TV KRITIKA ZRINKE PAVLIĆ

Đelo, kupi nam ove serije!

14.12.2011 u 11:47

Bionic
Reading

Od rujna na američkim televizijama traje nova sezona dramskih i humorističnih TV serija i već su se pomalo darvinistički izborile za opstanak na matičnim televizijama. Mi smo ih pak pregledali i izdvojili nekolicinu koju bismo voljeli vidjeti i na domaćim TV ekranima

Baš kao i svake godine, na stranim televizijama od rujna traje nova sezona dramskih i humorističnih serija. Neke su se vratile jednako jake kao i prije (npr., 'Parks and Recreation'), neke nešto slabije, ali još uvijek zgodne ('Moderna obitelj'), neke su zbog gubitka glavnoga glumca osjetno izgubile na kvaliteti ('U uredu', gdje se James Spader nije pokazao dostojnom zamjenom za Stevea Carrella jer igra tek epizodnu ulogu), neke ni s prijašnjim glavnim glumcem nisu mnogo vrijedile, a s novim su se pretvorile u tešku katastrofu ('Dva i pol muškarca'), dok ih većina sigurno pluži po predvidljivoj srednjostrujaškoj putanji, bez većih uspona i padova ('Teorija velikog praska', 'Kako sam upoznao vašu majku' itd).

Pojavio se, međutim, i pristojan broj novih serija, među kojima su neke preživjele prva otkazivanja i sada se već prikazuju treći, četvrti, peti ili deseti tjedan. Samo ih je nekolicina vrijedna pozornosti, pa smo ih ovom prilikom izdvojili i vičemo: 'Đelo, kupi nam seriju (bicikl i romobil)!' U slučaju komercijalnih televizija, gdje nema Đele, samo preklinjemo: 'Ako ovo otkupite, pokušajte seriju NE uništiti reklamama i vampirskim terminima prikazivanja.' Izbor je, naravno, subjektivan, a poredak nasumičan.

1.ENLIGHTENED ('Prosvjetljenje'), HBO

Jedno od najvećih iznenađenja sezone. Četrdesetogodišnja Amy (Laura Dern) zbog preljubničke veze s kolegom i posljedičnog premještaja na niži položaj u firmi doživljava slom živaca, pa odlazi u hipijevski rehabilitacijski centar na Havajima te se odande vraća prosvijetljena. Brije na organsku hranu, meditira, čita self-help knjige i odlučila je promijeniti svijet. Sve je to postavljeno u prvih pet minuta prve epizode. Skrušeno priznajem – mislila sam da točno znam kako će serija ići dalje: HBO-ovci će se ili cinično sprdati s junakinjom i njezinom mambo-džambo filozofijom ili će se pak prikloniti new age trendovima. Nisu, međutim, učinili ni jedno ni drugo. Priči o daljnjemu Amyinu životu pristupili su scenaristički pametno, ljudski i toplo. Jest, Amy često ispada budalasta i komični prizori u kojima joj se think-pink izraz lica zamrzava u gorku grimasu neizbježni su i mnogobrojni. No jednako je toliko scena i Amynih promišljanja iz offa koji nam pokazuju da prolazi kroz previranja kroz koja prije ili kasnije prolazimo svi, hipijevski đir tu je samo folklor, a njezino se stvarno prosvjetljenje zbiva na mnogo grbavijem terenu: odnosu s distanciranom majkom (sjajna Diane Ladd), nikada do kraja prekinutoj vezi s depresivnim bivšim suprugom (ništa manje upečatljiv Luke Wilson) i grčevitim pokušajima sviđanja osobama koje – ponekad s razlogom, ali češće bez njega – smatra boljima od sebe. Amy je vrlo stvaran, prokrvljen lik, a sjajna ekipa, pojačana Jonathanom Demmejem, koji je režirao nekoliko epizoda, nameće jasan zaključak: domaće televizije jednostavno ne bi smjele propustiti ovaj draguljčić. Usput budi rečeno, serija uskoro počinje na domaćem HBO-u pa gledatelji čiji kabelski paketi obuhvaćaju taj kanal – navalite!

