Gejming industrija velika je prilika za mlade stručnjake koji u potrazi za usavršavanjem i uzbudljivom karijerom odlaze raditi i živjeti u inozemstvo. Tportal je razgovarao sa Suzanom Opačak, Hrvaticom koja je počela raditi u medijima da bi s vremenom završila u timu koji razvija jednu od najvećih nogometnih gejming franšiza na svijetu
Put od hrvatskih medijskih kompanija do jednog od najvećih izdavača igara na svijetu velik je korak u karijeri. O tome iz prve ruke može svjedočiti Suzana Opačak, producentica koja je započela raditi u marketingu i medijima u Hrvatskoj, a trenutno je zaposlena u jednoj od najvećih kompanija gejming industrije, Electronic Artsu (EA) u Kanadi.
Dolazak u Vancouver i potraga za strukom
Cijela je priča počela selidbom u Vancouver, grad koji, kaže, slovi kao jedan od najljepših na svijetu, i shvaćanja da u njemu nema poslovnih mogućnosti za nju. Nakon inicijalnog šoka i malo proaktivnog razmišljanja odlučila se za dodatnu edukaciju.
'Krenula sam s obrazovanjem u projekt menadžmentu i procesima u IT industriji jer je tih poslova bilo napretek u Vancouveru', kaže Opačak.
'Nakon godine edukacije i dobivanja certifikata za projekt menadžment došao je i prvi posao u gejming industriji', dodaje. Razlog za veselje bilo je pronalaženje sweet spota jer je gejming kombinacija zabave, umjetnosti i tehnologije.
Ključna riječ - inkluzivnost
Naša sugovornica navodi da vrlo velik broj producenata zapravo ima diplomu novinarstva i rada u medijima ili filmskoj industriji jer su multidisciplinarni. Gejming, konkretno, usklađuje umjetnike, dizajnere, inženjere, analitičare, testere i hrpu drugih disciplina prije generiranja završnog proizvoda. Naravno, pored multidisciplinarnosti i lakog pronalaženja karijere uz određene certifikate, gejming industrija ima manje ugodnu stranu poput stigme da je 'muška' - uvjerenja da videoigre vrlo često igraju i, samim time, proizvode muškarci.
Analize, doduše, govore posve suprotno.
'Kada sagledavamo gejming populaciju, jasno nam je da su muškarci i žene potpuno ravnopravni. Razlog za disproporciju radne snage je u tome što su žene i dalje nedovoljno zastupljene u STEM (science, technology, engineering, mathematics) područjima', kaže Opačak.
Statistike kažu da su u najnižoj točki u posljednjih deset godina žene činile oko 30 posto radne snage u STEM području na globalnoj razini, što znači da smo imali manji broj žena koje su se mogle zaposliti na određenim pozicijama.
Situacija se ipak polako mijenja. U posljednjih deset godina kompanije su počele više ulagati u zapošljavanje žena, što znači da su ti omjeri danas puno bolji.
'Velik se broj žena prijavljuje za pozicije poput projekt menadžmenta, animacije, umjetnosti, administracije i sličnog', ističe.
Ključ je ravnomjernog omjera, kaže Opačak, to da se radi na poticanju žena za odabir karijera u STEM-u.
Ljubav prema digitalnoj zabavi - i jednoj od najvećih nogometnih igara ikad
Da biste se pronašli u nekoj struci, trebate je i zavoljeti.
'Najuzbudljivije mi je kada sama igram FIFA-u jer tada vidim svoj rad, ali jednako me tako veseli kada čitam komentare igrača', kaže nam Opačak. Dio posla je razumjeti i sagledati stvari koje se igračima sviđaju, a koje ne. Na koncu, FIFA je, kaže nam sugovornica, bila dio njezinog odrastanja i opće kulture, što znači da je dosta surealno pronaći se u situaciji da radi na takvoj igri.
Rad u velikom Electronic Artsu ostvarenje joj je dječjih snova jer je Sims City prva videoigra koju je odigrala.
Osim toga, rad u takvoj kompaniji diktira konstantno učenje i osobni razvoj, što za sobom povlači razne aktivnosti tijekom različitih radnih dana.
'Imam privilegiju raditi s izuzetno talentiranim ljudima te jako volim cjelokupan tim. U njemu se nalazi nevjerojatan sportski duh i timski rad koji se teško da opisati nekome tko ga nije osjetio', kaže nam.
Velik projekt traži velik tim
Za rad na igri poput najnovijeg nastavka serijala FIFA potreban je velik broj ljudi. Suzana je dio odjela za FIFA Live, a on pod sobom ima više manjih timova s različitim zaduženjima konstantnog unapređenja igre - od trena u kojem postane dostupna svima, odnosno kad postane live, odakle mu i ime.
'Moj tim ima oko 30 ljudi, a naš je zadatak razvijati plan za sve što se dodaje u igru tijekom aktivne faze - od značajki, kampanja, popravaka i novih kolekcija do dodavanja turnira poput Svjetskog prvenstva koje će se igrati u Katru, Svjetskog prvenstva za žene i CONMEBOL-a, turnira koji je jako, jako popularan u Južnoj Americi', objašnjava Opačak.
Rad na igri FIFA 23 zahtijeva da svaki tim ima točno definirana zaduženja - zato što se radi o vrlo velikoj produkciji. FIFA tako ima ljude koji razvijaju nove proizvode, tim koji upravlja live značajkama te one koji planiraju nadolazeće nadogradnje.
FIFA bez FIFA-e?
Serijal FIFA je tijekom godina postao najuspješnija nogometna simulacija na svijetu. Što će biti nakon što mu istekne FIFA-ina licenca? Opačak ima odgovor.
'Već trideset godina definiramo neke od trendova u nogometnom svijetu, što planiramo nastaviti', ističe.
Naša sugovornica jako je ponosna na dodavanje ženskog nogometa, kao i na prvu ženu na naslovnici igre FIFA, Sam Kerr, koja ovaj put sjedi rame uz rame s Kylianom Mbappeom.
'Mene takve stvari čine ponosnijom od poznatog imena, tako da nam je cilj nastaviti s pomicanjem granica i definiranjem trendova.'
Nakon vijesti o tome da igra više neće koristiti ime FIFA mnogi su se zapitali kamo će franšiza ići. Dobra vijest je to da se na igri EA Sports FC (Football Club), koja će zamijeniti ime FIFA, radi već jako dugo, no Opačak nam, nažalost, bar zasad ne može reći više od toga da se jako raduje izlasku, ma koje ime imala.