Vlada Bosne i Hercegovine izvijestila je prošlog tjedna da osniva protupožarnu eskadrilu sa sjedištem u Mostaru. Ideja o osnivanju vatrogasne eskadrile BiH potječe još iz 2011. godine, a prema nedavno usvojenom elaboratu vladine radne skupine, nama susjedna država nabavit će tri aviona i dva helikoptera te bi oni u budućnosti trebali zamijeniti vatrogasne zrakoplove Hrvatske i Crne Gore koji su priskakali u pomoć BiH kad god je bilo potrebno. Evo koje vatrogasne zrakoplove nabavlja Sarajevo
Član radne skupine vlade i pripadnik Federalne uprave policije BiH Borislav Balaban otkrio je u razgovoru za portal Patria da službeno Sarajevo namjerava uspostaviti postrojbu za gašenje požara otvorenog prostora te druge zadaće zaštite i spašavanja. Prema Balabanu, vlada će najprije osigurati svu potrebnu ljudsku, materijalnu i tehničku infrastrukturu, nakon čega će pristupiti nabavi letjelica.
Zanimljivo je to da elaborat ističe kako je u projektu ključan izbor ravnatelja postrojbe da bi se uspješno realiziralo oformljivanje protupožarne eskadrile. Vladin elaborat, naime, ukazuje na to da budući šef mora biti kompetentan i ne smije imati političku funkciju, a trebao bi biti imenovan na minimalno četiri godine kako bi imao dovoljno vremena za uspostavu postrojbe.
Balaban je naglasio da eskadrila mora biti formirana na jasan i funkcionalan način da bi se izbjegla nabava letjelica koje potom neće biti u funkciji. Otkrio je i da će BiH najprije nabaviti tri protupožarna zrakoplova, a kasnije dodatna dva vatrogasna helikoptera. Predviđeno je da protupožarni avioni budu smješteni na aerodromu u Mostaru dok bi helikopteri trebali biti stacionirani na sarajevskom aerodromu.
Susjedna BiH pokrenula je proceduru nabave šest air tractora i jednog helikoptera još 2011. godine, no inicijativa je vrlo brzo prekinuta bez dodatnog pojašnjenja pa su u pomoć priskakali hrvatski kanaderi, crnogorski air tractori te helikopter Oružanih snaga BiH. Prema neslužbenim informacijama, Sarajevo namjerava nabaviti dva jednosjeda AT-802A Fire Boss i dvosjed AT-802F te dva višenamjenska helikoptera – Bell 412 i Bell 505. Za te potrebe već je navodno osigurano 15,3 milijuna dolara.
Maksimalna poletna težina Air tractora 802A iznosi sedam tona, a može ponijeti 3000 litara vode. Fire Boss je najučinkovitiji u gašenju požara dok leti brzinom od 160 do 200 kilometara na sat i to na visini od sedam do 10 metara, premda te visine, prema procjeni pilota, mogu biti i manje, ovisno o silini vodenog udara. AT-802A najbolje je upotrebljavati u požarima manjeg opsega koji se ne mogu naglo širiti, a primjenjuje se i u kombinaciji s kanaderima pri gašenju rubnih područja zahvaćenih većim požarima.
Protupožarni piloti ističu da je najveća prednost Fire Bossa to što se može 'zavući bilo kamo' kako bi prikupio vodu na raznim pozicijama na moru, u jezerima i rijekama. Uz to, ima spremnik od 300 litara za pjenilo koje, kad se pomiješa s vodom u omjeru od jedan posto, značajno povećava učinkovitost gašenja požara. Efikasan je i u radu sa sporim retardantima koji se, pomiješani s vodom, ispuštaju ispred požarišta kako bi spriječili širenje vatre. Dvosjedna verzija Fire Bossa gotovo je identična jednosjedu, osim što zbog broja sjedišta može poslužiti i za obuku budućih vatrogasnih pilota.
Što se helikoptera tiče, Bellov 412 je letjelica namijenjena prvenstveno za prijevoz putnika, traganje i spašavanje, medicinsku evakuaciju te uz dodatnu opremu i borbu protiv požara. Bellov 505 je pak laki višenamjenski helikopter koji bi u budućoj vatrogasnoj eskadrili BiH imao izviđačku i evakuacijsku ulogu.