turizam: finiš ili posezona

A što kad se i mi zacrvenimo? Turistički radnici uvjereni su da egzodus turista nije opcija: Važnija je druga stvar koju kuhaju Nijemci

20.08.2021 u 12:16

Bionic
Reading

Redovita zabava svakog četvrtka jest osvježavanje stranica Europskog centra za prevenciju i kontrolu bolesti (ECDC): Ondje se objavljuje kolorizirana epidemiološka presuda zemljama, mapa Europe na kojoj su države označene zelenom, narančastom, crvenom i još crvenijom bojom. Ovaj dokument smatra se najpreciznijim i najpouzdanijim kada je riječ o epidemiji koronavirusa, a na osnovi njega mnogi formiraju svoje stavove i uvode mjere. Hrvatska je, za razliku od većeg dijela kontinenta, bez ulaska u crveno dogurala gotovo do kraja rujna i tomu se ponajviše pripisuje uspjeh turističke sezone

No što dalje, recimo od idućeg četvrtka, kada se i mi zacrvenimo? Možemo li očekivati masovan egzodus turista i serijska otkazivanja rezervacija, kao lani? Oslanjaju li se gosti uopće na ova mjerenja, surfaju li i oni stranicama ECDC-a kao hrvatski domaćini?

O samoj metodologiji ionako se već tjednima vode ozbiljne rasprave: građani Europe čine se znatno opuštenijima nego prošle godine, u javnosti sazrijeva stav da puko zbrajanje pozitivnih testova možda i nije najbolji kriterij za uvođenje mjera, a čak i među liderima mogu se čuti ozbiljno disonantni tonovi. Ovi naši, ako u tu kategoriju svrstamo Zorana Milanovića i Andreja Plenkovića, uspjeli su se složiti u tomu da se 'nakon ljeta' slobodno mogu i ukinuti epidemiološke mjere.

Kompletna država upregla se u održavanje narančaste boje barem do početka rujna, kombiniraju se brojevi slučajeva i postotci pozitivnih testova, a dosta novca već je ubrano, pa bi sada moglo uslijediti prestrojavanje na tezu da će virus prije ili kasnije dostići svakoga od nas - ali pod uvjetom da se cijepimo, neće nas baš ubiti.

A što će biti s turistima?

'Oni su jako dobro informirani, u vrlo velikom broju su cijepljeni i precizno prate što se ovdje događa s epidemijom. Doduše, možda još važnije im je ponašanje njihovih država i eventualne promjene režima povratka', kaže za tportal direktorica splitskog hotela Cornaro Ivana Klarić.

Ovdje su baš revni u poštivanju epidemioloških mjera i gosti to cijene, opisuje nam Klarić. 'Već kod same rezervacije dobivaju sve informacije o smještaju i o destinaciji u koju dolaze, sve detalje o projektu 'Safe stay in Croatia' i 'Safe stay in Cornaro'. Prednost nam je to da imamo velik broj otvorenih prostora za serviranje obroka. Unutar hotela imamo posebno osoblje delegirano upravo za epidemiološku sigurnost, a našim gostima omogućili smo i testiranje na licu mjesta - u posebnoj prostoriji, diskretno i s vrlo brzim rezultatima, da ne gube vrijeme', objašnjava Klarić.

Kao rezultat, kaže, mnogi neplanirano produljuju svoj boravak u Splitu.

Cornaro Hotel
  • Cornaro Hotel
  • Cornaro Hotel
  • Cornaro Hotel
  • Cornaro Hotel
  • Cornaro Hotel
    +39
Hotel Cornaro Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Ilija Veselica

'No ipak, za njihove odluke ključne su mjere u njihovim državama: ako se pojavi naznaka da će morati u karantenu, bez sumnje će odlučiti prekinuti boravak, a i rezervacije za budući period sasvim će sigurno opasti', predviđa Klarić. Ovaj hotel ima centralnu poziciju u gradu i u punoj sezoni ima goste iz svih dijelova svijeta - ove godine povećan je udjel onih koji dolaze automobilom, ali iznenađujuće je prepun i Amerikanaca - dok u posezoni tradicionalno očekuje posjetitelje različitih poslovnih događanja i konferencija. Održavanje povoljne situacije u rujnu i listopadu za njih je ključno.

'Popunjenost je jako dobra, a rezervacije na visokom nivou. Na nama je potruditi se da se gosti dobro provedu i da se vrate i dogodine', zaključuje Klarić.

Situaciju u obiteljskom smještaju za tportal je opisala predsjednica Zajednice obiteljskog turizma pri Hrvatskoj gospodarskoj komori Martina Nimac Kalcina.

