OČI nad INDOPACIFIKom

Čini se da Kinezi imaju novi nadzorni avion, evo što znamo o tajnovitom KJ-3000

11.01.2025 u 09:33

Bionic
Reading

Ovih dana pojavile su se prve fotografije novog kineskog aviona za rano upozoravanje i kontrolu (AEW&C), temeljenog na četveromotornom mlaznom transporteru tipa Y-20. Njegova pojava dolazi u trenutku u kojem Kina otkriva dva dosad neviđena napredna borbena mlažnjaka i smatra se velikim poboljšanjem za aktualnu kinesku flotu kojom dominiraju turboelisni špijunski avioni. Donosimo više o letjelici koja se kolokvijalno naziva KJ-3000, a mogla bi imati značajnu ulogu u potencijalnom sukobu u indopacifičkoj regiji

Iako već godinama postoje izvješća da Kina radi na AEW&C avionu baziranom na transportnom modelu Y-20, tek nedavno su objavljene prve fotografije letjelice koja bi trebala preuzeti ključnu ulogu u ranom upozoravanju i kontroli zračnog prostora od već postojećih, ali malobrojnih mlaznih KJ-2000 Mainring, temeljenih na konstrukciji sovjetskog Il-76 Candida.

Dobri poznavatelji kineske zrakoplovne industrije ističu da se KJ-3000 temelji na varijanti Y-20B s pojačanim motorima, a ona se pojavila 2020. godine. Razvila ga je državna tvrtka Xi'an Aircraft Company (XAC), s time da je osnovna inačica Y-20A prvi put poletjela 2013. godine, nakon čega je uslijedila varijanta U te označava onu s tankerom za dopunu gorivom iz zraka.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Defensa Info

Objavljene fotografije ukazuju na to da KJ-3000 ima veliku kružnu radarsku kupolu na vrhu stražnjeg kraja trupa, kakva se obično vidi na mnogim nadzornim avionima, uključujući već spomenuti KJ-2000, ruski A-50 Mainstay i američki E-3 Sentry. Prema dosad viđenom, novi dizajn temeljen na Y-20 mogao bi imati dodatne velike radarske kupole na vrhu prednjeg dijela trupa i ispod repa.

Valja reći i to da KJ-2000 i A-50 imaju dodatne kupole na vrhu i ispod prednjeg dijela trupa, a povezane su s njihovim opsežnim komunikacijskim paketima kao najkritičnijim komponentama svakog AEW&C aviona. Stručnjaci smatraju da bi KJ-3000 mogao imati i druge obavještajne, nadzorne i izviđačke sposobnosti osim onih koje osigurava radar.

Kineski turboelisni nadzorni avion KJ-500
  • Četveromotorni mlažnjak za nadzor i kontrolu nastao je iz transportera Y-20
  • KJ-200 s prepoznatljivim radarom koji podsjeća na Saabova rješenja
  • Američki nadzorni avion E-3 Sentry
  • Ruski nadzorni avion A-50
  • Trenutno najmoćniji kineski AEW&C avion je KJ-2000
    +3
Nadzorni avioni Izvor: Wikimedia Commons / Autor: Alert5

Pogled dolje

Ipak, zasad je nepoznato o kakvim bi sustavima moglo biti riječi, a trenutno su nedostupne i informacije o konfiguraciji glavne kupole. Za razliku od rotirajućih glavnih radara na A-50 i E-3, oni na vrhovima postojećih KJ-2000, kao i turboelisnih KJ-500, fiksni su i koriste tri odvojene aktivne elektronički skenirane antene (AESA) za pružanje pokrivenosti od 360 stupnjeva.

Kakve god bi KJ-3000 mogao imati radare i druge sustave, stručnjaci ocjenjuju da bi za Kinu najkorisnije bilo posjedovanje nadzornih letjelica koje koriste veću konstrukciju aviona na mlazni pogon. Pritom podsjećaju da Kina na raspolaganju ima samo četiri operativna KJ-2000 s AESA radarom domaće proizvodnje Tip 88.

Riječ je o lokalno dizajniranom AESA radaru nakon što je Peking godinama pokušavao nabaviti uređaj sličnih sposobnosti zapadne proizvodnje. Domaći radar Tip 88 smješten je u trokutastu konfiguraciju unutar fiksne kupole, ima maksimalni domet od 470 kilometara i navodno može pratiti stotine zračnih ciljeva istovremeno.

Vojni analitičari uvjereni su da tip nadzornog aviona baziranog na Y-20 nudi prednost u smislu brzine i dometa, kao i maksimalnog plafona leta radi osiguravanja boljeg položaja za djelovanje radara. Takav pristup važan je u pružanju mogućnosti 'gledanja dolje', odnosno uočavanja i praćenja niskoletećih zrakoplova i projektila koje radari na zemlji možda neće moći uočiti zbog terena i drugih čimbenika.

Izvor: Društvene mreže / Autor: The Military Curiosity

Osim toga, veća posada modela KJ-3000 bila bi sposobnija nositi se s dugotrajnijim i složenijim misijama. Ako bi pak Kinezi novom tipu aviona pridodali mogućnost punjenja gorivom u zraku, to bi dodatno produžilo njegov domet i ukupno vrijeme misije.

Zabrinuti Amerikanci

Također, kao potpuno lokalna razvijena platforma, KJ-3000 bi bilo lakše održavati, ali i nadograđivati jer se smatra da su malobrojni KJ-2000 skupi za rad i povezani s trenutno nepouzdanim opskrbnim lancima u Rusiji. Pojedini neovisni analitičari, poput onih na portalu The War Zone, ocjenjuju da bi dizajn temeljen na Y-20 čak mogao naći put na izvozno tržište. Treba podsjetiti da je Kina već prodala Pakistanu svoje turboelisne nadzorne avione.

​​​​​​​

AEW&C zrakoplovi ključni su elementi svakog modernog ratnog zrakoplovstva većeg raspona. To je posebno slučaj u kineskoj vojsci jer ubrzano širi veličinu i opseg svojih taktičkih i strateških zrakoplovnih flota. Čini se da KJ-3000 dolazi u pravi trenutak za Peking jer pomaže kineskim snagama da osnaže svoje misije, uključujući njihovo kopno, Tajvan i osporavana područja u Južnom kineskom moru, ali i za projiciranje moći na znatno većim udaljenostima.

Analitičari misle da bi Kinezi s ovom vrstom kapaciteta trebali biti u stanju ne samo pokriti pristupe svojim najvažnijim strateškim područjima, već i djelovati iz disperziranijih i skromnije opremljenijih baza. Za takve misije posebno su pogodni manji nadzorni avioni poput KJ-200 i KJ-500, a oni se redovito viđaju u kineskim otočnim ispostavama i zračnom prostoru iznad strateški važnog Tajvanskog tjesnaca.

Američki vojni dužnosnici nedavno su zaključili da kineski nadzorni avioni povećavaju sposobnosti tamošnjeg ratnog zrakoplovstva da otkrije, prati i cilja prijetnje u različitim uvjetima, u većim količinama i na znatnijim udaljenostima. Ta mogućnost posebno je bitna u kontroli sve sposobnijih kineskih borbenih aviona poput J-20, naoružanih projektilima zrak-zrak sve većeg dometa.