Trenutačna inflacija gledanosti hrvatskih filmova u kinima uvelike je zasluga hrvatskih filmova za djecu koji se u zadnje vrijeme nalaze na repertoaru. Ako kao kriterij uzmemo popularnost među domaćim gledateljima, film za djecu vjerojatno je najuspješniji žanr hrvatske kinematografije uopće, a njegovo zlatno doba bile su sedamdesete prošloga stoljeća
Tada je snimljena većina najpopularnijih i najhvaljenijih hrvatskih filmova za djecu. 'Družba Pere Kvržice' (1970.) Vladimira Tadeja, 'Vuk samotnjak' (1972.) Obrada Gluščevića i 'Vlak u snijegu' (1976.) Mate Relje i danas su rado gledani filmovi. Jedini film iz ciklusa hrvatskih filmova za djecu sedamdesetih u ovom aktualnom programu kina Tuškanac koji nije preživio ispit vremena jest 'Kapetan Mikula Mali' (1974.) Obrada Gluščevića, no i taj film bio je rado gledan u svoje vrijeme (kao i istoimena TV-serija nastala iz filma). Manje zapaženi u tom razdoblju bili su filmovi za djecu i o djeci 'Letači velikog neba' (1977.) Marijana Arhanića i 'Priko sinjeg mora' (1979.) Ljiljane Jojić, prvi dugometražni hrvatski film koji je režirala žena. Svi filmovi iz ovog ciklusa osim 'Družbe Pere Kvržice' osvojili su nagradu publike Jelen na filmskom festivaluu Puli, a od kritike je posebno hvaljen bio 'Vuk samotnjak', koji se i danas smatra najslojevitijim hrvatskim filmom za djecu.
Svi ovi filmovi slijede istu potku: skupina djece zajedništvom nadiđe prepreke i ostvari cilj. Oni te ciljeve ostvare najčešće usprkos odraslima, koji su razjedinjeni, gonjeni predrasudama ili ih jednostavno u ključnim trenucima nema.
U 'Družbi Pere Kvržice' roditelji ne poprave mlin jer su razjedinjeni, potkupljeni, uplašeni ili inertni, a djeca su upravo suprotnih karakteristika – složna, čista srca, odlučna i marljiva. U 'Kapetanu Mikuli Malom', spoju dječjeg i partizanskog filma, odrasli se ne mogu dogovoriti oko onoga što moraju učiniti da bi se spasili od njemačke vojske, a djeci ne dopuštaju da djeluju. Na kraju djeca složnošću, odlučnošću i lukavstvom riješe stvar. U 'Vuku samotnjaku' djeca čak moraju raditi protiv odraslih. Odrasli, gonjeni predrasudama, žele ubiti divljeg njemačkog ovčara vjerujući da je vuk, a djeca ga spašavaju. I u ovom filmu, kao u 'Kapetanu Mikuli Malom', redatelj Obrad Gluščević dodiruje ratnu tematiku, jer se radi o psu napuštenom od njemačke vojske nakon rata, kojeg djeca zovu Hund prema nazivu na njegovoj ogrlici. S obzirom na razne moguće interpretacije ovog zapleta, 'Vuk samotnjak' nazivan je i političkim filmom. U 'Vlaku u snijegu' odrasli su jednostavno nestali, prepustili mjesto djeci. Djeca u školi osnuju zadrugu koja ima slobodu djelovanja u raznim inicijativama. U nedostatku odraslih oni će se sami organizirati u borbi sa snježnom mećavom i izvojevati pobjedu. Većini djece glumaca pojavljivanje u ovim filmovima bio je jednokratan izlet u filmsku glumu, ali neki su ostvarili zapažene karijere, ponajprije Slavko Štimac. Glavni glumac 'Vuka samotnjaka' i 'Vlaka u snijegu' postao je zvijezda 1970-ih, a kasnije i ugledni odrasli glumac. Marina Nemet nakon uloge u 'Družbi Pere Kvržice' također je postala cijenjena glumica i glumila je sve do prerane smrti prije tri godine. (Juraj Kukoč, Hrvatska kinoteka
Petak, 6. prosinca
18:00 - 'Družba Pere Kvržice' (1970.); r: Vladimir Tadej
20:00 - 'Vuk samotnjak' (1972.); r: Obrad Gluščević
Subota, 7. prosinca
18:00 - 'Kapetan Mikula Mali' (1974.); r: Obrad Gluščević
20:00 - 'Vlak u snijegu' (1976.); r: Mate Relja
Više o programu, saznajte na filmski-programi.hr. Ulaz na filmske projekcije besplatan je za sve posjetitelje.