'Prelazak Hrvatske u crvenu zonu definitivno će utjecati na tijek sezone, ali to neće biti drastično kao prošle godine. Većina naših gostiju je cijepljena, a postoje i brojne države koje se ne vode isključivo podacima ECDC-a, nego imaju vlastite kriterije, poput Norveške, Nizozemske ili Danske. Na njihovim kartama Hrvatska je uglavnom u puno boljoj poziciji', kaže Nimac Kalcina.

'No s druge strane, tu je važan i psihološki faktor: turisti se prije putovanja vrlo dobro informiraju o mjerama koje su na snazi u pojedinim državama i o uvjetima povratka u svoju zemlju; obično razmatraju dvije do tri opcije i odlučuju se za najjednostavniju, zbog koje će imati najmanje komplikacija poput čestog testiranja ili karantene pri povratku', dodaje sugovornica tportala. Pitamo je kako ovosezonski turisti reagiraju na mjere koje vladaju u Hrvatskoj, s obzirom na to da se u dijelu javnosti zagovara stav da bi ih trebalo pooštriti 'kako bi se očuvala sezona'. Ona ne dijeli to mišljenje.

'Ove godine imamo izuzetno velik broj mladih gostiju, a oni su potpuno opušteni i naprosto željni ležernije atmosfere. Činjenica da je Hrvatska imala blaže mjere od većeg dijela Europe definitivno je utjecala na njihovu odluku i definitivno je zaslužna za uspjeh sezone. No sada slijedi obrat: gosti srednje i starije dobi puno više prate situaciju, puno su oprezniji i očito su se manje odlučivali na dolazak. A upravo oni ključni su za posezonu, dakle rujan i eventualno listopad', objašnjava Nimac Kalcina.

Predsjednik Turističke zajednice Splitsko-dalmatinske županije Joško Stella za tportal kaže da je reakcija turista na eventualnu promjenu boje Hrvatske na ECDC-ovoj karti, što je realno očekivati u idući četvrtak, zapravo pitanje svih pitanja.

'Moguće je i da će oni potpuno ignorirati taj podatak i odraditi godišnji odmor koji su bukirali, ali i da će hitno pokupiti svoje stvari i napustiti Hrvatsku, dok će oni koji su namjeravali doći odustati od putovanja. Istina je po svemu sudeći negdje u sredini, a ja sam optimističan', kazao nam je Stella.

'Odgovor nije jednoznačan - na koncu, države poput Češke, Poljske i Ujedinjenog Kraljevstva imaju vlastite kriterije. Najvažnije je svakako ponašanje velikih država i sezona bi se mogla naglo prekinuti isključivo ako neke od njih odluče nametnuti izolaciju po povratku čak i za cijepljene osobe, što je po mom sudu malo vjerojatno', dodaje predsjednik ovog TZ-a.

Turističke brojke Splitsko-dalmatinske županije ove godine su sjajne: dosegnuto je 9,3 milijuna noćenja, čak 1,3 milijuna više nego u cijeloj prošloj godini. Po postotku, u dosadašnjem dijelu godine ostvareno je 69 posto prometa iz sezone 2019., a u samom kolovozu čak 89 posto.

'Ovo definitivno nitko nije očekivao, optimizam se osjeti i kod ugostitelja, i kod hotelijera, i iznajmljivača, i u samom društvu. Na današnji dan lani dogodilo se veliko osipanje gostiju, a takav scenarij definitivno nećemo gledati i brojke će izvjesno biti dobre i u većem dijelu rujna. Promjena boje na karti djelomično može imati psihološki učinak, ali posljedice neće biti drastične. Vidljivo je da su se ljudi umorili od pandemije i da im nakon godine i pol stresa treba opuštanje', predviđa Stella.

On upozorava na to da se na strateški bitan potez priprema njemački Institut Robert Koch, na osnovi čijih procjena najveća europska ekonomija definira svoje epidemijske mjere, pa tako i uvjete povratka svojih građana s ljetovanja.

'Upravo ovih dana predlažu se novi kriteriji koji više neće uzimati u obzir samo broj slučajeva i postotak pozitivnih testova, nego i parametre poput broja kritičnih bolesnika, postotka zauzetih respiratora ili mjere pojavljivanja novih sojeva virusa. Sama incidencija koronavirusa možda je bila relevantna prije pola godine, ali teško da će to biti slučaj još dugo', dodaje Stella.

A kada se to dogodi, razvoj događaja je jasan. Kako Nijemci, tako još barem pola Europe.

Vikend gužve u splitskoj trajektnoj luci
  • Vikend gužve u splitskoj trajektnoj luci
  • Vikend gužve u splitskoj trajektnoj luci
  • Vikend gužve u splitskoj trajektnoj luci
  • Vikend gužve u splitskoj trajektnoj luci
  • Vikend gužve u splitskoj trajektnoj luci
    +13
Vikend gužve u splitskoj trajektnoj luci Izvor: Pixsell / Autor: Miroslav Lelas/PIXSELL