Europa želi vlastiti OpenAI. Političarima u bloku dosta je izdaleka regulirati američke tehnološke divove, dominantne na tom području. Sada žele da Europa izgradi svoju generativnu umjetnu inteligenciju, zbog čega toliko ljudi navija za Nijemca Jonasa Andrulisa, čelnika tvrtke Aleph Alpha koja želi postaviti novi etički standard za razvoj umjetne inteligencije
Imena koja se najčešće pojavljuju su Mistral, francuski startup koji je prikupio 100 milijuna dolara bez izdavanja ikakvih proizvoda, te tvrtka koju je osnovao Jonas Andrulis, Aleph Alpha, a koja prodaje generativni AI kao uslugu tvrtkama i vladama i već ima tisuće kupaca. U fokusu je Luminous, a opisuju ga kao 'jednog od najsofisticiranijih modela jezika umjetne inteligencije na svijetu'.
Prema onome što smo imali prilike vidjeti - Luminous vam može predložiti slogan ili materijal za marketinšku kampanju, napisati priopćenje za medije ili opis posla za razne oglase, što je tek dio mogućnosti.
Skeptici u industriji postavljaju pitanje može li se njemačka tvrtka Aleph Alpha doista natjecati u istoj ligi s Googleom i OpenAI-jem, čiji je ChatGPT pokrenuo trenutni procvat generativne umjetne inteligencije. Mnogi u Europskoj uniji nadaju se da se Aleph Alpha može suprotstaviti američkoj dominaciji u tehnologiji, za koju neki vjeruju da će definirati eru. Blok ima dugu povijest sukoba oko privatnosti i sigurnosti podataka s američkim tehnološkim divovima.
Neki Europljani smatraju da je izbor Donalda Trumpa pokazao koliko su se njihove vrijednosti razlikovale od vrijednosti njihovih kolega u Washingtonu. Drugi jednostavno ne žele biti pasivni promatrači s tako golemom ekonomskom prilikom na kocki.
'Uz naš AI tvrtke će imati kontrolu i pravo glasa'
Dok Andrulis naglašava da njegova tvrtka nije 'nacionalistički projekt' - aludirajući pritom na to da u Aleph Alphi radi velik broj Amerikanaca - čini se da mu je ugodno biti na čelu Europe. 'Osobno mi je jako stalo da pomognem Europi da pruži svoj doprinos', kaže.
Sada 41-godišnjak, Andrulis je proveo tri godine radeći na AI-ju u Appleu, a otišao je 2019. kako bi istražio potencijal tehnologije izvan ograničenja velike korporacije. Pokrenuo je Aleph Alphu u Heidelbergu, gradu u jugozapadnoj Njemačkoj. Tvrtka je počela raditi na izgradnji velikih jezičnih modela, vrste umjetne inteligencije koja identificira obrasce u ljudskom jeziku kako bi generirala vlastiti tekst ili analizirala ogroman broj dokumenata.
Dvije godine kasnije Aleph Alpha prikupila je 27 milijuna dolara, iznos za koji se procjenjuje da će biti manji od nove runde financiranja. Andrulisovi nagovještaji mogli bi biti objavljeni u nadolazećim tjednima. Upravo sada klijenti tvrtke - od banaka do državnih agencija - koriste LLM (samorazvijeni veliki jezični model) Aleph Alphe za pisanje novih financijskih izvješća, koncizan sažetak stotina stranica i izradu chatbota, stručnjaka za funkcioniranje određene tvrtke.
'Mislim da je dobro pravilo da naša tehnologija može učiniti što god možete naučiti pripravnika', kaže Andrulis. Izazov je, kaže, napraviti AI prilagodljivim tako da tvrtke koje ga koriste imaju osjećaj kontrole i pravo glasa u tome kako funkcionira.
No Andrulis smatra LLM-ove samo odskočnom daskom. 'Ono što gradimo je umjetna opća inteligencija', kaže on. AGI, kao što je poznato, smatra se krajnjim ciljem generativnih AI tvrtki - to je umjetna inteligencija slična ljudskoj koja se može primijeniti na širok raspon zadataka.
Model Aleph Alphe
Zanimanje koje je Aleph Alpha do sada zabilježila - a tvrtka tvrdi da ima 10.000 klijenata u poslovnom i državnom sektoru - pokazuje da se može natjecati, ili barem koegzistirati, s divovima u nastajanju na tom području, kaže Jörg Bienert, izvršni direktor njemačkog AI Associationa. 'Ova potražnja definitivno pokazuje da stvarno ima smisla razvijati i pružati ove vrste modela u Njemačkoj. Posebno kada je riječ o vladinim institucijama, a one žele imati rješenje razvijeno u Europi', ustvrdio je.
