NOVA KLASA RAČUNALA

Apple iPad: Revolucija na pomolu

27.01.2010 u 20:43

Bionic
Reading

Glasinama i iščekivanju je konačno kraj. Apple je predstavio svoju viziju tablet računala pod nazivom iPad, nadajući se da je time definirao novu kategoriju uređaja, negdje između prijenosnika, pametnog telefona i uređaja za igru i zabavu. Teško je predvidjeti hoće li mu to i uspjeti, no iz onoga što smo mogli vidjeti na današnjoj Appleovoj konferenciji za tisak, iPad ima sve predispozicije da to učini

Kada je Apple predstavljao iPhone, svi su nagađali o njegovim hardverskim mogućnostima. Tri godine kasnije, Apple predstavlja iPad, no sada naglasak i nije više toliko na hardveru, već na sadržajima i uslugama koje ćete s tim uređajima dobiti.

Appleova strategija je jasna: fokusirati se na jedan dio tržišta digitalnim sadržajima, napraviti uređaj za distribuciju i uživanje tih sadržaja koji je pod njihovom kontrolom i onda uzimati svoj postotak. To im je fantastično uspjelo s glazbom (iPod), još bolje s mobilnim aplikacijama (iPhone), a sada je došao red na video, fotografije, elektroničke knjige i magazine.

Što se krije u 1,27 cm?

Krenimo ipak s hardverom. Apple iPad je debeo 1,27 centimetara i težak je 0,68 kilograma. Zaslon mu je IPS LCD dijagonale 9,7 inča, a pokreće ga Appleov čip pod nazivom A4, radnog takta 1 GHz. Što se tiče pohrane, iPad će dolaziti u tri varijante: 16, 32 i 64 gigabajta prostora za pohranu. Od povezivosti, tu su WiFI i Bluetooth (uz dodatak 3G-a koji dolazi kao opcija), a baterija traje do 10 sati rada ili čak mjesec dana u standbyu. Na kraju, tu su i 'điđe' iz iPhonea: akcelerometar i kompas, primjerice. Ipak, ukoliko očekujete povezivost na razini prijenosnika, zaboravite na to: iPad nema USB portova, a s računalom i periferijama spaja se putem 30-pinskog konektora.



Kad smo već kod dodataka, jedan je već najavljen: tipkovnica koja ujedno služi i kao dock, što je prilično zgodan dodatak. Softverski, iPad je sličan iPhoneu i s njime dijeli isti operativni sustav, no mnoge su aplikacije prenesene s Maca i prilagođene iPadu i njegovoj softverskoj tipkovnici. Možemo očekivati da ćemo o toj tipkovnici u narednim danima čuti mnogo, no u ovom trenutku teško je reći koliko ona zapravo može biti zamjena standardnoj, hardverskoj QWERTY tipkovnici. Spomenimo i jednu stvar koja nedostaje: kamera. Apple je, čini se, zamislio da je po pitanju kamere iPad sličniji računalu nego mobitelu, pa je kameru zamislio kao dodatak koji će se prodavati odvojeno.

Cijena i dostupnost

Stvari su malo kompliciranije kad počnemo govoriti o cijeni. iPad sa 16 GB memorije za pohranu stoji 499 dolara, 32-gigabajtni model je 599, a 64-gigabajtni 699 dolara. Ukoliko želite 3G povezivost, što je, po mišljenju potpisnika ovih redaka gotovo neizbježno, cijena raste za 130 dolara po modelu.

U SAD-u Apple ima dogovor s mobilnim operaterom AT&T. Za 14,99 dolara moći će se uz iPad dobiti 250 MB podatkovnog prometa, a za 29,99 dolara mjesečno možete surfati neograničeno. No, internacionalno to još ne funkcionira, a Steve Jobs rekao je da ćemo o tome nešto saznati tek ovog ljeta. Dakle, iPad će (kao i iPhone na početku) u nas isprva imati samo najveći entuzijasti, a u rukama šire populacije možemo ga očekivati u drugoj polovici 2010. godine, ako ne i kasnije.

Novi kralj digitalnih sadržaja?



Spomenuli smo iPod kojim je Apple osvojio tržište digitalne glazbe i iPhone koji hara tržištem mobilnih aplikacija. iPad je puno svestraniji uređaj i smatramo da se njegova dominacija može (ali i ne mora) proširiti na nekoliko područja: film, video i televizija, fotografije, knjige, časopisi i igre. Sumnjamo da će ga korisnici jednako prihvatiti kad su u pitanju svi ovi sadržaji, ali uspije li Appleu proširiti posao na nešto od navedenog, iPad će biti vrlo uspješan uređaj.

Na sve ove sadržaje Apple se osvrnuo tijekom današnje prezentacije. U dogovoru s tvrtkom Electronic Arts prikazane su igre, koje na iPadu izgledaju fantastično. Apple je predstavio i trgovinu digitalnim knjigama iBookstore, što ga je pretvorilo u direktnog konkurenta Amazonovom Kindleu. Na području novina i časopisa također nije manjkalo uzbuđenja jer će se putem iPada distribuirati digitalna verzija New York Timesa. Konačno, putem iTunesa korisnici će moći lako preuzeti glazbu, filmove, serije, podcaste i druge sadržaje, a nije izostala ni podrška za YouTube (i to u HD razlučivosti).

Iako sve to izgleda stvarno odlično - od fluidnog, iPhoneolikog sučelja preko elegantnog izgleda samog uređaja pa do količine sadržaja koje će korisnici na njemu moći s lakoćom kupovati i preuzimati, moramo na kraju ostaviti i prostora za skepsu. Činjenica je da je iPhone - telefon, koji su korisnici navikli nositi sa sobom, računalu je mjestu na radnom stolu, a prijenosniku svugdje između. Ima li tu uopće mjesta za još jedan uređaj, teško je reći. Iako je svaki vlasnik iPhonea barem jednom poželio imati veći zaslon, je li spreman za iPad izdvojiti dodatnih petstotinjak i više dolara ostaje upitno. Jedno je sigurno: ako pod suncem postoji mjesto za ovakav uređaj, onda je to iPad.