Režiseri te direktori fotografije i šminke objašnjavaju koje trikove koriste kako bi postigli autentične emocije i realistične kadrove u kojima glavni junaci puste suzu
Malo je filmskih scena na koje toliko snažno reagiramo kao na one u kojima glavni junak preplavljen tugom popusti pod naletom emocija i dramatično pusti suzu. Iako se radi o fikciji, mnogi od nas zatekli su se s osjećajima dubokog suosjećanja koje smo nerijetko i sami popratili stezanjem u grlu i ponekom suzom.
Režiseri objašnjavaju da postizanje ovakvog efekta nije nimalo lak zadatak. Za izazivanje suza i dubokih emocija u gledateljima potrebni su, prije svega, vjerodostojnost scene, umijeće prenošenja emocija te pravilno postavljeni kadrovi koji će sve to obuhvatiti na najbolji način.
U kinima su se nedavno našla tri filma koja su uspjela postići upravo to, a njihovi režiseri, scenaristi i direktori šminke objasnili su za NY Times dobitnu formulu za postizanje savršeno vjerodostojnih scena plača na koje je malotko ostao ravnodušan.
Zvuk kapanja suza proizvodi se tapkanjem tkanine na mikrofonu
Dobar primjer je 'Close', film koji govori o prijateljstvu između dva tinejdžera, Lea i Remija. Uvučeni u emocijama nabijenu priču, pratimo Lea kako sjedi kod doktora u velikim bolovima zbog slomljene ruke i čeka namještanje gipsa. Drama doseže vrhunac kada u krupnom kadru pratimo suzu iz njegova oka i samo čujemo kako kap po kap jedna za drugom dramatično udaraju o pod.
Upravo taj zvuk u nama može izazvati najdublje emocije, međutim režiser je otkrio da je zvuk kapanja suza jedan od najtežih za bilježenje kamerom. Stoga se poslužio trikom i angažirao stručnjakinju koja je zvuk, koji nam je izazvao toliko snažne emocije, proizvela u stotinama kilometara udaljenom studiju u Amsterdamu tapkajući po tkanini na mikrofonu!
Najteži zadatak: Postizanje autentičnih emocija
No osim umjetnih efekata, za prenošenje dubokih emocija ključno je proizvesti autentičnu reakciju glumca, što nije nimalo lako. Režiseri objašnjavaju da posebnu pažnju pridaju nekoliko elemenata, a prvi među njima je kreiranje sigurnog prostora unutar kojeg se glumac može potpuno opustiti, proizvesti autentičnu emociju i prikazati je kao da se nalazi u najintimnijem okruženju.
Belgijska drama 'Close' upravo je zbog vrsne režije, radnje i glume zavrijedila prestižnu nominaciju za Oscara u kategoriji najboljeg stranog filma, a njen 31-godišnji stvaratelj Lukas Dhont opisao je što je sve poduzeo kako bi glumcima osigurao uvjete u kojima nesmetano mogu pustiti suzu.
Režiser je, naime, posvetio nekoliko mjeseci samo tome da dobro upozna glumce i omogući im da se dovoljno zbliže kako bi se osjećali posve ugodno izražavati najdublje emocije svojih likova.
'Odlučio sam da ćemo ići u šetnju uz more, zatim peći palačinke pa gledati omiljene filmove. A onda, u jednom trenutku, vrlo ću ih neformalno pitati što misle zbog čega bi Remi zaplakao za doručkom', pojasnio je Dhont, kojem je maestralno pošlo za rukom prenijeti intenzivne osjećaje na gledatelje.
Posebni uvjeti na dan snimanja
Osim ovakvih dugoročnih priprema, glumcu je potrebno osigurati posebne uvjete na dan snimanja. Tako je, primjerice, u filmu 'Babylon' Margot Robbie prošla kroz specifične pripreme kako bi bila spremna za scenu u kojoj njezin lik ne može suspregnuti emocije. Poseban izazov bila je činjenica da se radilo o sceni u kojoj su sudjelovali deseci glumaca, a bila je snimana iz nekoliko kadrova.
Poanta je bila što manje ometati Margot jer se trebala dovoljno uživjeti u ulogu da doživi tugu koja će na autentičan način proizvesti suze. Drugi izazov bio je onaj s održavanjem šminke. S obzirom na to da je scena snimana iz više kadrova, a bilo je važno ne prekidati njezin tijek emocija, popravljanje šminke nije bilo dobrodošlo.
'Jako je osjetljivo raditi s glumcem pred kojim je scena plača. Ne znate koliko će ga duboko potresti emocije, a ne želite mu biti na putu stupanja u kontakt s njima', rekla je Heba Thorisdottir, direktorica šminke na setu 'Babylona', filma koji ima tri nominacije za Oscara.
Thorisdottir je otkrila da je Robbie našminkala služeći se vodootpornom kozmetikom te je dodala sprej za bolju otpornost, a najdonji sloj činio je iluminator, zbog kojeg suze jače sjaje pod svjetlima reflektora.
Umijeće snimanja kapanja suza i postizanja stopljenosti s glavnim likom
S druge strane, u filmu 'The Woman King', povijesnoj drami o ratnicama iz zapadne Afrike, najemotivnija scena dogodi se kada glavnoj junakinji Nawi u ruke padne smrtno ranjena mentorica Izogie. U toj sceni prisutna je prava umjetnost jer su suze snimljene kako padaju pod blještavilom prirodnog osvjetljenja.
Direktori fotografije naglašavaju da je upravo hvatanje suza pod pravim osvjetljenjem ključno da bi se postigao potpuno realističan dojam koji će ostaviti dubok dojam na gledatelje, no i da je upravo to najteži zadatak.
'Potrebno nam je jako svjetlo s jedne strane i velika sjena s druge strane kako bismo pravilno ispratili pad suze. Cilj je postići kontrast u kojem je ona potpuno istaknuta', objasnio je direktor fotografije filma 'Babylon', Lins Sandgren.
Da bi suze u gledatelju potaknule emocije, ključno je korištenje krupnog kadra u kojem glumac ispunjava ekran. Tako se stvara dojam potpune stopljenosti s likom na ekranu zbog koje tako lako zaboravimo da je riječ samo o filmu.
Naposljetku, važno je uloviti pravi trenutak plača jer mora biti što primjereniji situaciji.
'Želite uloviti trenutak bolnog udaha, kao vrhunca neke emocije, ali ne i izdah, jer bi scena bila predugačka. Također, vodimo računa o tome da ne snimamo ovakve scene s previše ponavljanja jer bi to bilo okrutno prema glumcima koji u njima daju cijele sebe', zaključuje Gina Prince Bythewood, režiserka potresne drame 'The Woman King'.