Hrvatska Vlada pokrenula je postupak tzv. monetizacije javnog duga vezanog uz Hrvatske autoceste (HAC) i Autocesu Rijeka – Zagreb kako bi se osmislio što učinkovitiji način mogućnosti održavanja, financiranja, ali i zarade na strateškim cestovnim pravcima
Predsjednik Vlade Zoran Milanović označio je gradnju autocesta iz prošlog desetljeća kao 'jedan od najvećih projekata koji je Hrvatska zamislila i uradila, odnosno milenijski projekt koji je uspješno proveden i financiran'.
'Hrvatskoj autoceste jako puno znače, jer su ovdje i ostaju ovdje. Prometnice su to koje uz odgovarajuću razinu održavanja i financiranja mogu trajati desetljećima, no bitno je i vidjeti kako od njih imati što više koristi', rekao je Milanović.
Smatra kako se trebaju 'razmotriti svi financijski modeli kako bi autoceste bile dobro i redovito održavane'. 'Svu državnu imovinu treba staviti u punu ekonomsku funkciju, odnosno da se njima zarađuje, a ne da se gubi', predložio je premijer.
Pokrenut je postupak odabira savjetnika za usluge monetizacije javnog duga vezanog uz autoceste. Ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić najavio je kako će, najkasnije do ožujka, monetizacija javnog duga na autocestama biti spremna.
Ministar Hajdaš Dončić rekao je da 2013. stižu veliki anuiteti otplate duga. Ako je moguće smanjiti javni dug koncesioniranjem autocesta, nemam ništa protiv toga, dodao je. 'Monetiziramo autoceste (HAC i RI-ZG), zatvaramo dio javnog duga, lakša su održavanja cesta i daljnja izgradnja', rekao je Hajdaš Dončić.
Iz Hajdaš Dončićevog ministarstva najavljeno je i dodatno pojašnjenje cijelog procesa monetizacije koji je, zapravo, prvi korak prema davanju u koncesiju autocesta u Hrvatskoj.
Do rujna trebao bi biti pripremljen tekst međunarodnog natječaja kojim će Vlada tražiti konzultante koji bi trebali napraviti analizu i predložiti optimalno rješenje za hrvatske autoceste.
Na bubanj će sve dionice kojima upravljaju HAC i ARZ – i nerentabilne dionice na jugu te profitabilni smjer od Zagreba do granice sa Srbijom. U Vladi procjenjuju da bi se u tom poslu moglo zaraditi otprilike tri milijarde eura. Vladin je plan, prema medijskim napisima, autoceste dati u koncesiju na 30 godina, ali će od koncesionara tražiti da odmah uplati cjelokupan iznos naknade.