Današnji Novi list iz pera novinara Ladislava Tomičića donosi skandalozne izjave župnika zagrebačke župe Sv. Franje Ksaverskog, fra Nikole Baruna, koji izaziva vlast te brani postavljanje ploče na kraju Križnoga puta koji stoji u povijesnom perivoju te župe i samostana (ploče su blagoslovljene na Veliki petak, 2. travnja 2010), a na kojoj doslovno stoji: 'Hrvati 1941. proglasiše Hrvatsku nezavisnom. U krvavom ratu izgubiše nezavisnost i od pobjednika bijahu masovno ubijani i nemilosrdno proganjani'
Kao svake godine, Provincija Franjevaca trećoredaca glagoljaša Sv. Jeronima organizirala je tradicionalni povijesni Križni put na Veliki petak. Ove godine je to bilo 2. travnja u 8 sati ujutro. Križni put je predvodio provincijal fra Ivan Paponja, a pratili su ga gvardijan toga franjevačkog samostana (ujedno i sjedište provincije) fra Marko Medo i župnik fra Nikola Barun
Da bi se shvatio kontekst ovoga novoga crkvenog skandala koji se prikazuje na stranicama riječkog dnevnika, treba reći da su Križni put na Ksaveru podigli isusovci oko 1733. godine. Franjevci trećoreci glagoljaši na poziv nadbiskupa Antuna Bauera 1923. godine preuzeli su župu Ksaver.
Zalaganjem društva Hrvatska žena i njegove osnivačice Marije Kumičić – uz proslavu 1.000. obljetnice Hrvatskoga Kraljevstva godine 1925. - započeta je obnova crkve i izgradnja novih postaja Križnog puta na Ksaveru te je na podnožju svake postaje postavljena ploča sa spomenom na pojedina zbivanja hrvatskog povijesnoga križnog puta.
Ove godine su i dvije posljednje postaje Križnog puta dobile svoje ploče. U pozivu na taj događaj stajalo je da je jedna posvećena stradalnicima Drugog svjetskog rata, Bleiburga, Križnih putova i podsljemenskih masovnih grobnica, a druga žrtvama za slobodnu Hrvatsku u obrambenom Domovinskom ratu.
Međutim, dok ova posljednja konstatira činjenicu neovisnosti Republike Hrvatske, doduše na epski način, pa na njoj piše: 'Hrvati 8. listopada 1991. pod vodstvom Franje Tuđmana proglasiše svoju državu samostalnom i obraniše je čudom Božje dobrote i junaštvom svojih sinova', na prvoj je tekst kojim se faktično priznaje ustaška NDH te se još jednom ponavlja tvrdnja iz ustaške tradicije i neoustaške propagande da su je 'Hrvati proglasili', a valjda i do propasti branili.
Na Kaptolu, u uredu zagrebačkog nadbiskupa, kardinala Josipa Bozanića, ne žele komentirati slučaj. Novinare šalju da traže obrazloženja i tumačenja od župnika na Ksaveru, fra Nikole Baruna. Ovaj pak smjelo i odlučno brani i tekst i takvo tumačenje povijesti, pa kolegi Ladislavu Tomičiću izjavljuje: 'Teško je napisati nešto što svima odgovara i ja znam da komunistima ta ploča smeta, ali ako im smeta – neka ne prolaze kroz naš park.'
A onda dodaje: 'Puno ljudi je radilo na formulaciji sadržaja na tim pločama. Činjenica je da je 1941. proglašena nezavisna država i manje je važno tko je priznaje, a tko ne ...'
Župnik Barun izjavljuje da su franjevci samo zapisali činjenice, 'smetalo to kome ili ne'. Na primjedbu novinara da Ustav Republike Hrvatske ne priznaje NDH kao svoju prethodnicu, fra Nikola ponavlja: 'Država je bila proglašena, tko je priznaje – priznaje, a tko je ne priznaje – ne priznaje.'
Odlučnost u stavu, poznat crkvenim vlastima na Kaptolu, a zbog čega kardinal Bozanić okreće leđa od skandala i pere ruke, vidi se i u završnoj izjavi župnika fra Nikole Baruna: 'Što se ploče tiče, mi smo tako napisali i stojimo iza toga. Ako je tko protiv, postoji država, pa neka dođe i kaže nam da smo pogriješili. U svakom slučaju – ploča se skidati neće i to će ostati tako kako je napisano.'
U razgovoru za tportal fraNikola Barun nije htio davati nikakve izjave, nego je tek rekao da je prevaren jer u razgovoru s novinarom Novog lista nije znao da govori službeno te da će njegove riječi biti objavljene.