blog pedaliranje

Još nismo Danci, ali se i u Hrvatskoj može sasvim ugodno putovati vlakom s biciklom

Dražen Breitenfeld
  • 01.09.2019 u 08:04

  • Bionic
    Reading

    Kako stići do željene destinacije za vožnju biciklom? Jedna od mogućnosti koju biciklisti najviše koriste je prijevoz bicikla vlakom. Bloger tportala analizira kako željeznice prate trend razvoja cikloturizma. I uopće putovanja biciklom i vlakom. Što je to zapravo bike vlak?

    Danske željeznice otišle su najdalje u pružanju bike usluge tako da su uvele vlak samo za bicikliste. U jutarnjim špicama ide jedan normalan vlak, a za njim bike vlak, u kojem u pravilu nema sjedećih mjesta. U takvim vlakovima stojite s biciklom, a opremljen je posebnim rukohvatima na koje se putnici mogu osloniti. Prostrani su, u njima se bez problema može i okrenuti bicikl ili premjestiti u neki drugi dio vlaka, a napravljeni su tako da putnici mogu što lakše ući i izaći sa svojim biciklom. Najviše se koriste za odlazak na posao, čime se omogućuje prelazak veće dionice vlakom, dok se kraće voze biciklom. Međutim, takvi su vlakovi vrlo popularni i vikendom, kada ih putnici koriste za odlazak na izlet u okolicu Kopenhagena.

    Za razliku od Danske, u Hrvatskoj i našim susjednim zemljama, pa čak i Austriji ili Njemačkoj, uvriježeno je to da redovan vlak ima prostor za bicikle ili poseban bike vagon. HŽ Putnički prijevoz, operater putničkog prijevoza u našoj zemlji, raspolaže s dvadesetak posebnih vagona za bicikle koji se stavljaju u promet od Zagreba prema turističkim destinacijama poput Splita i Rijeke, a dobra je i povezanost Zagreba s Vinkovcima. Nekoliko puta dnevno može se prevesti bicikl do Kutine, Novske ili Slavonskog Broda. Iako takva mogućnost postoji i prema Osijeku, trenutno putnici dosta negoduju zbog radova koji se odvijaju na relaciji Dugo Selo-Križevci, na kojoj je uvedena zamjenska autobusna linija pa baš i nije lako nositi bicikle u autobus i kasnije opet u vlak.

    I radovi na mnogim prugama, primjerice prema Zagorju, Rijeci i Sunji, dosta kvare bike uslugu, zapravo dosta dobru. Tako se danas više ne može dogoditi da vas kondukter i osoblje vlaka neće primiti u vlak, što je prije bio čest slučaj, već će dati sve od sebe da se bicikl i putnik prevezu na odredište.

    To sam i sam primijetio na nedavnom putovanju iz Novske za Zagreb. Pri dolasku brzog vlaka u stanicu vidio sam da nema posebnog vagona za prijevoz bicikala, ali je bio vagon s prostorom za tri bicikla, koji mi je doduše promakao. Refleksno sam krenuo prema kraju kompozicije, gdje se obično može smjestiti bicikl da je koliko-toliko siguran i da ne smeta drugim putnicima. No do mene je brzo stigao kondukter i rekao mi kako vlak ima mjesto za bicikl, a ljubazno mi je objasnio da kada ga i ne bi bilo, bicikl se može smjestiti i na početku i na kraju kompozicije. Inače, u posebnom bike vagonu u Hrvatskoj stane deset bicikala, no ako se slažu jedan do dugog, može ih stati i više. Ti vagoni se često koriste za posebne izlete za bicikliste. Tako i mi u Hrvatskoj u turističke svrhe imamo nekoliko takvih bike vlakova koji voze samo prigodno.

    HŽPP Bike vlak
    • HŽPP Bike vlak
    • HŽPP Bike vlak
    • HŽPP Bike vlak
    • HŽPP Bike vlak
    • HŽPP Bike vlak
      +9
    HŽPP bike vlak Izvor: Dražen Breitenfeld / Autor: Dražen Breitenfeld

    Ulaz u vlak, pa i izlaz ipak je najjednostavniji u niskopodnim vlakovima koje je, kao i zagrebačke tramvaje, napravio Končar. Šteta je što u tim vlakovima nije ostavljeno više prostora za bicikle. Takvih vlakova HŽ Putnički prijevoz ima četrdesetak i uglavnom voze na prigradskim relacijama prema Dugom Selu i Savskom Marofu te prema Dugoj Resi, Sisku i Koprivnici. Uglavnom, pokriveno je područje zagrebačke okolice te možete računati na to da ćete moći prevesti bicikl bez prevelikih komplikacija.

