Izgrađena krajem 19. stoljeća kao najveća obalna utvrda Austro-Ugarske monarhije, Fort Punta Christo na štinjanskom poluotoku proteklih deset godina postala je omiljenim odredištem brojnih štovatelja bass glazbe i soundsystem kulture zahvaljujući Outlook festivalu čijeg će se posljednjeg, 12. izdanja brojni prisjećati s radošću
Nakon skromnog početka u Petrčanima kod Zadra, a potom na novaljskoj plaži Zrće, Outlook festival posljednjih deset godina svojim domom zvao je magičnu utvrdu Fort Punta Christo na štinjanskom polutoku. U samo par godina s početnih 800 narastao je na više od deset tisuća posjetitelja, pritom osiguravši titulu jednog od najznačajnijih festivala bass glazbe i soundsystem kulture u svijetu.
S početkom novoga radnog tjedna dogodio se i službeni oproštaj Outlooka od njegova dugogodišnjeg doma. Za posljednju godinu na tvrđavi i više od 12 tisuća posjetitelja, organizatori festivala potrudili su se osigurati glazbene trenutke za pamćenje s raskošnim popisom gostiju nakon tradicionalnog koncerta otvorenja u pulskom amfiteatru.
Nastupi po kojima ćemo pamtiti 12. izdanje Outlook festivala
Posljednju festivalsku avanturu na tvrđavi odlučili smo započeti u popodnevnim satima prvoga dana dolaskom na set domaćeg kolektiva Mad Ting!, nastalog pod okriljem organizacije Grime Croatia, i svoju odluku nismo požalili.
U sat vremena koliko je trajao nastup na pozornici beach bara Pacino svjedočili smo nabijenoj plesnoj energiji u znaku mosh pitova i neočekivanih gostiju poput grime mc-jeva Big Zuua, Killa P-ja i britanske reperice Lost Souljah koji su setu DJ-a Simonoka i Rofellosa dali poseban pečat.
Večernje sate rezervirali smo za najveću festivalsku pozornicu Clearing i dolazak na polusatni nastup popularnog manchesterskog repera Bugzyja Malonea, kojeg smo posljednji put imali priliku gledati na jubilarnom, 10. izdanju Outlooka.
Kao i prije dvije godine, Bugzy je pred okupljenim mnoštvom na Clearingu izveo presjek svojih najuspješnijih singlova, a dotaknuo se i hitova poznatih britanskih umjetnika poput bratskog dvojca Oasis i bezvremenskog 'Wonderwalla' kojeg je publika popratila zbornim pjevanjem.
Nakon nastupa manchesterskog repera produžili smo do tvrđave istražujući glazbenu ponudu pozornica, s nešto dužim zadržavanjem na pozornici Void, na kojoj smo uživali su setu dubstep dvojca Truth i Youngsta, okupljenog pod okriljem projekta Shadow People, te pionira dubstep žanra, Loefah.
Kraj prve večeri dočekujemo uz istinsku legendu DJ Randalla na pozornici Garden, na kojoj je uz asistenciju MC-ja Gusta izveo povijesni set svirajući svoj karakteristični zvuk drum & bassa iz devedesetih godina prošlog stoljeća.
Perjanice radija Rinse FM na Moat pozornici
Večernji sati drugog dana festivala i ovoga su puta bili rezervirani za pozornicu Clearing gdje nas je očekivao dvosatni nastup najpopularnijih drum and bass producenata današnjice, Chase & Status.
Nakon što su na ovogodišnjem festivalu Exit u Novom Sadu po prvi put na ove prostore donijeli svoj live nastup RTRN II JUNGLE, nazvan po istoimenom albumu s kojim su obilježili 15 godina karijere, identičan su servirali publici okupljenoj na štinjanskom poluotoku.
Od očekivano ogromnih gužvi na Clearingu tijekom nastupa Chase & Statusa oprostili smo se nakon sat vremena dolaskom na kosi teren pozornice Garden uoči b2b seta bristolskog dvojca Kahn & Neek i grime producenta, Sir Spyra koji nas nije ostavio razočaranima, a svojevrsnim highlightom večeri možemo nazvati nastupe koji su uslijedili na mračnoj Moat pozornici koju smo drugoga dana festivala odlučili premijerno posjetiti.
Te je večeri uvijek zanimljiv Jarak (The Moat) pripao perjanicama nekoć piratskog britanskog radija Rinse FM na čelu s imenima poput legendarnog DJ-a Slimzeeja, koji je odradio nezaboravan b2b set s radijskim kolegom Onemanom, uvijek rado viđene DJ-ice Barely Legal sa savršenim spojem UK techno-rave zvuka i londonskog DJ-a Obliga koji je uz vojsku MC-ja na pozornici Moata svojim garage/grime setom iscijedio zadnji atom energije kod posjetitelja.
