NOVI MEDIJI

Građani novinari su ključni dio medijske scene

10.02.2013 u 09:00

Bionic
Reading

Potencijal građanskog novinarstva sve više koriste i klasični mediji. Trendovi pokazuju da su na dobitku svi - mediji, čitatelji i samo građansko novinarstvo

Zhu Ruifeng preko noći je postao zvijezda u Kini nakon što je na svojoj web stranici Jdwsy.com objavio video snimku seksa jednog visokopozicioniranog kineskog političara s 18-godišnjom djevojkom.

Akcija je rezultirala tako da je političar ostao bez posla, a Ruifeng postao najtraženija osoba u Kini. Njegova objava donijela mu je milijune novih čitatelja i Ruifeng najavljuje nove video materijale, podjednako sočne kao i ovaj prvi.

No, osim što je odjednom postao najpoznatiji Kinez na internetu, Ruifeng je svojim djelovanjem dao sjajan vjetar u leđa sve popularnijem građanskom novinarstvu. Ako je itko dosad smatrao da je građansko novinarstvo amaterski posao za dokoličare, svakodnevni primjeri pokazuju kako je to nešto što dramatično mijenja medijsku scenu i način na koji čitatelji dolaze do informacija.

Nije nikakva novost da su društvene mreže i blogovi najzaslužniji za nevjerojatan razvoj građanskog novinarstva, ali je jako zanimljivo dokle je građansko novinarstvo došlo.

Do prije nekoliko godina ono što bi korisnici objavili na internetu ostajalo bi kao informacija za online čitatelje, ali veliki potencijal građanskog novinarstva vrlo su brzo shvatili klasični mediji i umjesto da ih dožive kao konkurenciju oni mudriji su odabrali drugu opciju, a to je suradnja s čitateljima-novinarima. Kod nas taj trend najviše potiče dnevna novina 24sata, koja za objavljene fotografije ili tekstove nudi i honorar, iako poanta građanskog novinarstva nije zarada.

'Građansko novinarstvo je sadašnjost, ma koliko mi šutjeli o tome. A pred njim je svijetla budućnost. Već sadašnji stupanj razvoja tehnologije, smartphoneovi, brzi internet, jake društvene mreže i slično omogućuje velikom broju ljudi bilježenje događaja, pisanje komentara, iniciranje najrazličitijih pokreta i promjena.

To će se u budućnosti još intenzivirati. Već sada građani-novinari ulaze u jake medije i sudjeluju u kreiranju njihova sadržaja. Toga će biti još više', predviđa Renato Ivanuš, glavni urednik 24sata.

Građansko novinarstvo postalo je tako za mnoge čak i neizostavni dio u procesu proizvodnje klasičnih medija. Neke njihove informacije završavaju na naslovnicama novina, a jedan od posljednjih primjera je čitatelj koji se zatekao u Dubaiju u isto vrijeme kada je tamo godišnji odmor provodio ministar financija Slavko Linić.

Konkurencija za klasične medije?

Nekoliko fotografija napravljenih mobitelom postalo je najkomentiranija stvar, a Linićev doček Nove godine u Dubaiju pretvorio se u prvorazrednu vijest. Građani-novinari bili su ključni 'igrači' za medije u vrijeme prosvjeda na Cvjetnom, kada se gradio šoping centar.

Prve informacije o uhićenjima pojavile su se na Facebooku i Twitteru, u kasnim noćnim satima kada novinara više nije bilo, pa su tako društvene mreže postale platforma za novinarske ekskluzive. Međutim, znači li takav razvoj događaja da su klasični mediji dobili jaku konkurenciju?

'Razmišljanje da građansko novinarstvo ugrožava tradicionalne medije i novinarstvo kakvo poznajemo je, po mom mišljenju, konzervativni i zastarjeli pogled na medije i novinarstvo. 24sata već godinama koriste čitatelje reportere kao dragocjen izvor sadržaja. Zbog toga niti jedan naš novinar, urednik ili fotoreporter nije ostao bez posla.

Upravo suprotno, ulagali smo u izgradnju povjerenja s čitateljima reporterima i dobili najveću dopisničku mrežu u Hrvatskoj, pa čak i u inozemstvu. Našim čitateljima niti jedan događaj ne može promaći, pa čak i u Dubaiju snime ministra Linića u kupaćim gaćama ili stoje u blizini pada helikoptera nedavno u Londonu. I sve to dojave 24sata. Bit je dakle u načinu i organizaciji upravljanja tim izvorima informacija', ističe Ivanuš.

Najveći kritičari od početka građanskom novinarstvu zamjeraju nedostatak objektivnosti i vjerodostojnosti. Naime, prema nekima, građani-novinari nerijetko pristrano izvještavaju, a naročito se to pripisuje aktivistima, poput Occupy Wall Street, koji su svojim fotografijama i objavama nerijetko znali prenositi jednu stranu priče.

Ali, s druge strane, svjedoci smo i nerijetkom subjektivnom izvještavanju u klasičnim medijima, pa je pitanje je je građansko novinarstvo uopće predmet rasprave kada se govori o vjerodostojnosti.

Svijetla budućnost za građansko novinarstvo

'Kao i sa svim drugim izvorima i građanskom novinarstvu treba pristupati oprezno, a osobito treba paziti na to da je konzument informacije u mogućnosti razdvajati činjenice od stavova, a činjenice pak usporediti sa stvarnim stanjem. Obzirom na opću krizu novinarstva kao profesije, medija i njihovog poslovnog modela smatram da građansko novinarstvo u načelu nije ništa manje vjerodostojnije od bilo kojeg drugog izvora', navodi Marko Rakar, komunikacijski stručnjak.

Rakar također predviđa svijetlu budućnost za građansko novinarstvo. Ljudi žele da se njihov glas čuje i da se čuju njihovi stavovi, a to nikada nije bilo lakše ostvariti nego danas. Uz to se dogodila i kriza klasičnih medija, što je za neke druge oblike novinarstva značilo uspon, kao što je to u slučaju građanskog novinarstva.

'Tradicionalno izvještavanje i novinarstvo kao takvo su ionako u krizi i internet je značajno pomrsio poslovne modele tradicionalnih medija. Količina informacija koja su dostupne kao i količina izvora iz kojih informacije dolaze rastu iz dana u dan. Nikada nije bilo jednostavnije i jeftinije proizvesti sadržaj, neovisno bio on u slikovnom, audio ili pisanom formatu.

Građansko novinarstvo je samo oblik novinarstva koji ne traži puno novca i koje koriste ljudi koji se ionako žele izraziti i žele da se njihov glas čuje.

Podsjetimo se samo pada aviona na rijeci Hudson gdje su prolaznici i putnici na trajektima izvještavali o padu desecima minuta prije nego što su novinarske ekipe uopće stigle do mjesta nesreće. Sve više mobilnih telefona je u mogućnosti snimati i slati u svijet video snimke u času kada se događaju.

Nije ovdje riječ samo o prolaznicima s fotoaparatom nego i o blogerima, ljudima koji aktivno i redovito pišu o događanjima koje razumiju. Na popisu najpopularnijih web stranica na svijetu sve je više blogova, a servisi poput Instagrama ili Tumblra su postali dijelovi našeg svakodnevnog medijskog menija.

Građansko novinarstvo je ovdje i ono će sasvim sigurno zauzimati sve veći i veći segment medijskog tržišta', uvjeren je Rakar.