sociologija i čavoglave

Autor udžbenika objasnio zašto je Thompsona strpao u postmodernu

23.01.2018 u 14:47

Bionic
Reading

Nakon što je u knjizi Nenada Fanuka 'Sociologija – udžbenik za gimnazije' u poglavlje o 'postmodernoj kulturi' uvršten i pjevač Marko Perković Thompson, autor gimnazijskog udžbenika ističe da se radi o 'malom autorskom hiru s ironičnim odmakom'

Kako upozorava riječki Novi list, u školskom udžbeniku 'Sociologija – udžbenik za gimnazije', koji potpisuje Nenad Fanuko, stoji rečenica: 'Tko zna, možda bismo u postmodernu kulturu mogli smjestiti i Marka Perkovića Thompsona s njegovom jedinstvenom kombinacijom Abbine glazbe, hajdučkih tekstova i heavy metal imidža?' Osim što je Thompson uvršten u dijelu udžbenika rezerviranog za postmoderniste, objavljena je i fotografija pjevača raširenih ruku na koncertu, uz potpis pod fotografiju 'Thompson – postmoderni umjetnik?'.

No autor gimnazijskog udžbenika iz sociologije Fanuko ističe kako je takva kvalifikacija tek njegov 'mali ironični autorski komentar'.

Fanuko, inače docent na Odsjeku za kulturalne studije riječkog Filozofskog fakulteta, ukazao je Novom listu na to da su ta rečenica i fotografija u udžbeniku još od 2004. godine, kada je objavljeno izmijenjeno i dopunjeno izdanje, dodajući kako 'osobno ne smatra da je Thompson postmodernist'.

'To što sam napisao moglo bi se nazvati postmodernističkim postupkom, malim autorskim hirom, jer je ironično napisano. Naravno da Thompson nije postmodernist, jer da jest, glazba bi mu zvučala drugačije', kazao je autor udžbenika riječkom dnevnom listu.

Udžbenik nije Sveto pismo

Na novinarski upit je li gimnazijski udžbenik pravo mjesto za ironijske i postmodernističke autorske postupke, naročito ako to iz teksta nije jasno, Fanuko je istaknuo kako je 'sve pod upitnikom'.

'Ako netko učenicima tako kaže, pogrešno im kaže. Udžbenik nije Sveto pismo, nego resurs iz kojega bi nastavnici trebali uzeti ono što djecu najviše zanima', prokomentirao je autor gimnazijskog udžbenika u kojem se, piše list, ne spominje ni ustaški pozdrav u pjesmi 'Čavoglave', ni Thompsonovo implicitno ili eksplicitno vezivanje uz ekstremnu desnicu, ni zabrane koncerata u inozemstvu.

'Naravno da sam to ignorirao jer dio knjige u kojoj je Thompson spomenut bavi se kulturom, i to kulturom u današnje doba. Nisam htio ništa insinuirati. Nisam htio Thompsona ni na koji način stavljati u ideološki, nego u ironijski kontekst. I na nekim drugim mjestima u knjizi malo sam se zafrkavao. Čudi me da je to netko tako ozbiljno shvatio', kazao je Fanuko.

  • +8
Marko Perković Thompson Izvor: Pixsell / Autor: Dusko Jaramaz/PIXSELL

Autor je pritom pojasnio kako je odabrao Thompsona 'zato što je toliko poznat i zato što njegova pjesma 'Iza devet sela' ima identičan početak kao 'Super Trouper' Abbe'.

'Thompsonov amalgam Abbe, Bregovića i keltskog heavy metala jest postmoderan, ali naravno da Thompson nije osviješteni postmodernist – on razmišlja o naciji, Bogu i obitelji, to je njegova priča', dodatno je autorovo pojašnjenje.

Lalić brani Fanuka

Sociolog s Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu Dražen Lalić za riječki list je ocijenio kako je Fanuko 'jedan od naših najboljih sociologa', a njegov udžbenik 'dobar'.

'Forma Thompsonovih pjesama ima neka postmoderna obilježja jer eklektički spaja različite kulturne ukuse i formate. Po sadržaju, međutim, Thompson definitivno nije postmoderni autor, prije svega zato što postmoderna naglašava individualizam, dok je Thompson kolektivist i nacionalist', kazao je Lalić.

Lalić je istaknuo kako Fanuko 'nije smio zaobići, najblaže rečeno, kontroverze vezane uz Thompsona, poput ustaškog pozdrava u pjesmi 'Čavoglave', zabrane koncerata u europskim zemljama ili njegovo vezivanje uz ideologiju ekstremne desnice'.

  • +24
Marko Perković Thompson održao koncert na Šalati Izvor: Pixsell / Autor: Matija Habljak/PIXSELL

'Nazivajući Thompsona postmodernistom, Fanuko je vjerojatno mislio na formu i preplitanje različitih simbola, ali kad ga je već istaknuo, svakako je trebao dodati i kontroverze', zaključio je Lalić.