Na navijačkim rekvizitima klubovi nogometne Bundeslige godišnje zarade oko 170 milijuna eura. Ponuda je šarolika: ima i odjeće za bebe, alkoholnih napitaka, a naravno i - šalova. Žene kupuju bikinije i lak za nokte
Podaci su svježi. Bundesligaški klubovi ostvaruju godišnji promet od preko dvije milijarde eura. To je novi rekord! Samo od prodaje ulaznica u blagajne se slije 440 milijuna eura. Ali, pravi navijači naravno neće kupiti samo ulaznicu za utakmicu svog omiljenoga kluba. Oni će posegnuti još dublje u novčanik. Od prodaje rekvizita klubovi zarade 170 milijuna eura.
More šalova na navijačkoj tribini u Dortmundu More šalova na navijačkoj tribini u Dortmundu
Paleta proizvoda u izlozima je šarolika. Šal za 30 eura? (naslovna fotografija: navijači Bayerna) Ili ipak kupaći ogrtač za 120 eura? Pred takvim se odlukama nalaze fanovi Bayerna i Borussije iz Dortmunda. Bavarci su uzori konkurenciji i kad se radi o prodaji navijačkih rekvizita, na njima rekordni prvak Bundeslige godišnje zaradi 57 milijuna eura.
Ali i Dortmund napreduje - posebice nakon što je klub dva puta zaredom osvojio titulu nacionalnog prvaka. Borussia, Bayernov protivnik u finalu Lige prvaka, na navijačima utrži 30 milijuna eura. To je deset milijuna više nego prije godinu dana, izračunao je direktor klupskog marketinga Carsten Kramer.
Borussija u svom asortimanu ima nevjerojatnih 1.000 proizvoda! Od odjeće za bebe pa do posteljine. Najbolje se prodaje crno-žuti dres. Prvi put u povijesti, Borussija je u jednoj godini uspjela prodati više od 300.000 komada svog dresa. A svaki (za odrasle) košta 75 eura. Oni najžešći navijači po sezoni kupe i po dva dresa: 'domaći' i onaj za gostovanja.
Jan Wieseke, profesor marketinga na Sveučilištu u Bochumu, ne čudi se tim podacima. On zna da je nogomet u Njemačkoj u uzletu. Popularnost igrača i klubova raste.
'Ljudi su spremni izdvojiti i pozamašne svote za svoju nogometnu ljubav. Pripadnost nekom klubu ima veliku simboličnu vrijednosti', kaže on.
Vjernost Borussiji iz Dortmunda navijači mogu dokazivati i svako jutro u vlastitom domu. Na primjer uz pomoć tostera, cijena 30 eura, koji 'gravira' klupski grb na bijeli kruh. Taj se uređaj odlično prodaje.
A uz toster za doručak fanovi mogu koristiti i prigodne zdjelice, šalice itd. I kućni ljubimci mogu 'navijati' za Borussiju, u ponudi je naravno i zdjelica za hranu za pse i mačke.
Borussia prodaje čak i - Borussijin senf. To je logično, obvezna kobasica sa senfom (i pivo) su standardni gurmanski atributi prosječnog navijača u Bundesligi. I kako doznajemo, ljudima se sviđa taj senf.
Bundesligaški su klubovi posljednjih godina 'otkrili' i novu potrošačku skupinu na kojoj se može dobro zaraditi. To su žene.
26 posto navijačkih rekvizita kupuju upravo navijačice. U relativno kratkom roku broj ženskih posjetitelja prvoligaških stadiona se udvostručio na oko 14 milijuna po sezoni. Zato Schalke 04 nudi i lak za nokte, a minhenski Bayern u ponudi ima crveni bikini.
U ponudi ima ponešto za svakoga. I za sve navijačke slojeve. Tradicionalisti kupuju i dalje šalove i kape, poslovni ljudi vole svilene kravate s decentnim klupskim obilježjima. A najmanji navijači u maminom krilu cuclaju dude s grbom kluba u kojem su, a da to ni ne znaju, članovi od dana svog rođenja.