VN KINE 1000. PO REDU

Sve spremno za povijesnu utrku Formule 1; evo gdje je sve počelo i tko su rekorderi

12.04.2019 u 12:44

Bionic
Reading

Formula 1 će ovaj vikend obilježiti vrijednu obljetnicu, treća utrka ove sezone, VN Kine koja se vozi u Šangaju (MAXtv - Arenasport 2, 8:10), bit će njena tisućita utrka. No, prisjetimo se gdje je održana prva utrka, u koliko se država kroz povijest vozila i tko su rekorderi

Od prve utrke u Silverstoneu, preinačenoj zračnoj bazi iz Drugog svjetskog rata u ruralnom dijelu Engleske, do ovog vikenda i 1.000. utrke na 240 milijuna dolara vrijednoj stazi u Šangaju, Formula 1 je prešla dugačak put od svojih početaka. Nakon razočaranja u Australiji i Bahreinu, Ferrari ponovo slovi kao glavni favorit za pobjedu na Velikoj nagradi Kine ove nedjelje. Više pročitajte OVDJE.

I dok ovih dana svi govore o tisućitoj utrci u povijesti Formule 1 prisjetimo se kako je sve počelo...

U Silverstoneu je održana prva utrka prije 69 godina i VN Velike Britanije je ostala, uz VN Italije, jedina utrka koja je prisutna cijelo vrijeme u kalendaru Formule 1, a VN Kine jedna je od mlađih utrka, prva je vožena 2004. i ona sada slavi svoju 15. godinu.

Sve utrke nove sezone Formule 1 ekskluzivno možete u HD kvaliteti gledati na MAXtv-u (Arenasport 2). Više informacija OVDJE.

Kroz 70 godina, Formula 1 je posjetila 32 zemlje na pet kontinenata, a ulična utrka u Vijetnamu bit će najnovija 'postaja' sljedeće godine.

Talijan Giuseppe 'Nino' Farina pobjednik je te prve utrke F1 svjetskog prvenstva koja je održana 13. svibnja 1950. i četiri mjeseca kasnije je 'uzeo' naslov svjetskog prvaka kod kuće. Za usporedbu, natjecateljska sezona sada traje dvostruko dulje nego tada.

Michael Schumacher drži rekord sa sedam naslova svjetskog prvaka, a zanimljivo je da je njegova zadnja pobjeda postignuta baš na stazi u Šangaju gdje se vozi 1.000. utrka, i to 2006. On je također rekorder s 91 pobjedom u Formuli, a iza njega su Lewis Hamilton sa 74 i Sebastien Vettel sa 52.

Kada je bio na vrhuncu karijere, Nijemac je sumirao čar ovog sporta.

"Svake godine nađemo nešto novo i budemo brži, to je Formula", kazao je svojedobno Schumacher koji je prije nešto više od pet godina pao na skijanju i teško se ozlijedio.

Jedan od Schumacherovih bivših momčadskih kolega iz Ferrarija, Brazilac Rubens Barrichello je rekorder po broju utrka na kojima je startao, ali on na žalost nije uspio osvojiti ni jedan naslov svjetskog prvaka u 18-godina dugoj karijeri.

Argentinac Juan Manuel Fangio je dominirao prvo desetljeće Formule 1 osvajanjem pet naslova svjetskog prvaka u sedam sezona od 1951. Njega su naslijedili u 60-ima višestruki svjetski prvaci Australac Jack Brabham te Britanci Jim Clark, Graham Hill i Jackie Stewart.

Tijekom 70-ih Formulu je obilježilo rivalstvo između Britanca Jamesa Hunta i Austrijanca Nikija Laude, a u 80-ima su se pojavili velikani Francuz Alain Prost i legendarni Brazilac Ayrton Senna, prije nego je Schumacher započeo svoju dominaciju sredinom 90-ih.

Više od 20 vozača od njih ukupno 772 koliko ih je startalo na svim utrkama poginulo je za volanom, uključujući i Sennu i Austrijanca Rolanda Ratzenburgera 1994. na VN San Marina.

Njihova pogibija je uzrokovala opsežne promjene s ciljem poboljšanja sigurnosti i rezultat toga je bilo da ni jedan vozač nakon toga nije poginuo do 2015. Tada je od posljedica ozljeda glave zadobivenih na VN Japana 2014. preminuo Francuz Jules Bianchi.

Ferrari je jedini konstruktor koji se natjecao na svim svjetskim prvenstvima i ima rekordnih 16 naslova otkako je uvedeno prvenstvo za konstruktore 1958. kao Međunarodni kup za proizvođače Formule 1.

Prvi pobjednik je bila britanska momčad Vanwall i Europljani su dominirali s trojkom britanskih konstruktora - Williams (9 naslova), McLaren (8) i Lotus (7). Slijedi ih Mercedes s pet naslova, dok je austrijski Red Bull pod Sebastienom Vetellom osvojio četiri naslova od 2010. do 2013.

I sada, 70 godina kasnije, između Formule nekada i Formule danas velika je razlika, i to ona novčana. Organizaciju Formule 1 je za osam milijardi dolara 2017. kupio američki medijski gigant Liberty Media i njene su dionice na Wall Streetu, što je dugačak put od početaka kada su proizvođači guma i motornih ulja besplatno svojim proizvodima snabdjevali sudionike utrka u zamjenu za logo na odjelu vozača.

Valtteri Bottas (FIN) Mercedes AMG, Charles Leclerc (MON) Scuderia Ferrari
  • Sebastian Vettel (NJE), Scuderia Ferrari
  • Charles Leclerc (MON) Scuderia Ferrari
  • Max Verstappen (NIZ) Red Bull Racing, Carlos Sainz Jr (ŠPA) Mclaren
  • Pierre Gasly (FRA) Redbull Racing
  • Daniel Ricciardo (AUS) Renault Sport
    +7
Formula 1, VN Bahreina Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia