BLOG: PEDALIRANJE

Nije me zameo 'Vlak u snijegu', ali su me ispekle koprive

Bionic
Reading

Staru prugu od Bjelovara preko Garešnice do Banove Jaruge treba pretvoriti u biciklističku atrakciju! Naš bloger je prvi prošao rutu od Bjelovara do Velikog Grđevca, i to kroz koprive koje i sada još osjeća. Donosi nam reportažu s trase i osim dijelova jako zaraslih raslinjem gotovo da i nema većih uzurpacija u prostoru. Uz sanaciju nekoliko mostova i nadvožnjaka ostali dio rute vrlo brzo bi se mogao učiniti prohodnim. Zamislite koja bi to bila priča o pruzi koja je Matu Lovraka inspirirala da napiše poznatu dječju knjigu 'Vlak u snijegu', a danas pretvorenu i oživljenu kroz bike stazu

Bjelovarci su zagrizli i odlučili nešto učiniti za svoju djecu i buduće generacije, izgradnjom velike bike staze od Bjelovara prema Garešnici. Vizija bjelovarskih entuzijasta je da se djeca ponovno voze po pruzi ali biciklom. Da se rekreiraju, stječu vještine i još bolje upoznaju svoj kraj. Naravno bike staza bila bi na korist i dobrobit svima. Biciklom proći kroz sela i prekrasan krajobraz Bilogore. Susresti se s fazanom, srnom ili ovcama i kravama te gledati ih kako bezbrižno pasu. A iz Velikog Grđevca ponovno bi se moglo prugom i biciklom u školu ili na posao do Bjelovara. A možda i dalje vlakom na izlet do Zagreba kao nekada.

Ovim projektom cikloturisti bi oživjeli i turistički unaprijedili ovaj kraj. Jer za to ima puno razloga jer Bjelovar i cijela županija ima puno toga za pokazati i ponuditi. Krenulo je kako to obično je od bike izleta nekolicine entuzijasta koji su su vrlo brzo shvatili da se iz centra Bjelovara biciklom u času može biti u nepreglednim poljima i šumama, te nježnim obroncima Bilogore. Jedan od bike lutanja odveo ih je trasom stare željezničke pruge ukinute još šezdesetih godina prošlog stoljeća.

Tako su Hvoje Supančić, Davor Malčić, Zoran Segin i Dražen Paripović među prvima utrli put budućoj biciklističkoj atrakciji. Nakon prvotne ideje krenulo se u izviđanje u kojem sam se evo i ja našao. I to zato jer je ideju treba snažno podržati iz više aspekata. Od turističkih, zaštite okoliša i novih koridora koji onda otvaraju mnoge mogućnosti za kvalitetan život, ali ujedno i privlačan namjernicima. A to je europski trend, da se stare pruge pretvore u biciklističke staze. Italija je nedavno dekretom ukinute pruge stavila u turističke svrhe. Da ne pričamo o Engleskoj i Škotskoj koje su napravile prave zelene oaze na rutama ili područja Alpa gdje je mnogo sličnih primjera. Ili naše Parenzane u Istri koja je i dalje najprometnija biciklistička prometnica u Istri.

Projekt koji se, evo, rađa Bjelovaru i već je prihvaćen i u drugim mjestima na trasi, posebno Banovoj Jarugi gdje planiraju napasti trasu s druge strane. Kvalitetno napravljen cikloturistički projekt sigurno će prepoznati u Bruxellesu, a nadamo se i u Hrvatskoj. Pruga je u nadležnosti DUUDI-ja, Državnog ureda za upravljanje državnom imovinom. A gotovo sigurno će se morati uz bicikliste uključiti i lokalna zajednica. Projekt mora biti prepoznat i aktivno podržan od županije Bjelovarsko-bilogorske. Treba biti jasno definirana izvedivost, nositelj projekta i sve što sve podrazumijeva jedna takav infrastrukturni zahvat.

Ne treba zanemariti ni zdravlje, revitalizaciju i očuvanje naših prirodnih bogatstava. Jer uredio bi se prostor koji je sada zapušten, a dijelom postao čak odlagalište otpada. Pruga ide i kroz šume, a mnogi objekti koji bi bili izgrađeni ili popravljeni dali bi ovom kraju novi izgled i imidž. Stare stanice bile bi idealne za odmorišta, a u turističkom smislu moglo bi se zapravo dobiti najviše. Jer ponuda uz prugu i izletnički i bike koridori koje bi se otvorili bili bi najveći dobitak.

