Američki tehnološki div završio je 69 milijardi dolara vrijedno preuzimanje tvorca Call of Dutyja, Activision Blizzarda
Microsoft je službeno dovršio preuzimanje proizvođača Call of Dutyja, Activision Blizzard, plativši 69 milijardi dolara. Time je zaključio najveću akviziciju u povijesti igara. Vijest dolazi u trenu kad je Microsoft, proizvođač igraće konzole Xbox, dobio zeleno svjetlo za globalni ugovor nakon što su ga odobrili britanski regulatori.
Phil Spencer iz Microsofta rekao je da je osiguranje Activisiona bilo 'nevjerojatno'. Nakon objave ugovora, izvršni direktor Activision Blizzard Bobby Kotick potvrdio je da će odstupiti krajem 2023., no prema novijim izvješćima, Microsoft želi da na mjestu ostane malo dulje.
'Dugo sam govorio da sam u potpunosti predan pomoći u tranziciji', rekao je. 'Phil Spencer i ja se radujemo zajedničkom radu na integraciji naših timova i igrača', ustvrdio je.
Unatoč zabrinutosti rivala poput Sonyja, proizvođača PlayStationa, kao i velikog broja regulatora zbog konkurencije u industriji igara, Spencer, koji je izvršni direktor Microsoft Gaminga, pokušao je umiriti igrače.
'Bilo da igrate na Xboxu, PlayStationu, Nintendu, računalu ili mobilnom uređaju, ovdje ste dobrodošli - i ostat ćete dobrodošli, čak i ako Xbox nije mjesto gdje igrate svoju omiljenu franšizu', rekao je Spencer u izjavi nakon preuzimanja.
'Kad svi igraju, svi pobjeđujemo. Vjerujemo da će ove vijesti otključati svijet mogućnosti za više načina igranja', ustvrdio je.
Osiguranje tržišta
Prema prerađenom ugovoru, Microsoft je prepustio prava na distribuciju Activisionovih igara na konzolama i osobnim računalima putem oblaka francuskom izdavaču videoigara Ubisoftu. Međutim, iako je ustupak napravljen, istina je da će Microsoft sada kontrolirati igre kao što su Call of Duty, World of Warcraft i Candy Crush kojima će si osigurati ogromne prihode.
Unatoč odobravanju preuzimanja, nadzorno tijelo u Engleskoj kritiziralo je Microsoftovo ponašanje tijekom gotovo dvogodišnje bitke.
'Tvrtke i njihovi savjetnici trebaju znati da taktika koju primjenjuje Microsoft nije način za suradnju s Upravom za tržišno natjecanje i tržište', rekla je izvršna direktorica Sarah Cardell.
'Microsoft se imao priliku restrukturirati tijekom naše početne istrage, ali je umjesto toga nastavio inzistirati na paketu mjera za koje smo im rekli da jednostavno neće funkcionirati. Odugovlačenjem se postupka na ovaj način samo gubi vrijeme i novac', ustvrdila je.
Nakon što je nadzornik tržišnog natjecanja ranije ove godine blokirao preuzimanje, Microsoftov predsjednik Brad Smith osudio je odluku CMA-a za koju je rekao da je 'loša za Britaniju' i da je u suprotnosti s 'ambicijama Ujedinjenog Kraljevstva da postane atraktivna zemlja za izgradnju tehnoloških poslova'.
Ova se izjava pokazala kontroverznom, a reagirali su regulatori diljem svijeta, no problem je što su regulatori u EU prijedlog već usvojili.
Cardell iz CMA-a tvrdi da je prodajom Activisionovih prava na streaming u oblaku Ubisoftu, autoru franšize Assassin's Creed, 'osigurano da Microsoft ne može imati kontrolu nad ovim važnim tržištem koje se brzo razvija'. 'Bilo nam je jasno da taj dogovor ne može ići naprijed jer bi naštetio konkurenciji, a to bi bilo loše za igrače iz Ujedinjenog Kraljevstva', dodala je.
'Naše odluke donosimo bez političkog utjecaja i nećemo biti pod utjecajem korporativnog lobiranja.'
Detalji akvizicije
Microsoft će kupnju Activisiona platiti u gotovini po najvišoj cijeni od 95 dolara po dionici, što znači da će na temelju dionica koje posjeduju, Bobby Kotick, izvršni direktor Activisiona u odlasku, dobiti 400 milijuna dolara, dok će predsjednik Brian Kelly odšetati sa 100 milijuna dolara.
Prema restrukturiranom sporazumu, Microsoft je pristao na petnaestogodišnji prijenos prava za streaming Activisionovih igara iz oblaka na Ubisoft izvan Europskog gospodarskog prostora (EEA). Ovo uključuje zemlje EU-a, kao i Island, Lihtenštajn i Norvešku.
Nakon isteka 15 godina, Ubisoft više neće držati prava za igranje u oblaku za Activisionov sadržaj, ali se razumije da regulator vjeruje kako će se u vremenskom razdoblju uspostaviti konkurencija u području cloud gaminga.
Microsoft se nada da će preuzimanje povećati potražnju za njegovom konzolom Xbox i omogućiti tehnološkoj tvrtki da doda više naslova svojoj usluzi Xbox Game Pass, gdje članovi plaćaju pretplatu za pristup katalogu igara iz oblaka - preuzimanjem ili streamingom. Ugovor s Activisionom također znači da će Microsoft posjedovati svoj studio isključivo namijenjen mobilnim igrama, s nadom da će proširiti uspjehe naslova kao što je Candy Crush, piše BBC.
Preuzimanje dodatno učvršćuje Microsoft kao jednog od najvećih, ako ne i najvećeg diva u svijetu videoigara. Ovo bi ga, piše izvor, moglo katapultirati ispred Nintenda te ga postaviti kao trećeg najvećeg igrača u industriji iza Sonyja, vlasnika PlayStation konzole, i tržišnog lidera Tencenta.
Sony prosvjeduje
Japanski proizvođač izrazio je nezadovoljstvo oko dogovora zbog zabrinutosti da će veliki Activision naslovi poput Call of Dutyja s vremenom postati ekskluziva za Xbox. PlayStation se trenutno prodaje više od Microsoftovog Xboxa, no kao i kod svih platformi za zabavu, ključ uspjeha je pristup najboljem sadržaju.
Ako mislite da se Sony nalazi u nešto drukčijoj situaciji, varate se - kompanija je također sklona kupovanju velikih studija u nadi ostvarivanja ekskluzivnih prava na nove atraktivne naslove.
Neki analitičari, s druge strane, tvrde da restriktivni potezi poput prebacivanja Microsoftovog prava na cloud gaming na Ubisoft 'dobra vijest za igrače' te da će se na ovaj način potaknuti tržište na 'pružanje većeg izbora, više inovacija, bolje vrijednosti i poboljšanih iskustava igranja te stvaranja zdravog konkurentnog tržišta'.
Kako će ovo utjecati na svijet gejminga u stvarnosti, saznat ćemo kroz idućih nekoliko godina.