ZDnet, jedan od najpopularnijih web portala koji pokriva poslovne teme u IT-ju, objavio je reportažu o hrvatskom jednorogu Infobipu i Hrvatskoj kao maloj naciji koja je izrazito uspješna na tehnološkom području. U reportaži navode kako je upravo Infobip pokazatelj koliko je daleko IT industrija u Hrvatskoj došla tijekom godina i pomogla da se mala zemlja pozicionira na globalnoj IT karti.
Osnovan 2006. godine, Infobip nudi razne komunikacijske usluge u oblaku biznisima/poslovnim subjektima i davateljima telekomunikacijskih usluga diljem svijeta. Predvođeni suosnivačima Silviom Kutićem, Robertom Kutićem i Izabelom Jelenićem, tvrtka ima oko 3500 zaposlenika u više od 70 ureda diljem svijeta, piše ZDnet.
Unatoč impresivnom globalnom dosegu, Infobipovi glavni uredi ostaju u malenom Vodnjanu, gdje obitelj Kutić živi više od 500 godina.
Koncept koji je doveo do Infobipa pojavio se 2001. godine. Prvobitna ideja bila je stvoriti nešto što bi poslužilo kao virtualna zajednica za stanovnike Vodnjana, te platforma za komunikaciju lokalnih vlasti s građanima. „Bilo je to nešto poput CMS sustava, virtualnog prostora na koji su se stanovnici mogli pretplatiti i dobiti svoje informacije putem web stranice, pošte, SMS-a i tako dalje", kaže Kutić za ZDNet.
Pet godina kasnije, Kutić je ove početne ideje unaprijedio i osnovao Infobip s početnim ulaganjem od 25.000 eura, koje je posudio od svojih roditelja. Danas Infobip vrijedi više od milijardu eura, specijaliziran je za tehnologiju angažiranja kupaca i omnikanalnu komunikaciju. Tvrtka je nedavno kupila globalnog VoIP pružatelja usluge Peerless Network, opisujući svoju međunarodnu strategiju rasta i ambiciju širenja na američko tržište.
Uspon Infobipa služi kao svjedočanstvo o tome koliko je daleko IT industrija u Hrvatskoj došla tijekom godina i pomogla da se mala zemlja – poznata po sunčanim plažama, glazbenim festivalima i glavnoj ulozi u hit HBO-ovoj seriji, Igre prijestolja – postavi na globalnoj IT karti.
Trenutačno je u Hrvatskoj jedna trećina zaposlenika Infobipa. Tvrtka je 2020. postigla status „jednoroga“; sada, Kutić kaže kako se raduje „eri eksponencijalnog rasta“ na cijelom Balkanu. „Ljudima je ovo jako važno – biti dio ove priče, znati da su stvorili nešto uspješno“, dodaje.
Iako općenito nije povezana s Londonom, Berlinom i drugim europskim tehnološkim središtima, Hrvatska je dom mnoštva IT talenata koji se tek počinje razvijati, posebno kada je u pitanju softversko inženjerstvo. Tvrtka za razvoj softvera Infinum smatra se još jednom hrvatskom tehnološkom uspješnom pričom. Tim programera i stručnjaka od 350 ljudi opslužuje globalno priznate bredove kao što su Samsung, Universal, Coca-Cola, Bayer & Bayer i T-Mobile. Infinum se nedavno proširio u susjednu Crnu Goru, gdje planira uložiti više od 3 milijuna eura u sljedeće dvije godine.
Iako se Infobip može smatrati prvim hrvatskim jednorogom, on nije jedini. Uzmimo proizvođača električnih vozila (EV) Rimac Automobili, koji trenutačno zapošljava oko 1000 djelatnika. Tvrtka se nada povećati taj broj na 2500 do 2023., uz istovremeno povećanje ulaganja u istraživanje i razvoj.
Ovakav razvoj događaja blagodat je za tehnološke stručnjake u Hrvatskoj. S tvrtkama kao što su Infobip i Rimac Automobili koje stvaraju nove prilike za zapošljavanje u rastućoj tehnološkoj industriji, zemlja se nada da će nadoknaditi „odljev mozgova“ koje je pretrpila tijekom godina jer se kvalificirani radnici sele u druge zapadne zemlje radi posla.
Infobip također ulaže u hrvatski startup ekosustav, posebice projekte koji uključuju umjetnu inteligenciju, robotiku i FinTech. STEMI je, na primjer, startup obrazovne robotike koji ima za cilj zainteresirati djecu za tehnologiju dok ih podučava osnovnim inženjerskim i programskim vještinama. Kutić se nada da će takve inicijative premostiti jaz između školovanja i vještina potrebnih za sutrašnju radnu snagu, omogućujući mladim Hrvatima da steknu praktično iskustvo koje se može primijeniti u stvarnom svijetu. „Oni sudjeluju u projektima i brzo uče, prilagođavaju se i ulaze u globalnu IT industriju”, kaže.
Infobip želi ove obrazovne napore proširiti i izvan Hrvatske. U svibnju 2021., tvrtka je pokrenula svoj program Startup Tribe, koji ima za cilj ubrzati razvoj regionalnih startupa nudeći im uredski prostor, veze s društvima poduzetničkog kapitala i akceleratorima te pristup Infobipovim proizvodima i uslugama.
Program je već uključio više od 70 startupa iz gotovo 40 zemalja, od kojih mnogi dolaze iz Hrvatske i s Balkana. „Trudimo se podržati startupe na globalnoj razini, a kao osoba koja je vodila vlastiti startup znam koliko to može biti težak i zastrašujući zadatak," kaže Ivan Burazin, Infobipov član Uprave za developersko iskustvo. Ovim programom tvrtka ulaže u nove generacije startupa koji će – u idealnom slučaju – uzvratiti tehnološkom ekosustavu nakon što sazriju.
Taj pristup uključuje igru na duge staze, ali za Kutića je ulaganje u rastući tehnološki ekosustav ključno za pomoć Hrvatskoj – i široj balkanskoj regiji – da privuče pažnju koja joj je potrebna za daljnji procvat. „Ostalo, kao što su investicije, rast i VC fondovi, sigurno će također stići", kaže.