UBOJSTVO DRUŠTVENOM MREŽOM

Naslovnice medija umiru! Što nas čeka nakon njih?

16.05.2014 u 13:56

Bionic
Reading

Naslovnice medija nekad su bile prvi, mnogima i najvažniji izvor informacija na internetu. Zbog društvenih medija, e-pošte i chatova to se, izgleda, nepovratno mijenja. Što očekivati od vrlog novog svijeta?

New York Times izgubio je 80 milijuna posjetitelja naslovnice - pola prometa koje bilježi web odredište nytimes.com - u dvije godine. Do tog su se podatka dočepali u Buzzfeedu. Tvrde kako je izvor interna revizija digitalne strategije New York Timesa


Ako je podatak doista autentičan, onda svjedočimo jednoj od najjasnijih ilustracija pada značaja naslovnice koju smo dosad imali prilike vidjeti, ali i paradigmatske promjene u načinu na koji se informiramo.

Vijesti su nekad bile odredište, a mi smo ih morali nalaziti i dolaziti do njih. Situacija je sad obrnuta - mi, čitatelji, postali smo meta za raznorazne informacije, od statusa na Facebooku do izvještaja sa zasjedanja Sabora.

Ako klikovi - na kojima počiva većina prihoda medija online - ne dolaze od naslovnica, odakle onda stižu? S Facebooka, Twittera, društvenih medija općenito te mješavine servisa za e-poštu i brbljanje online, u koju izdavači jako teško mogu zaviriti.

Umjesto kontroliranog mlaza naslovnice dobili su poplavnu bujicu s društvenih medija, s kojom na značaju sve više dobivaju tehnologije za analiziranje ponašanja čitateljstva, a koje mogu digitalnim izdavačima sa sve većom preciznošću reći ne samo što se čita, već i koliko se vremena potroši na to.

Jedna od teorija koje spekuliraju o budućnosti kaže kako će uspon te dvije tehnološke silnice (poplave vijesti s društvenih mreža i doba analitike) dovesti do toga da se vijesti više bave čitateljima te medijske tvrtke učiniti međusobno sve sličnijima.

Zašto bi smrt naslovnice dovela do vijesti koje će se više baviti čitateljima? Zato što naslovnice medija odražavaju vrijednosti institucija, dok su profili na Facebooku i Twitteru odraz interesa pojedinaca. A njih, u pravilu, ne zanima teško štivo već prije posežu za senzacijama, zabavom, samopomoći, skandalima, nečim što će ih šokirati...


Izdavači koji su nastali i stasali online u tome se dobro snalaze. Zato i gledamo svu silu kvizova, slatkih mačaka i pasa, 20 savjeta kako se izvući iz krize samopozdanja i tome slično. Kvalitetno novinarstvo s time se obično ne može nositi.

Drugo što možemo očekivati - i što je već na djelu - proces je ubrzanog grupiranja oko riječi i izraza koji pale publiku, što će medije činiti sve sličnijima. Jednostavno, netko će otkriti kako nešto dobro ide i početi to štancati, a drugi će se čim prije pridružiti kako bi uhvatili valove dok su još visoki. I to će se ponavljati iznova i iznova, dok nam ne pozli.

Dobra je strana (da, postoji) to što smrt naslovnice medija nije kratkotrajni bljesak, već nagovještaj promjene načina kako proizvodimo i čitamo vijesti koju tek trebamo otkriti.

Tješi li vas to? Ili nećete ni suzu pustiti za naslovnicom?

Izvor:Atlantic