Indeks rasta cijena, kojeg svakog mjeseca analizira ekipa stranice Jeftinije.hr prikazuje trend promjene cijena izabranih proizvoda koje se koriste u većini domaćinstava. U prosincu 2013. godine najveći porast cijena zabilježen je na dijelu popularnih proizvoda potrošačke elektronike, prvenstveno audio i video opreme, što je pomalo iznenađujuće kada se stavi u kontekst brojnih akcija i sniženja te vrste proizvoda povodom blagdanske kupovine
Cijene kućanskih aparata i opreme za kuhanje generalno su se povećale iako su odstupanja mala i, kod određenih vrsta proizvoda, gotovo zanemariva. Cijene najpopularnijih kompleta pećnica i ploča za kuhanje povećale su se za 1,4 posto, najgledaniji modeli sušila za kosu poskupjeli su u prosjeku malo više od 6 posto, a slično je bilo i sa najgledanijim modelima glačala koja su u prosincu bila gotovo 7 posto skuplja.
Zanemariv pad cijene zabilježen je kod ljetnih automobilskih guma čija je cijena pala za skoro 2 posto, u prosjeku za nekih 8 kn dok su zimske gume pojeftinile za neznatnih 0,28 posto.
Znatno više cijene videokamera i DVD playera
Brojke pokazuju kako su hrvatski potrošači u prosincu 2013. godine kupovali DVD playere i DVD snimače po prosječno 20 posto višoj cijeni, a značajno su u prosincu porasle i cijene videokamera i to za malo više od 1000 kn, odnosno za gotovo 25 posto. Od druge audio i video opreme neznatan porast zabilježen je na cijenama glazbenih linija i MP3 playera.
S druge strane, među audio i video opremom niže cijene zabilježene su kod najgledanijih modela kompleta za kućno kino koji su u prosincu bili jeftiniji za malo više od 6 posto baš kao i televizori čija je cijena u prosjeku pala za oko 5 posto, odnosno malo više od 120kn.
Prijenosnici i stolna računala u prosincu su gotovo nepromijenjenih cijena dok su cijene printera bile znatno niže
Kod kupovine najpopularnijih primjeraka računalne opreme i PC periferije najbolje su prošli potrošači koji su u prosincu kupovali laserske pisače te multifunkcijske i ink-jet printere. Indeks rasta cijene pokazuje da su u prosincu laserski pisači bili 13 posto jeftiniji sa cijenom umanjenom za gotovo 180 kn, multifunkcijski printeri bili su jeftiniji 12 posto (86kn) dok su ink-jet printeri u prosjeku pojeftinili za 20 posto, odnosno 140kn. Uštedjeli su i potrošači koji su kupili setove tipkovnice i miša koji su u prosincu bili jeftiniji za oko 4 posto.
Što se tiče računalnih igara, koje su tradicionalno omiljen odabir za blagdansko darivanje, cijena se povećala za nepunih 2 posto što je imalo zanemariv utjecaj na promjenu kunske protuvrijednosti cijene. Neznatno se povećala i cijena USB memorija (1 posto), monitora (0,5 posto), ali i stolnih računala (2 posto) koja su u prosjeku imala cijenu veću za 50 kn te prijenosnih računala čija se cijena promijenila tek za 1 posto.
Oprezno s očekivanim uštedama vansezonske kupovine
Indeks rasta cijena za najgledanije proizvode u kategoriji Dom i vrt kazuje nam da se najveći pad cijena dogodio kod 20 posto najgledanijih modela aparata za pečenje kruha čija se cijena u prosincu smanjila za gotovo 20 posto što možemo pripisati karakteru blagdana u prosincu i povećanoj potražnji za istima. Zanemarivi pad cijene zabilježen je kod najgledanijih modela mikrovalnih pećnica (4,5 posto) i napa (2,2 posto), a za tek malo više od 1 posto smanjile su se cijene perilica posuđa i zamrzivača.
Primijetili smo da je u navici potrošača kupovina proizvoda izvan njihove sezone, ali analiza indeksa rasta cijene pokazuje da vansezonska kupovina ne donosi očekivane značajne uštede. U prilog tome ide i 2 posto veća cijena klima uređaja u prosincu. Iako 2 posto označava tek za 55 kn veću konačnu cijenu klima uređaja potrošači bi trebali razmisliti o promjeni ustaljenih navika i u obzir uzeti druge parametre kod kalkulacije najpovoljnije kupovine.