Takav jedan izlet osmislili su moji domaćini kako bih što bolje upoznao ovaj kraj o kojem nisam imao posebnu predodžbu. Ali evo do sada me ništa nije privuklo da dođem. A znao sam da će me uz prugu iznenaditi još puno toga. Posebno krajolik koji je čak sličan Istri, možda s manjim brežuljcima pa je lakše voziti bicikl i uživati. Bezbroj putova, makadamskih i asfaltiranih cestica koje nisu uopće ili su malo prometne. Ugodna klima i lijepi vidici koji se pružaju već na malim uzvisinama dobar su mamac za bicikliste. Puno šuma, malih jezera i potoka. Na jedan takav nadvio se željeznički most koji kao da prkosi svima. Dok su Davor i Hrvoje već poskakivali po raspuknutom mostu mi smo malo zastali promatrajući lopoče. A oni su nam kao djeca iz filma 'Vlak u snijegu' dobacili: 'Što se vi zezate dok se mi ovdje smrzavamo' - valjda da ne padnu od straha s mosta.

Inače dionica od Bjelovara do Garešnice duga je oko 50 kilometara što je idealno za izlet, pa i obiteljski. A cijela trasa do Banove Jaruge ima oko osamdeset kilometara. Uključivanjem postojećih željezničkih linija od Zagreba mogla bi se i ova duga ruta prijeći biciklom, a ostatak vlakom do ili od Banove Jaruge ili Bjelovara. Da ne govorimo da bi biciklistička ruta bila sigurno ucrtana na bike kartu Europe i to velikim slovima. Mogla bi spojiti postojeću rutu koja ide od Srednje Europe preko Balatona prema Hrvatskoj. Buduća bike ruta mogla bi povezati europske rute s Bjelovarom i dalje novom biciklističkom atrakcijom po trasi s Lonjskim poljem.

Ostavljamo trasu nekadašnje pruge i krećemo prema Bilogori. Nepregledna obrađena valovita polja i sve puno zelenila podsjetila su me na prizore koje sam samo vidio u Francuskoj. Na jednom od jezerca vidimo manje društvo koje nas poziva da im se pridružimo. Ali to ne možeš doživjeti negdje van naših granica toga ima samo kod nas, da te pozove netko nepoznati k sebi. To je draž naše zemlje koja se teško vani susreće. Osim ako ražanj ne okreće netko od nas iz Hrvatske. Zoran Segin, inače i predsjednik BK Gema iz Bjelovara, opisuje mi jedan doživljaj baš iz Francuske. Kada su prolaznike pozvali da im se pridruže na fešti na otvorenom. Nikom nije bilo jasno zašto to čine.

U pričama i doživljajima na bajku i bez njega prekinuo nas je susret sa zmijom koja je veselo klizila preko ceste. Nije joj zasmetalo što ju je Davor Malčić, inače poznati bjelovarski oftalmolog, malo uhvatio za rep, ali samo zbog promatranja. Nakon kratkog slikanja naša bike partnerica malo nam je zaplesala po kotaču bicikla i otišla svojim putem. I mi svojim jer su se bilogorska lutanja odužila. A osim što se bicikl vozi radi rekreacije, novih vidika i poznanstava. Vozi se i zbog gastro užitaka koje nam je pripremio poznati bjelovarski ugostitelj Dražen Paripović i njegova supruga Sanja koja nas je strpljivo čekala dok smo istražili sve koprive, pruge i vlakove. I to na svom OPG-u i izletištu Stara kuća.

Rižoto od šparoga i zapečeni grah bili su prava gastro uvertira. Osim u delicijama uživalo su seoskoj atmosferi, imali smo za svoje limene ljubimce i poseban parking koji je napravio naš domaćin. Na lijepom i neponovljivom bike izletu pridružio na se vinkovački Bjelovarac Hrvoje Benšić. Puno hvala na pozivu i pomoći oko ovog bloga mojim bike partnerima. Naravno, tu je i Hrvoje Supančić, koji je pokrenuvši posebnu stranicu na Facebooku stekao sa svojom idejom biciklom po staroj pruzi od Bjelovara do Garešnice stekao u kratkom vremenu veliki broj poklonika. Živimo svi za dan kada ćemo pedalirati po trasi stare pruge i po snijegu ako treba da se ostvari težnja izgradnje bike staze. Koprive, zmije, vlakove i bicikle tako ćemo ostaviti za neke nove Lovrakove generacije.