2017. NAJBOLJA DOSAD

Rekordna godina: Hrvati crowdfundingom skupili 15 milijuna kuna

14.02.2018 u 15:46

Bionic
Reading

Prošla je godina bila najuspješnija za crowdfunding otkad se ljudi kod nas bave tom vrstom prikupljanja financijskih sredstava

Petu godinu za redom domaći blog Crowdfunding.hr posvećen grupnom financiranju donosi pregled domaćih crowdfunding kampanja koje su obilježile prošlu godinu.

Nakon što je prošle godine zabilježen pad crowdfunding aktivnosti u Hrvatskoj, najnoviji podaci pokazuju kako je 2017. do sada najuspješnija godina za crowdfunding.

  • +7
Without People - crowdfunding projekt Olega Maštruka Izvor: Promo fotografije / Autor: Oleg Maštruko

Domaće kampanje prošle su godine prikupile 15 milijuna kuna. Dosad je u Hrvatskoj ukupno prikupljeno gotovo 30 milijuna kuna u crowdfunding kampanjama.

'U prošloj godini prikupljeno je najviše novca do sada i imali smo najviše uspješnih kampanja. No, najznačajniji podatak je da je dvostruko više podržavatelja sudjelovalo u domaćim kampanjama.', komentirao je rezultate istraživanja autor bloga Crowdfunding.hr Hrvoje Hafner.

Ove godine pokrenuto je 78 projekata, uglavnom na platformi Indiegogo, od kojih je njih 26 prikupilo traženi iznos. Više od pola prikupljenog iznosa u 2017. odnosi se kampanje financirane vlasničkim udjelima.

'Veliku promijenu donijela je suradnja Zagrebačke burze i Funderbeama. Domaće se tvrtke sada mogu puno lakše grupno financirati vlasničkim udjelima. To pokazuju tri prošlogodišnje kampanje, i jedna nedavno završena i u 2018.', dodao je Hafner.

Broj podržavatelja domaćih kampanja u 2017. najveći je do sada: 13.531. Pokretači kampanja ove godine bili su iz kreativne i umjetničke industrije poput filmova, glazbe i pisanja. Više od polovice kampanja pokrenuto je u Zagrebu, a tek manji dio u ostalim gradovima Hrvatske.

Za Hafnera kampanja godine je 'micro:bit STEM revolucija' zbog najvećeg broja podržavatelja (2.364) u domaćoj crowdfunding kampanji do danas.

Što se svijeta tiče, velika očekivanja deregulacije grupnog financiranja vlasničkim udjelima nisu se ostvarila. Tako je poduhvat jedne od najvećih crowdfunding platformi Indiegogo u partnerstvu s MicroVentures u skoro godinu dana rada donio tek tridesetak kampanja i nešto iznad sedam milijuna američkih dolara.

Novi globalni trendovi grupnog financiranja pokazuju kako su inicijalne ponude žetona (eng. ICO) kao zaseban model crowdfundinga privukle daleko više investitora nego ponude vlasničkih udjela. Ovisno o industrijskom izvještaju kampanje za ICO u prošloj su godini prikupile između dvije i šest milijardi dolara.