Španjolski nogometni klubovi od ponedjeljka više ne smiju na dresovima nositi reklame kladionica i kockarnica, a pet prvoligaških klubova još uvijek nije uspjelo pronaći zamjenskog spoznora iako su odigrana tri kola nove sezone
Real Sociedad, Alaves, Cadiz, Granada i Mallorca su ušli u novu sezonu s dresovima bez ispisanih imena sponzora na njima. Igrači Cadiza, kluba s juga Španjolske, u subotu su posljednji put istrčali u žutim majicama na kojima je pisalo Dafabet, što je kladioničarska kuća s Filipina.
"Tražili smo pravni način da ipak zadržimo ime tog sponzora no ipak ćemo morati pronaći zamjenskog sponzora. Valjda ćemo ga uspjeti naći", poručilo je vodstvo tog kluba koji je godišnje dobivao oko dva milijuna eura od Dafabeta. Tako je nekoliko španjolskih klubova preko noći došlo u jako tešku financijsku situaciju.
Španjolska ljevičarska vlada je u studenom 2020. godine donijela zakon prema kojem se reklame internetskih kladionica smiju emitirati samo između 1 sat i 5 sati u noći. Na televiziji i radiju neće se vrtjeti ni u jedno drugo vrijeme te im je zabranjeno oglašavanje kroz sport.
La Liga, tijelo koja organizira održavanje prve i druge nogometne lige, tvrdi da 32 od 42 profesionalna kluba imaju nekog sponzora iz sektora klađenja i igara na sreću. Jedan od sponzora Real Madrida, iako ne istaknut na prednjoj strani dresa, bila je prethodnih godina kladionica Codere pa ju je tijekom promotivnih događaja i intervjua reklamirao kapetan hrvatske reprezentacije Luka Modrić, proglašen najboljim nogometašem svijeta u 2018. godini.
"Imati toliko nogometaša koji reklamiraju kladionice ili nose dresove s imenom kladionica, i tako pozivaju najmlađe da se klade, nije dobra poruka. To nije liga kakvu želimo", rekao je Mikel Arana, direktor zadužen za regulaciju igara na sreću u Španjolskoj.
Arana tvrdi kako se takvim oglasima "bombardira" mlade pa da je primjetan porast kladioničara u dobi između 18 i 19 godina.
La Liga je, međutim, uložila žalbu Vrhovnom sudu i tvrdi da će zbog novog zakona klubovi zajedno samo ove godine ostati bez 90 milijuna eura, a sve to u trenutku kada su zbog pandemije koronavirusa stadioni djelomično zatvoreni. Košarkaški prvoligaši Bilbao Basket i Baskonia, kojima sezona još uvijek nije počela, morat će pak iz svog imena izbaciti nazive kladionica Retabet i Kirolbet.
Španjolska vlada premijera Pedra Sancheza, zabrinuta masovnim širenjem kladionica diljem zemlje, u listopadu 2020. godine je poslala pismo nogometnim klubovima u kojem ih je upozorila da ugovore s takvim sponzorima smiju produžiti maksimalno do 30. kolovoza 2021., odnosno do ponedjeljka. Sponzori imena koji su na dresovima uglavnom su najveći sponzori klubova.
Kladionica Codere je u svom dokumentu poslanom američkom tržišnom regulatoru, dostavljenom zbog spajanja svoje podružnice s jednom tvrtkom izlistanom na američkoj burzi, navela kako "politički uvjeti za igre na sreću u Španjolskoj mogu biti i dalje negativni". Igre na sreću su pod nadzorom ministarstva kojim upravlja lijevi Podemos, manjinski partner u većinski socijalističkoj vladi. Još ranije je na isti način zabranjeno reklamiranje alkohola i duhanskih proizvoda.
Marketinški analitičar Adrian Mediavilla kaže pak da je "teško povjerovati kako klubovi ne mogu naći zamjenske sponzore".
"Dovoljno je kompanija iz drugih sektora koje preko nogometa žele povećati svoju vidljivost. Potražnja za nogometom je velika pa je potrebno samo malo više kreativnosti u marketinškim odjelima klubova", kazao je Mediavilla.
Od 98 klubova iz Španjolske, Engleske, Italije, Njemačke i Francuske samo njih devet nema ime sponzora na dresu. Uz spomenutih pet španjolskih momčadi nemaju ih ni talijanski Lazio, Venezia, Spezia i Salernitana, podatak je novina La Vanguardia. Prema istom izvoru, samo 13 klubova još uvijek na dresovima nosi imena kladionica, od čega ih je devet iz Engleske, a četiri iz Francuske.