Prilikom učenja bilo kakvih vještina, pa i jezika, kažu da je kontinuitet najvažniji. No čini se da je popularna aplikacija Duolingo, koja nudi besplatne tečajeve više od 30 jezika, to malo preozbiljno shvatila, pa e-poštu onih koji 'zabušavaju' pretrpava agresivnim mailovima, što neki korisnici percipiraju čak i kao emocionalnu ucjenu
S više od 300 milijuna korisnika diljem svijeta, aplikacija Duolingo jako je popularna među onima koji na jednostavan način i kroz igru žele naučiti neki strani jezik. No već gotovo cijelo desetljeće mnogi se na društvenim mrežama i forumima žale da ih Duolingo na vrlo grub način, pošto-poto, želi zadržati.
Kako piše Business Insider, korisnik Reddita u šali je to opisao kao 'pokušaj emocionalne ucjene' da bi se učenika koji zabušava vratilo na pravi put.
Pored mnogih podosta agresivnih mailova i push notifikacija, neaktivnim korisnicima prepoznatljiva ikona aplikacije Duolingo – sova – iznenada izgleda tužnije i starije. Neki kažu da djeluje depresivno, neki kao da umire, a neki roditelji čak govore da im tjera djecu na plač. Pojedini pritom ističu da je manipulativna komunikacija tvrtke posve neetična.
Duolingova sova, bez obzira na sve, očito ima rizz
S druge se strane čini da neumoljivo prigovaranje ide na ruku Duolingu. Nakon prvog ovogodišnjeg kvartala tvrtka je izvijestila o rastu broja dnevno aktivnih korisnika za 54 posto u odnosu na prethodnu godinu (na više od 31 milijun), rastu prihoda od 45 posto i rekordnoj profitabilnosti.
Sviđala se vama njihova komunikacija ili ne, popularna sova očito ima potreban rizz (karizmu) među korisničkom bazom uglavnom mlađom od 30 godina.
Stručnjaci kažu da je to sastavni dio marketinške magije usmjerene na generaciju Z (rođeni od 1996. do 2010.).
'Mlađe dobne skupine traže tvrtku koja ima posebnu, jedinstvenu osobnost, koja se pamti i djeluje autentično', rekao je Brian Honigman, marketinški konzultant sa sjedištem u Philadelphiji.
Honigman kaže da stariji reagiraju na jezgrovite i asertivne slogane kao što su 'I'm lovin' it' i 'Just do it', a mladi i tinejdžeri odabiru brendove za koje se čini da utjelovljuju različite vrijednosti i interese te imaju jasnu perspektivu o svijetu.
'Oni traže brend koji više sliči na osobu', dodaje ovaj marketinški stručnjak.
Ključ je u autentičnosti
Duolingo, kaže on, ostaje dosljedan svojoj osobnosti, što se cijeni, pa i onda kada sova pokazuje svoje pretjerano samodopadno ponašanje u komunikaciji izvan aplikacije.
Tako je nedavno pop pjevačica Charli XCX najavila izlazak novog albuma 'Brat' na X-u, a Duolingo je podijelio njezinu objavu, napisavši: 'Ne mogu vjerovati da si napisala cijeli album o meni.'
Katkad se čini da brend traži to da postane meme. Tijekom ovogodišnjeg Super Bowla tvrtka je postala viralna zbog reklame koja prikazuje sovu kako izvršava veliku nuždu - gluteusi joj se napuhuju i iz njih iskače sovino lice s natpisom 'Do your Duolingo'. U trenutku emitiranja reklame poslala je također push notifikaciju svojim korisnicima diljem SAD-a s porukom: 'No buts, do a lesson now.'
Glasnogovornik tvrtke rekao je za Business Insider da su se počeli oslanjati na drsku osobnost sove nakon što je meme 'zla Duolingova sova' postao viralan na Tumblru 2017.
Tako je 2021. na YouTubeu objavljen kratki video pod nazivom 'Notifikacija koju je nemoguće ignorirati', da bi 2023. uslijedile TV reklame 'Odvjetnik se bori protiv Duolingove sove za 2,7 milijuna dolara', u kojima nudi svoje usluge ljudima kojima je Duolingova sova nanijela duševnu i fizičku bol.
'Ljudi vole robne marke s osobnošću. Previše brendova boji se napraviti nešto drugačije, a oni koji to naprave - profitiraju', rekao je Matt Williams, profesor marketinga na Raymond A. Mason School of Business. Williams promatra Duolingovu drsku sovu kao studiju slučaja o uspješno izgrađenoj osobnosti brenda. A ona posebno rezonira s generacijom Z. Tvrtka je tako 2022. izvijestila da je oko 60 posto njihovih korisnika u SAD-u mlađe od 30 godina.
Dizajneri aplikacija znaju što rade
No treba naglasiti da Duolingo ima i dobar uvid u ljudsku psihologiju te se koristi provjerena formula da bi se zadržalo korisnike.
Kristen Smirnov, izvanredna profesorica marketinga na Koledžu Whittier, kaže da dizajneri takvih aplikacija vrlo dobro razumiju koliko će poteza biti potrebno da bi se riješila određena razina. I onda igraču/korisniku ponude nekoliko poteza manje da bi on, kad se približi završetku određene razine, bio spreman platiti ono što nedostaje da je prijeđe.
'U slučaju Duolinga stvorili su taj odvratni logotip – sovu. Svi žele izbjeći da im sova nešto prigovara, no to im se može i obiti o glavu ako se primjenjuje duže razdoblje', ističe ona.
Istraživanja pokazuju da je posebno riskantno provoditi marketinške kampanje koje tjeraju ljude da se loše osjećaju zbog svog ponašanja. Tako je studija iz 2010. pokazala da je upotreba krivnje i srama u reklamama protiv alkoholiziranja zapravo pokrenula obrambenu reakciju te je povećala vjerojatnost da će ciljna skupina piti još više.
'Ako ljudima stalno servirate podsjetnike na njihov neuspjeh, to im može prestati biti zabavno i onda samo prestanu koristiti aplikaciju', ističe Smirnov.
Ipak, Duolingo je ustrajan sa svojom strategijom. Glasnogovornik tvrtke rekao je 2020. za Debugger da su alternativne opcije za vraćanje korisnika aplikaciji između pet i osam posto manje učinkovite.