 

Najveće iznenađenje sezone - sjajna, sjajna, iako nimalo grandiozna HBO-ova serija 'Prosvjetljenje', uskoro i na domaćem HBO-u


2.BOSS ('Gazda'), Starz

Najveće iznenađenje vezano uz ovu seriju, političku dramu o korumpiranom gradonačelniku Chicaga koji na početku prve epizode saznaje da boluje od degenerativne neurološke bolesti, bilo je to što je prvu epizodu režirao, a u dosadašnjim se kao izvršni producent pojavljivao Gus van Sant. Kao i inače kada se hvata srednjostrujaških projekata, Gusov potpis na seriji nije previše vidljiv (možda samo u par zumiranja na oko glavnoga lika), ali pretpostavka da se lik njegova kalibra ipak ne hvata totalnih gluposti u slučaju se 'Bossa' ispostavila točnom. Tom Kane, već gore spomenuti čikaški gradonačelnik, prijek je, pokvaren, ali i vrlo složen lik. Takav je i grad kojim upravlja poput boga – velik, moćan i u nekim dijelovima krasan, no kamere ove serije na njegove ulice izlaze samo da bi nam pokazale koliko su prepune smeća i kako se na njegovim rubovima bespravno iskapaju leševi sa starih groblja. Jer serija govori o politici i moćnim političarima, a to je, već i vrapci pjevaju u remiks-verziji, komplicirana i prljava rabota, pa ni likovi i priča ne mogu biti drugačiji. U slučaju 'Bossa' to je također tako, premda vam ne može upasti u oči da su neki štikleci vezani uz Toma Kanea vrlo predvidljivi. Supruga mu je supruga samo pred kamerama, taji bolest od svih, odrekao se kćeri narkomanke, preziva se, ZABOGA!, Kane… Glavnu ulogu u seriji igra Kelsey Grammer, domaćoj publici poznat kao Dr. Frasier Crane iz serija 'Kafić uzdravlje' i 'Frasier', ali ne nadajte se povratku simpatičnoga doktora. Od njega je 'Bossu' ostalo tek nešto onoga dubokog radijskog glasa, čak je i dobro prepoznatljivo lice puno drukčije, a usnice viču fuck svakih par minuta, što ne mora značiti ništa, ali je na američkoj televiziji postao zaštitni znak produkcije HBO-ovskog stila. Drugim riječima, riječ je o seriji koja ne udovoljava ukusima masa, bavi se gadarijama i prilično je zanimljiva. A s obzirom da je riječ o korupciji i vlasti – mogla bi nam biti prilično poznata i kada je ugledamo na domaćim ekranima.

 

Na YouTubeu postoji samo kratka najava serije 'Boss', što je šteta jer je inače vrlo zanimljiva, već od same špice nadalje


3.HOMELAND ('Domovina'), Showtime

Labava prerada istoimene izraelske serije s izvrsnima Claire Danes, Damianom Lewisom i Mandyjem Patinkinom (bez konkurencije najjača nova glumačka ekipa na američkog televiziji ove sezone) govori o Nicholasu Brodyju, marincu koji je prije osam godina nestao u Iraku, a sada je izbavljen iz zatočeništva islamskih esktremista u Afganistanu te se vraća u Ameriku. Dok je Brody polako prilagođava životu na rodnoj grudi, CIA-ina analitičarka Carrie Mathison uporno sumnja na to da je lik zapravo programirani spavač neprijateljskih sila zla i da će im svako malo složit frku u stilu napada na Twinse. Valja napomenuti da dotična Mathison ni sama nije osobito psihički stabilna i da nas scenaristi tu prilično mudro vozaju lijevo-desno i sve u svemu, serija je prvih pet-šest epizoda napeta ko 'Damages', politički gadna k'o 'Mandžurijski kandidat' i paranoična k'o 'Rubicon'. Onda se malo razvodnjava, moralo se valjda u cijeloj sezoni posegnuti i za par jeftinih trikova za mase koje vole debilane ala '24', ali nema veze, svejedno bismo to rado gledali i na domaćim TV valovima.