    Svi peroni nisu prikladni za ulazak ili izlazak s biciklom, pa treba i na to uvijek obratiti pozornost, kao i na poseban vozni red vlakova koji prevoze bicikle što je dostupan na www.hzpp.hr - pod ponude i usluge naći ćete sve o prijevozu bicikala vlakom. Iako je uvedena jedinstvena cijena za prijevoz bicikla vlakom od 15 kuna, povoljna je na dugim relacijama, ali zato destimulirajuća na kraćim. Na lokalnim i kraćim putovanjima trebala bi biti manje ili ju uopće ne bi trebalo naplaćivati. Ili pak uvesti posebnu bike vikend kartu koja ne uvjetuje istu relaciju povratka, što je biciklistima jako bitno.

    Kako su to riješile druge zemlje? U Sloveniji vlakovi nemaju poseban prostor za bicikle, pa ste često s njima među putnicima. Starije generacije motornih kompozicija na malim prugama imaju odjeljke koji su se nekada koristili za prijevoz paketa, a sada se mogu smjestiti bicikli. No u Sloveniju se može putovati s biciklom vrlo komotno u međunarodnim vlakovima koji ih prevoze. Tako vlakom iz Zagreba za Beč možete putovati i prema Celju ili Mariboru. U vlaku zaista ima puno mjesta za bicikle. Nešto manje prema Ljubljani i Villachu, ali zbog čestih radova na pruzi i supstituciji prijevoza to često nije moguće ili je otežano. Cijena prijevoza bicikala u međunarodnom prometu je pet eura. No lokalne relacije Slovenija i Austrija, naprimjer, naplaćuju manje.

    Austrija Bike vlak
    • Austrija Bike vlak
    • Austrija Bike vlak
    • Austrija Bike vlak
    • Austrija Bike vlak
    • Austrija Bike vlak
      +7
    Austrija, bike vlak Izvor: Dražen Breitenfeld / Autor: Dražen Breitenfeld

    Austrija u gotovo svim garniturama ima prostor za bicikle, a posebno koriste taj prijevoz u cikloturističke svrhe. Pruge uz Dravu i Muru, naprimjer, prepune su biciklista, pogotovo ljeti. Susjedne zemlje mnogo su bolje istaknule ponude za bicikliste, pa čak ih povezuju s određenim bike rutama. Biciklisti uz bike stazu već imaju info o voznom redu vlakova i sl. U Mađarskoj, kao i kod nas, nemaju svi vlakovi poseban prostor za bicikle. No zbog turizma i trenda porasta putovanja biciklom i vlakom nema polaska dok svi bicikli nisu u vlaku. Vrlo često već i kod nas svi pomažu oko ukrcaja bicikala u vlak. U Mađarskoj tako uz jezero Balaton biciklistima pomažu osim konduktera prometnici na kolodvoru, pa čak i strojovođe kako bi se bicikli brže utovarili i vlak što prije krenuo.

    U Hrvatskoj bi postojeći sustav prijevoza trebalo još unaprijediti, posebno ljeti, prema moru i bike destinacijama. S mogućnošću prijevoza i bicikala vlakom mnogi nisu ni upoznati. Ili im se zamjerilo putovanje vlakom, a kamoli još i biciklom. No bike vlakom može se najlakše i najsigurnije, naprimjer, izaći iz Zagreba pa potom bezbrižno voziti okolicom te udaljenijim turističkim mjestima i područjima. Tako se opet najlakše vratiti na početnu lokaciju bike vlakom. Popularnost prijevoza vlakom i biciklom u narednim godinama samo će rasti. Posebno u segmentu turizma. Već sada biciklisti imaju i posebne pogodnosti pri posjetu nekim manifestacijama i biciklijadama. HŽ Putnički prijevoz u prošloj godini prevezao je oko 25 tisuća bicikala vlakom. Ove i narednih godina to će biti još puno više. Željeznice se na to trebaju pripremiti, ali bome i putnici biciklisti.

    Sadržaj, stavovi i mišljenja izneseni u komentarima objavljenima na tportalu pripadaju autoru i ne predstavljaju nužno stavove uredništva tportala.