MINISTROV POLITIČKI OPORTUNIZAM

'Državna matura je nevjerojatan Jovanovićev gaf'

29.05.2012 u 14:05

Bionic
Reading

Reakcije ministra znanosti i obrazovanja Željka Jovanovića na probleme s testom iz hrvatskog jezika na državnoj maturi podijelile su stručnu, ali i ukupnu javnost

Dok neki smatraju da je ministar morao reagirati kako bi zaštitio aktualne interese maturanata i istovremeno probleme koji su se pojavili iskoristio kao još jednu potvrdu da su nam u obrazovnom sustavu i njegovim institucijama nužne korjenite promjene, drugi ističu da je nedvojbeno veliki posao koji ga očekuje trebao odraditi uz manje buke i stresa za maturante i struku, manje populistički i politički oportuno, a uz više legalizma i odgovornosti.

'Nije sporno da je ovakva matura neodrživa, da nema smisla da se ona koristi kao test za upis na fakultete niti da u takvom sustavu već dugi niz godina izdavači imaju svoje financijske interese, no itekako je sporno to što se ministar ide ovako petljati u rad Centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO) u trenutku kada se ispit još provodi', upozorio je dr. sc. Dejan Vinković, profesor na splitskom PMF-u.

Prema Vinkoviću, koji je doktorirao na sveučilištu u SAD-u i imao izravno prilike vidjeti kako se ozbiljne reforme provode u razvijenim demokracijama, ministar je maturantima i njihovim roditeljima poslao lošu poruku.

'Ostao sam šokiran kad sam čuo da se Jovanović ide politički petljati u izvođenje mature. NCVVO ima svoju proceduru pritužbi na pitanja i korekcija testova i to se mora poštivati. MZOS može samo uputiti NCVVO-u svoje primjedbe, ali ministar ne smije javno govoriti kako će se nešto poništiti jer to formalno-pravno nije njegova ingerencija, što je i sam priznao! A kad matura završi i napravi se analiza, može krenuti reforma, pa i smjene. To je temelj nekakve normalno uređene demokratske države. On može poslati jasnu poruku svakom ravnatelju Centra da će za loše odrađene poslove biti sankcija, a s druge strane svakom roditelju i učeniku da zaborave dizanje bune uz argumente u stilu: 'Imao sam 5 u školi, a sad ne znam odgovore na maturi.'

On može, uvjeren je Vinković, prodrmati svaku agenciju legalnim putem, ali mora svakom učeniku i roditelju jasno reći da ovo nije Divlji zapad. 'To se mora raditi bez pritisaka javnosti, potiho i stručno, a onda se zaključak objavi javno i kreću sankcije. On mora biti faktor stabilnosti, a ne ponašati se kao da je još uvijek u Saboru gdje je važno biti glasan i privlačiti pažnju. Mogao je pomoći u komunikaciji učenika i roditelja s Centrom, a umjesto toga samo je podigao emocije i strasti. Konačno time što se upetljao u posao Centra i počeo im određivati što će raditi samo je smanjio mogućnost konstruktivne suradnje s NCVVO-om. Meni je to nevjerojatan gaf', ističe Vinković.

Burušić: O pravom trenutku uvijek je moguće raspravljati

Prof. dr. sc. Josip Burušić iz Centra za istraživanje znanja, obrazovanja i ljudskog kapitala s Instituta društvenih znanosti Ivo Pilar vjeruje u ministrove dobre namjere, odnosno da je djelovao radi zaštite studenata. Također se nada da je ovo samo uvod u opsežne promjene koje naš sustav treba.

'Polazim od toga da je reakcija ministra dr. Jovanovića potaknuta razlozima koji su javno navedeni - zaštitom interesa maturanata u ovom za njih važnom trenutku. Naravno, uvijek je moguće raspravljati o najpogodnijem vremenu da se nešto poduzme', kaže Burušić.

'Posebice pozdravljam najavu stručne rasprave o državnoj maturi. Nju je potrebno proširiti i izvan sustava vanjskoga vrednovanja, a trebalo bi provesti i stručno vrednovanje rada drugih aktera, primjerice Agencije za odgoj i obrazovanje. Kako bi se izbjegle bilo kakve dvojbe u pobude potaknutih promjena, kojih će u budućnosti zasigurno još biti, mislim da bi bilo nužno čim prije formirati Nacionalno vijeće za obrazovanje, kao stručno, neovisno tijelo, koje će promišljati obrazovnu politiku i pratiti njezino ostvarenje. To bi naše obrazovanje podiglo na jednu višu razinu', kaže Burušić.