 

Vrlo napet psihološki triler 'Homeland' morao bi se naći na programu neke od domaćih televizija koje ga neće zakopati u kasnonoćni termin niti ga udaviti beskrajnim reklamama


4.RINGER (valjda 'Blizanke', 'Lažni identitet' ili nešto u tom stilu), CW

'Ringer' nije briljantna serija, nije čak ni neka pregolema kvaliteta u glumačkom/režijskom/scenarističkom smislu, ali je u kontekstu televizijskih serija kao pečeno meso, krumpir i salata. Drugim riječima, uvijek dobrodošlo, probavljivo i fino, pa makar i ne bilo osobito originalno i zdravo. Glavna uzdanica serije jest Sarah Michelle Gellar, široj publici poznatija kao Buffy iz (za mene nikada prežaljene) serije o tinejdžerskoj koljačici vampira, samo što ovdje glumi sestre blizanke. Jedna je bogato udana šminkerica Siobhan Martin, koja svoju prošlost, uključujući i sestru blizanku, skriva k'o zmija noge, a druga je Bridget Kelly, problematična bivša narkomanka koju FBI čuva kao zaštićenu svjedokinju gangsterskoga ubojstva, ali im ona zbriše, ode u posjet sestri i onda u nekoj totalnoj triper kombinaciji zamijeni identitet s njom, misleći da se Siobhan ubila. I tu sada počinju problemi i peripetije. Serija se, rekoh već, ne ubraja među zahtjevne, ali je vrlo korektna, prilično napeta i sigurno bi bila gledana jer ima sve ono na što publika grize – napetost krimića, petljanciju sapunica i atmosferu kvazidrama iz rubrike 'Uvoda u anatomiju', samo bez skalpela i nezrelih emotivnih gluposti glavnih junaka s imaginarnim problemima.

 

Možda nije najkvalitetnija serija iz ovosezonske ponude, ali je dobra, stara napetica iz domene zamjene identiteta kakve volimo još od 'Povratka u Eden'


5.NEW GIRL ('Nova djevojka'), FOX

U apsolutno katastrofalnoj ponudi novih sitcomova i inih humorističnih serija, jedina je svijetla točka serija 'New Girl' s preslatkom i smušenom Zooey Deschanel. Govori o otkačenoj učiteljici Jess, koja nakon prekida s momkom useljava u stan s još trojicom muških cimera. Jess im je ispočetka totalna tlaka, pogotovo zbog toga što svako malo bez pojmljivog razloga počinje pjevati, ali s vremenom se zagriju za nju, sprijatelje se i prihvaćaju je u društvo. Usto, naravno, saznajemo da Jess zapravo uopće nije najčudnija u novome stanu. Premisa 'Nove djevojke', dakle, nije ništa novo, stoput smo već odgledali homoristične serije koje se temelje na pridošlici i njezinu prilagođavanju novoj okolini, no ono što 'Novu djevojku' na čelu sa Zooey Deschanel izdvaja od većine sličnih sitcomova, a definitivno uzdiže pet kopalja iznad SVIH ostalih novih humorističnih serija ove sezone jest to što je – smiješna. Na američkim se televizijama, naime, ove sezone počelo prikazivati nekoliko simpatičnih novih komedijica, kao što je, recimo, 'Up All Night' s genijalnom ekipom Willa Arnetta, Maye Rudolph i Christine Applegate, koja je sasvim gledljiva, ali se čovjek gotovo nijednom ne nasmije naglas dok je gleda. Tu je i megauspješna '2 Broke Girls', novi projekt Michaela Patricka Kinga ('Seks i grad'), u kojoj se možete nasmijati forama dvije glavne junakinje, ali su svi ostali takva katastrofa da vam prisjedne, a na ostale se ne isplati trošiti riječi. Zooey i njezina ekipa, međutim, sigurno će biti rado viđen gost i na našim TV ekranima.

 

Preslatka Zooey Deschanel u jedinoj doista smiješnoj humorističnoj seriji ove sezone - 'New Girl'