Europska komisija u ponedjeljak je objavila da je odlučila uvrstiti internetsku platformu za rezervaciju smještaja Booking.com na popis 'nadzornika pristupa' (gatekeeper), prema europskom Zakonu od digitalnim tržištima (DMA)
Ta odluka znači da će Booking imati šest mjeseci za usvajanje različitih praski usmjerenih na ispunjavanje pravila tržišnog natjecanja prema DMA-u, primjerice dopuštajući drugim kompanijama pristup podacima koje je generirala platforma.
Zakon utvrđuje jasna pravila za velike platforme koje su 'nadzornici pristupa' kako bi se osiguralo da ne zloupotrebljavaju svoj položaj, primjerice davanjem prednosti vlastitim proizvodima ili sprječavanjem korisnika da instaliraju druge aplikacije.
'Nadzornici pristupa', prema DMA-u, su kompanije koje imaju godišnji promet u EU-u od najmanje 7,5 milijardi eura u posljednje tri godine ili tržišnu vrijednost od najmanje 75 milijardi eura. Moraju imati minimalno 45 milijuna krajnjih korisnika na mjesec, najmanje 10.000 poslovnih korisnika u EU-u, te kontrolirati jednu ili više osnovnih usluga platforme u najmanje tri države članice.
'Nadzornici pristupa' zahvaljujući svojoj veličini imaju znatne prednosti u odnosu na manje konkurente i dominantan položaj na digitalnom tržištu.
Od 10.000 digitalnih platformi koje postoje u EU-u, samo nekoliko njih smatra se nadzornicima pristupa na temelju DMA-a. Europska unija službeno prepoznaje šest 'nadzornika pristupa': Googleovu matičnu kompaniju Alphabet, Amazon, Apple, vlasnika TikToka ByteDance, Metu i Microsoft.
U slučaju da se te kompanije ne pridržavaju svojih obveza mogu se suočiti s kaznama do 10 posto svog globalnog godišnjeg prihoda. U slučaju ponovnog kršenja obveza mogu biti kažnjeni i s 20 posto.
Osim dodavanja Bookinga kao sedmog nadzornika pristupa, Komisija je priopćila da otvara istragu treba li se toj skupini pridružiti platforma X.
Što DMA-a određuje „nadzornicima pristupa”?
'Nadzornici pristupa' ne smiju rangirati vlastite proizvode ili usluge povoljnije od proizvoda ili usluga drugih poduzeća. Također, ne smiju sprječavati razvojne programere da se pri prodaji aplikacija koriste platformama trećih strana za plaćanje. Te kompanije ne smiju obrađivati osobne podatke korisnika u svrhu ciljanog oglašavanja, osim ako je dana suglasnost, niti uspostavljati nepoštene uvjete za poslovne korisnike. Ne mogu prethodno instalirati određene softverske aplikacije ili spriječiti korisnike da ih jednostavno deinstaliraju. Ne smiju ograničavati poslovne korisnike platformi.
Nadzornici pristupa moraju ponuditi veći izbor, primjerice softvera u operativnom sustavu korisnika. Moraju osigurati da prekid pretplate na osnovne usluge platforme ne bude složeniji od pretplaćivanja na takve usluge. Trebaju pružiti informacije o broju korisnika koji posjećuju njihove platforme kako bi se utvrdilo može li se platforma smatrati nadzornikom pristupa. Moraju poslovnim korisnicima omogućiti pristup podacima o uspješnosti marketinga ili oglašavanja koje provode na platformi. Moraju obavijestiti Europsku komisiju o svojim preuzimanjima i spajanjima te osigurati interoperabilnost osnovnih funkcija usluga trenutačne razmjene poruka, tj. omogućiti korisnicima razmjenu i/ili slanje poruka, glasovnih poruka ili datoteka, stoji na stranicama Europske komisije.
To na primjer znači da korisnici Appleovih usluga moraju moći preuzimati aplikacije iz alternativnih trgovina aplikacija ili koristiti konkurentske načine plaćanja usluga i internetske preglednike. S druge strance, Google korisnicima Android telefona mora jasno ponuditi alternativu svojoj tražilici ili aplikaciji Google Maps.