FESTIVALSKI PETAK

Zatvaranje HRFF-a uz film 'Nakon maja' Oliviera Assayasa

14.12.2012 u 14:08

Bionic
Reading

Posljednji dan ovogodišnjeg HRFF-a otvara diskusija o Romima na filmu, a nastavlja se bogat filmski program uz 'Nakon maja' Oliviera Assayasa

Festivalski petak počinje diskusijom 'Romi na filmu i u vizualnim umjetnostima' koja će se održati u 17 sati u Multimedijalnom institutu MaMa. Predstavljanje Roma na filmu često upada u vizualne stereotipe i umjesto da posluži upoznavanju konkretnog života romske populacije samo još snažnije cementira postojeće predrasude i time indirektno legitimira diskriminaciju. Sve veći broj filmskih manifestacija posvećenih Romima kao i zasebni Romski paviljon na Venecijanskom bijenalu (umjetnosti) govori o potrebi da se predrasude razbiju, što u ovom kontekstu istovremeno i bez odmaka znači aktivno zauzimanje za društvenu emancipaciju Roma, kao jedne u mnogostrukom ključu diskriminirane manjine. Ova diskusija, a koja dolazi na kraju filmskog programa posvećenog Romima, uz uvodno izlaganje beogradskog umjetnika, kustosa i aktivista Vladana Jeremića, pokušat će dati odgovore na neka od tih pitanja.

U isto vrijeme započinje i filmski program – u 17 sati u kinu Europa na rasporedu je dokumentarac 'Tri sestre' kineskog redatelja Wang Binga u kojem on odlazi u malo kinesko selo izolirano u planinama Yuana da bi nam pokazao kako izgleda mizerna svakodnevica triju djevojčica napuštenih od roditelja i prepuštenih sebi samima.

U 20 sati u kinu Europa na rasporedu je igrani film 'Nakon maja' francuskog autora Oliviera Assayasa, nagrađen dvjema nagradama na ovogodišnjem festivalu u Veneciji, uključujući onu za najbolji scenarij. Postavljen u rane 70-e godine prošlog stoljeća, 'Nakon maja' pokazuje da ono što je započeto u svibnju 1968. nije bio jedinstven i izniman događaj koji je potrajao mjesec dana, već pokret koji je velikom dijelu mlade populacije unio želju za promjenom, kao i spoznaju da je politika osobna stvar. U filmu nastupaju isključivo amaterski glumci,, što se dobro nadograđuje na Assayasov autobiografski pristup.


Posljednja projekcija u kinu Europa na rasporedu je u 22.30 sati – riječ je o švedskom filmu 'Call Girl', prvijencu autora Mikaela Marcimaina, političkom trileru temeljenom na velikom prostitucijskom skandalu koji je 70-ih godina prošlog stoljeća prijetio rušenjem švedske vlade. Marcimain vješto naglašava okrutnu ironiju tadašnjih društveno-političkih prilika – dok se s jedne strane deklarativno promoviralo žensku emancipaciju, s druge je strane država htjela dekriminalizirati incest i zataškavala je seksualnu eksploataciju maloljetnih djevojaka. 'Call Girl' je na međunarodnom festivalu u Torontu osvojio nagradu kritike FIPRESCI.

U Dokukinu KIC pak bit će prikazani dokumentarac ‘Pankerski sindrom’ finskog redateljskog dvojca Jukke Kärkkäinena i Jani-Petterija Passija u 19 sati te potom u 21 sat ‘Naša škola’ redateljice Mone Nicoare.

Nakon završetka filmskog programa u klubu Močvara održat će se koncert Tonija Kitanovskog & Cherkezi Orchestre – riječ je o jedinstvenoj fuziji gipsy groovea i suptilnog jazza. Razvoj te skupine muzičara bazira se na istraživanju ritma clave i njegovim brojnim varijacijama. Clave je nastao u Africi, ali se potom proširio na SAD, Srednji istok te je također sveprisutan u glazbi balkanskih Roma. U proteklim godinama kroz bend je prodefilirao velik broj mladih, ali i iskusnih romskih muzičara. Trenutnu postava benda čine najbolji od najboljih. Koncert počinje u 22.30 sati, a ulaz je slobodan.