Sounds of The Sir boat party i dominacija dubstep izvođača na pozornici Garden
Ove godine pružila nam se prilika da uz brojne posjetitelje predzadnjeg dana festivala svjedočimo jednom od mnogobrojnih boat partyja za koje se tradicionalno tražila karta više. Naš odabir pao je na party na čelu s legendarnim grime DJ-em i producentom Sir Spyrom, koji se posljednjih dana nalazi na vrhu britanskih top ljestvica zahvaljujući remiksu Ed Sheeranovog singla 'Take Me Back To London' , uz grime snage Stormzyja, Jaykaea i 19- godišnjeg repera Aitcha.
Oko 20 sati iz Harboura smo se udaljili na 'Sounds of the Sir' boat partyju koji je ponovno usidren nešto prije ponoći. Uz Sir Spyra kao domaćina ovog boat partyja i DJ-e D.O.K-a i Jokera, za višesatni show na brodu pobrinulo se mnoštvo grime MC-jeva poput Jamakabija i standardnog gosta festivala, Killa P-ja.
S domaćinom Sir Spyrom, koji se posljednji dohvatio DJ pulta, njegov boat party pamtit ćemo po zaraznoj, plesnoj energiji i mosh pitovima praćenim bass vibracijama (koliko ih je gornja paluba broda mogla podnijeti).
Pod jakim dojmom doživljenoga na brodu zaputili smo se do pozornice Garden na kojoj smo, nakon kratkog izleta do pozornice Void, do samoga kraja uživali u nastupima dubstep prvoboraca Youngste, Hatche i Ruska, uz vokalnu asistenciju MC-jeva Toasta, Crazy D-ja i Sgt Pokes-a.
Osebujni Estonac uz grime prvake na Clearingu
Kao i proteklih godina, posljednji dan festivala bio je rezerviran za najveću pozornicu Clearing na koju smo pristigli uoči premijernog nastupa jedinstvenog repera Tommyja Casha.
Ono što nas je pomalno iznenadilo je osjetno manji broj ljudi na kiši natopljenom Clearingu, no s tom činjenicom nismo se previše zamarali uslijed nezaboravnog showa na pozornici koji nam je priredio osebujni 27- godišnji Estonac.
Riječ je o glazbeniku, konceptualnom umjetniku, plesaču i divljem performeru. Njegov zvuk popraćen uvrnutim videospotovima kreće se od trapa pa sve do gabbera i happy hardcore-a, a na jednoj od svojih ranijih stvari 'PRORAPSUPERSTAR' semplirao je i poznatu irsku glazbenicu Enyju. Svojom specifičnom estetikom, Tommy Cash osigurao si je pravi kult obožavatelja izvan granica matične zemlje, a nakon viđenog nastupa i sami se možemo nazvati njima.
Osebujnog Estonca na pozornici Clearing ubrzo je zamijenila plejada atraktivnih izvođača s grime scene.
Nakon kratkoga nastupa Big Zuua uz mnoštvo prijatelja na pozornici, na red je stigao poznati grimer iz Istočnog Londona, Ghetts. Osim izvođenja stvari s još uvijek aktualnog, prošlogodišnjeg albuma 'Ghetto Gospel: The New Testament', za okupljeno mnoštvo na Clearingu izveo je najpoznatije hitove poput 'You Dun Know Already' i 'Know My Thing', a za identičnim pristupom nastupu poveo se i legendarni grimer D Double E.
S dugogodišnjim stažom na grime sceni kao član kolektiva N.A.S.T.Y Crew i grupe Newham Generals, D Double E posljednjih godina više se pozabavio radom na solo karijeri što je na koncu rezultiralo lansiranjem debitantskog albuma naslova 'Jackuum'.
Na krilima pjesama s albuma prvijenca i dobro poznatih hitova poput 'Bluku! Bluku!' i 'Street Fighter Riddim', ovaj veteran na grime sceni svoj neupitan talent dokazao je i prepoznatljivim fristajlovima preko traka poput 'Hopeless' američke dubstep supergrupe Ternion Sound. S nastupom D Double E-ja nakratko smo se oprostili od Clearinga kako bi se posljednji put zaputili prema tvrđavi gdje nas je na pozornici Garden očekivao set ruskoga drum & bass prvaka, Eneija.
Uz Stewarta Proctera aka SP:MC-a i GQ-a, poznatom ruskom producentu na pozornici Gardena pridružio se i manchesterski MC Phillip Box, umjetničkog imena Fox, pruživši nezaboravno rave iskustvo u samoj završnici festivala.
Iako smo proteklih dana više-manje nesmetano uživali uz kapi kiše, posljednjeg dana festivala praćena grmljavinom u sitnim jutarnjim satima uspjela je presuditi nastupu bassline producenta i DJ-a Skepsisa, čijim smo setom na pozornici Clearing planirali završiti svoju posljednju Outlook avanturu u Puli.
12. Outlook festival u brojkama
Od 30 zemalja svijeta iz kojih je ove godine stiglo više od 12 tisuća posjetitelja, 65% činila je publika iz Velike Britanija, a zatim Austrije, Italije, Kanade, Australije, Novog Zelanda te zemalja regije koji su zajedničkim snagama obilježili kraj jedne ere.
Koja će lokacija u narednim godinama postati novi dom najznačajnijeg bass festivala i soundsystem kulture u svijetu, informacija je koju tek trebamo saznati.