Prošle godine tvrtka je otvorila svoj prvi podatkovni centar u Berlinu kako bi mogla bolje opsluživati visoko regulirane industrije, poput državnih ili sigurnosnih klijenata, koji žele osigurati to da se njihovi osjetljivi podaci nalaze u Njemačkoj. Zabrinutost oko slanja privatnih podataka u inozemstvo samo je jedan od razloga zbog kojih je važno razviti europsku umjetnu inteligenciju, kaže Bienert. A važno je, kaže on, osigurati i to da europski jezici ne budu isključeni iz razvoja umjetne inteligencije.
Model Aleph Alphe već može komunicirati na njemačkom, francuskom, španjolskom, talijanskom i engleskom jeziku, a njegovi podaci o obuci uključuju golemo skladište višejezičnih javnih dokumenata koje je objavio Europski parlament. Ali ne naglašavaju samo jezici kojima govore AI tvrtke europsko podrijetlo. Naglasak na transparentnom donošenju odluka dio je napora u borbi protiv problema AI sustava koji šire dezinformacije.
Ono što rade u Aleph Alphi doista se čini kao nešto novo ili barem drugačije, tvrdi Nicolas Moës, direktor europskog upravljanja umjetnom inteligencijom u think tanku Future Society, ističući da su u toj njemačkoj tvrtki počeli eksperimentirati pouzdanim značajkama umjetne inteligencije kao što je objašnjivost i kontekst.
A kako će na to utjecati Zakon o umjetnoj inteligenciji Europske unije zahtijevajući transparentnost? Trgovačka tijela, uključujući njemačko udruženje za umjetnu inteligenciju, žale se da bi preširoka i teška pravila mogla usporiti europske napore u stvaranju domaćeg diva za umjetnu inteligenciju, prisiljavajući startupe da se usredotoče na poštivanje novih pravila umjesto na inovacije.
No Moës tvrdi suprotno; smatra da bi stroža pravila mogla pomoći europskim AI tvrtkama da izrade bolje proizvode i stvore neku vrstu standarda kvalitete, ponavljajući uspjeh drugih strogo reguliranih europskih industrija. 'Razlog zbog kojeg se njemački automobili smatraju boljim je taj što postoji cijeli proces testiranja', kaže on.
Usprkos naprednoj objašnjivosti, još uvijek postoje sumnje o tome je li temeljna tehnologija Aleph Alphe dovoljno napredna da nosi europske snove o izgradnji AI diva. 'Svatko tko je imao interakciju sa širokim rasponom jezičnih modela primjećuje da ovo nije najbolji od njih', kaže Moës.
'Prevelika je želja da imamo europskog prvaka, a rezultati su lošiji'
Aleph Alpha ne postiže bolje rezultate od svojih američkih konkurenata u standardiziranim testovima koje tvrtke koriste za dokazivanje učinkovitosti novih modela umjetne inteligencije, prema Matthiasu Plappertu, koji je četiri godine proveo kao istraživač u OpenAI-ju, a sada radi kao konzultant za umjetnu inteligenciju u Berlinu. 'Ljudi žele da ovo bude uspjeh jer postoji želja za europskim prvakom. Ali mislim da se pretjerano govori o tome koliko je ta tvrtka dobra u odnosu na konkurenciju', kaže.
No mnogi Europljani ostaju nepokolebljivi u stavu da im je potreban održiv natjecatelj, i to ne samo iz ekonomskih razloga. Industrija umjetne inteligencije u EU tvrdi da će europske tvrtke vjerojatno biti osjetljivije na pitanja kao što su privatnost i diskriminacija od kolega u SAD-u.
'Nema jamstva da će ono što će izraditi američke tvrtke dobro predstavljati naše vrijednosti', kaže Andrulis. Taj nejasan pojam - 'europske vrijednosti' - pojavljuje se uvijek iznova kada pitate Europljane zašto se ne mogu pomiriti s korištenjem umjetne inteligencije američke proizvodnje.
Upitan što mu ta fraza znači, šef Aleph Alphe referira se na bijes zbog Facebookovog uklanjanja slike koja prikazuje Michelangelovu mramornu skulpturu Davida (Facebook je rekao WIRED-u da su slike i skulpture koje prikazuju golotinju sada dopuštene, u skladu s njegovom politikom) 2017. godine. 'Činjenica da nismo mogli objaviti Michelangelova Davida na Facebooku zbog golotinje - to ne bi bile europske vrijednosti', kaže on.
Međutim nije njegov posao odlučivati o tome kako europske vrijednosti treba pretočiti u umjetnu inteligenciju, kaže. 'Moja je uloga izgraditi tehnologiju koja je izvrsna, transparentna i kojom se može upravljati', zaključuje.