manipuliranje informacijama

Čuvajte se Abigail iz Albuquerqueja: Web trgovine koriste 'mračne uzorke' kako bi vas namamili da kupujete nepotrebne stvari

27.06.2019 u 09:16

Bionic
Reading

Istraživači sa Sveučilišta Princetone indeksirali su više od 10.000 stranica za kupovinu putem interneta i otkrili da njih više od 1200 koristi tehnike kojima sugeriraju kupcima da kupuju robu koja im uopće nije potrebna ili da više vremena provode na njihovim stranicama. Slučaj je došao do američkog Kongresa

Istraživači s Princetona objavili su novu studiju o tome kako i koliko različite online trgovine kupovinu koriste razne 'tehnike mračnog uzorka' kako bi ljude naveli da troše više novca, piše Business Insider.

'Korisnicima se manipulira da donose odluka koje inače ne bi donosili i kupuju stvari koje im nisu potrebne', tvrdi Gunes Acar, znanstvenik s Princetonea. 'Pokazivanje tajmera na kojem piše da imate još samo pet minuta najblaže je rečeno upitno.'

15 načina za manipulaciju informacijama

Acar i njegov tim indeksirali su više od 10.000 stranica za kupovinu putem interneta. Otkrili su da njih više od 1200 koristi tehnike 'mračnog uzorka' kako bi prisilili kupce na kupnju artikala ili više vremena provodili na njihovim stranicama.

Stvarna je situacija vjerojatno i puno gora jer su se Acar i njegova ekipa usredotočili na praćenje tekstova - na razne opcije poput one kad umjesto 'otkaži narudžbu' piše 'ne hvala, ne volim ukusnu hranu' - a manje na manipulativni dizajn.

Studija je identificirala 15 načina na koje web trgovine manipuliraju informacijama. Neki od najčešćih načina su otežavanje otkazivanja kupnje i lažna svjedočenja nepostojećih kupaca.

Mnoge e-trgovine rade s dobavljačima trećih strana kako bi implementirali manipulativne dizajne. Istraživanje je identificiralo 22 takva proizvođača, ističući da dva otvoreno oglašavaju svoje tehnike.

Lažni kupci na stranicama

The New York Times pokušao je ponoviti rezultate studije i otkrio da su neke internetske stranice išle toliko daleko da su pokazivale kako očito lažni kupci upravu kupuju proizvod koji razgledavate.

Tako je primjećeno kako je izvjesna 'Abigail iz Albuquerqueja' u istom danu kupila dva tuceta različitih proizvoda, uključujući haljine veličine 2, 4, 6 i 8, zapisao je Times. Abigail očito ne postoji, ona je izmišljena kako bi stvorila društveni pritisak i uvjerila kupce da je stvarna osoba kupila artikl koji netko upravo razgledava, tvrde novinari.

Koncept mračnog uzorka nije jedinstven za kupovinu. Scammeri su slične tehnike koristili kako bi nagovorili ljude da se pretplate na iPhone aplikacije. Facebook je bio optužen da koristi mračne uzorke kako bi potaknuo korisnike da podijele informacije o svojim prijateljima i obitelji.

Cijela je stvar ozbiljno shvaćena na Capitol Hillu. Američki senatori ovaj su tjedan raspravljali o zakonu kojim bi se zabranila uporaba tih tehnika na internetskim stranicama s više od 100 milijuna korisnika mjesečno.