Građanima Hrvatske izbori za Europski parlament bili su toliko važni da je na njih izašao otprilike svaki peti registrirani glasač. Televizijama su, pak, ti izbori bili ono što su im uvijek - prilika da od cijele priče načine crtani film s bujicom grafika
Sudeći po tome koliko je birača izašlo na jučerašnje izbore hrvatskih zastupnika u Europskom parlamentu, građanima Republike Hrvatske mnogo su bili važniji izbori u Venecueli. Ili vremenska prognoza za galaksiju Omega Centauri. Ili zapravo bilo što. Podaci, naime, ne lažu: na izbore je izašlo dvadesetak posto registriranih birača, što će reći tek svaki peti, a većina ostalih, kako su to spremno okarakterizirali mediji i političari, navodno je poslala nekakvu poruku, što sigurno jest, ali prije bih se kladila da je svatko od tih birača jučer tijekom dana poslao barem jednu poruku SMS-om, e-mailom ili putem Facebooka negoli što je doista promišljeno slao apstinentsko-glasačke poruke ljudima s biračkih listića. Ljudima je jednostavno pucao prsluk.
E, ali izbori za Europski parlament, kao i svaki drugi izbori, osim političkog su i medijski događaj, i štogod biračko tijelo mislilo o njima, mediji su ih pokrili i više nego dostojno, što u slučaju televizija već dulje vremena prije svega znači da su do maksimuma upregnuli svoje odjele za računalnu animaciju, grafiku ili kako li se to već dođavola zove. Pritom o tome uopće ne govorim s prezirom niti omalovažavam rad tih računalnih grafičara ili štogod im već stoji u radnoj knjižici. Ekipa je to koja je na ovim (pa i na mnogim prijašnjim) izborima odradila vjerojatno najbolji posao i imala više uspjeha od Ruže Tomašić. Nije u njima problem. Oni samo rade ono što se od njih traži i rade to efektno, nema im se što prigovoriti. Problem je u onima koji tim crtanim filmovima i raznobojnim stupcima nadomještaju pravi sadržaj, pravu priču, pravu raspravu i profesionalan pristup obradi događaja.
I sinoć je, kada je prebrojavanje glasova ušlo u ozbiljniju fazu, bilo tako. Televizijsko praćenje izbora u Hrvatskoj već je barem desetak, ako ne i više godina potpuno ista priča i odvija se po istome algoritmu, bez obzira odvija li se na javnoj ili komercijalnim televizijama, zbiva li se u navijačkom ili (recimo) objektivnom ozračju. Glavna je fora razasuti dopisnike u takozvane 'stožere' stranaka koje su istakle kandidate ili liste, svako ih malo uključivati i pitati: 'Kakva je atmosfera?' ko da izvješćuju s festivala Zlatne žbice Debilije, zatim u studiju porazgovarati s dežurnim političkim analitičarima, kojih se u zadnje vrijeme nagomilalo toliko da se čovjek pita nije li na pomolu procvat nove gospodarske grane (iako su im 'analize' otprilike na razini fejsbučkih statusa komentatora-amatera), a onda slijedi hit večeri - THE GRAFIKA! Uvjereni da su zbog toga dosegli razinu profesionalnosti i haj-tek kulerštine ko CNN iz zlatnog doba Zaljevskog rata (kada je cijela priča s informativnim CGI-jem bila na vrhuncu), domaći nas televizionari o svakim izborima zasipavaju tolikom količinom grafikona, tortnih dijagrama, prikaza zastupničkih mjesta i - po novome - Twitter 'zidovima' da se čovjek s pravom, i prije žestokog neurološkog napada induciranog prevelikim šljokičarenjem po ekranu - zapita gleda li informativnu emisiju o izborima ili crtić. Pritom je posebno zgodno što nas takvim megailustrativnim izvješćima uglavnom zasipaju zato da bi nam rekli: 'Evo, ovako ste glasovali' i ona glasačima objašnjavaju ZAŠTO su to učinili ko da su glupani koji to već i sami ne znaju.
HTV je sinoć definitivno vodio u takvom stilu izvješćivanja o izborima. Druge televizije, poput NoveTV, nisu suviše zaostajale, ali se nisu dale izbaciti iz redovnog programskog kolosijeka zbog izbora za EP. Osim toga, na Novoj sam čak uspjela naići i na pokoji marginalno zanimljiv prilog, kao što je bio onaj u kojemu se novinar pita zašto su se neki ljudi uopće našli na listama za EP, kada se inače na sav glas predstavljaju kao euroskeptici ili čak oštri protivnici EU-a, no neću ih suviše hvaliti jer Novajlije pak imaju drugu iritantnu foru, koju prakticiraju i tijekom izbora, ali i svaki put kada se netko od hrvatskih političar popikne na rinzol - a to je da im se svaki put neki novinar (najčešće Mislav Bago) mora javljati s nekog drugog mjesta, a ne iz studija, pa makar za to tumaranje po 'terenu' i ne bilo nikakvog razloga. Tako se i ovaj put MB javljao odnekud izvana, a sve zato da bi predstavio kakvog političkog analitičara ili štajaznam. Blesavo.
HTV-ovci su, pak, osim CGI-histerije imali još bisera, kao što su bili edukativni prilozi Damira Matkovića iz Bruxellesa, u kojima je objašnjavao što točno znači biti zastupnik u Europskom parlamentu pa je razgovarao s nekim zastupnicima, a pritom im nije istaknuo imena (ili jest, pa ih je netko na HTV-u zaboravio ispisati na ekranu). Zakon mi je bilo i zazivanje Damira Smrtića iz Državnog izbornog povjerenstva prije trenutka za kada je bilo najavljeno objavljivanje prvih neslužbenih rezultata i ispitivanje: 'Jesi li možda nešto saznao prije vremena?', kao da su poslali specijalca u tajnu misiju pa ovaj provaljuje u šifrirane kovčege i saznaje sve prije ostalih, a čovjek samo stoji u povjerenstvu kao i svi drugi novinari.
Sve u svemu, klasična besmislena papazjanija, ali s puno grafike, Twitter zidova i novinara koji se javljaju s nekog drugog mjesta, najčešće iz središnjica u kojima se ori pjesma ili rone suze. Nezainteresirano hrvatsko biračko tijelo takvu je televizijsku simulaciju izbora moglo gledati samo na jedan način - kao na lakrdiju.