NAKON OSAM GODINA

Veliko finale: NASA završila projekt kontroliranih požara u svemiru

19.02.2024 u 09:50

Bionic
Reading

NASA se službeno oprostila od svog Eksperimenta zaštite od požara u svemirskim letjelicama (Saffire), pri čemu je posljednja letjelica prikladno izgorjela u Zemljinoj atmosferi nakon šest uspješnih misija koje su uključivale kontrolirane požare u orbiti. Cilj je bio uvid u to kako se vatra ponaša u svemiru i kako povećati sigurnost budućih misija istraživanja svemira. Saffire je zapalio teretnu svemirsku letjelicu Cygnus u orbiti kako bi NASA saznala kako se plamen ponaša u svemiru

Nakon osam godina eksperimentiranja s plamenom u svemiru, NASA je posljednji put zapalila vatru unutar teretne svemirske letjelice i poslala svoj eksperiment Saffire nazad u Zemljinu atmosferu. NASA-ini eksperimenti zaštite od požara u svemirskim letjelicama, također poznati kao Saffire, prikladno su završili 9. siječnja, leteći na svemirskoj letjelici Northrop Grumman Cygnus koja je izgorjela dok je prolazila kroz atmosferu.

Serija eksperimenata traje od 2016. s ciljem razumijevanja kako se vatra ponaša u mikrogravitaciji. Saffire je također dizajniran za proučavanje načina na koji se plamen u svemiru širi različitim materijalima s ciljem informiranja o budućim dizajnima svemirskih letjelica i svemirskih odijela, kao i protokolima za postupanje u slučaju požara, kada astronauti ne mogu napustiti letjelicu ili se vratiti na Zemlju, pišu iz agencije.

'Koliki je požar potreban da bi se stvari pogoršale za posadu?' postavio je pitanje David Urban, glavni istraživač Saffirea u izjavi. 'Ova vrsta posla radi se za svaku naseljenu strukturu ovdje na Zemlji - zgrade, avione, vlakove, automobile, rudnike, podmornice, brodove - ali ovo istraživanje za svemirske letjelice nismo proveli sve do Saffirea.'

Eksperimenti Saffire odvijali su se unutar teretne svemirske letjelice Cygnus koja je poletjela s Međunarodne svemirske postaje bez prijetnje posadi astronauta u niskoj Zemljinoj orbiti. Vatra je zapaljena unutar ograđenog prostora koji je bio otprilike pola metra širok i 1 metar dubok i 1,3 metra dugačak, a sastojao se od protočnog kanala i odjeljka avionike.

'Saffire flow jedinica je zračni tunel. Guramo zrak kroz nju', rekao je u izjavi Gary Ruff, voditelj projekta u NASA-inom istraživačkom centru Glenn u Clevelandu. 'Kada uspostavimo uvjete ispitivanja, puštamo električnu struju kroz tanku žicu i materijali se pale.' Kamere unutar jedinice omogućile su timu da promatra plamen, a senzori izvan jedinice protoka dizajnirani su za prikupljanje podataka o tome što se događa unutar letjelice. Fotografije i podaci potom su poslani na Zemlju kako bi ih znanstvenici analizirali. Ali tome je sve došao kraj nakon što je posljednji eksperiment uništen ponovnim ulaskom u atmosferu.

Posljednji eksperiment, Saffire-VI, lansiran je na ISS u kolovozu 2023. i dizajniran je s višom koncentracijom kisika i nižim tlakom u jedinici za testiranje, kako bi se simulirali uvjeti unutar svemirske letjelice s posadom. Tim je zapalio plamen na različitim materijalima kao što su pleksiglas, pamuk, Nomex, vlaknima otpornima na plamen te čvrstoj granici zapaljivosti pri malim brzinama (mješavini stakloplastike i pamuka).

NASA je pametno planirala ovu vrstu hitnog slučaja: 1997. ruski kozmonauti suočili su se sa situacijom opasnom po život kada je požar na svemirskoj postaji Mir ispunio zrak dimom i presjekao im pristup kapsulama za spašavanje. Srećom, ekipa je uspjela ugasiti plamen prije nego što je došlo do najgoreg, prenosi Gizmodo.