INFORMATIVNA KAMPANJA ZA EU

Dizajner Boris Ljubičić proziva Vladu za plagijat

20.07.2011 u 16:45

Bionic
Reading

Dizajner Boris Ljubičić zatražio je zabranu korištenja vizualnog identiteta informativne kampanje uoči referenduma o pristupanju Hrvatske Europskoj uniji jer vizualno rješenje, prema njegovom mišljenju, predstavlja plagijat njegovog autorskog djela

Za vizualni identitet informativne kampanje odabran je natječajni rad natjecatelja INNOVO DDB d.o.o. U pismu koje je odvjetnica Borisa Ljubičića, Sanja Artuković, poslala Vladi i Ministarstvu vanjskih poslova i europskih integracija (MVPEI) kao nositelju projekta navodi se da je uglednom hrvatskom dizajneru time počinjena šteta, a nakon početka emitiranja kampanje na HRT-u još je i uvećana.

Zbog toga poziva MVPEI i Vladu da u roku od 48 sati ponište

Odluku o odabiru vizualnog identiteta informativne kampanje o pristupanju Hrvatske Europskoj uniji od 7. lipnja 2011. godine u dijelu koji se odnosi na odabir vizualnog identiteta, kao i da u dnevnom tisku objave ispriku Borisu Ljubičiću zbog teške povrede njegovih autorskih prava, navodi se u pismu.

U protivnom, obavijestit će Europsku komisiju koja vrši nadzor nad ispunjavanjem obveza Republike Hrvatske prema Europskoj uniji (monitoring) zbog neispunjavanja danih jamstava vezanih uz priznanja i zaštitu prava intelektualnog vlasništva na koja se Hrvatska obvezala u poglavlju 7 pregovora s Europskom unijom.

Ujedno, navodi dalje Artuković, zaštitu prava Borisa Ljubičića kao autora izvornog autorskog djela tražit će sudskim putem, a protiv autora plagijata pred nadležnim državnim tijelima pokrenut će odgovarajuće postupke.

‘Moj rad postoji od 1990. godine i dio je mojih projekata cijelo vrijeme, a sastoji se od dva kvadrata (crvenog i plavog na bijeloj podlozi, pogledajte na Wikipediji) u dodiru u jednoj točci. To je dizajn vizualnog identiteta Republike Hrvatske jer u rješenju ima hrvatske boje i kvadratni grafizam: sinteza zastave i grba je bezočno plagirana’, izjavio je Ljubičić.

Zanimljivo je, navodi dalje, da je na službenoj prezentaciji upotrijebljena opća definicija hrvatskog vizualnog identiteta bez navođenja autora i da je to predstavila predsjednica Vlade kao jednostavno, čisto i jasno. Iako iz rada koji je usvojen na javnom natječaju stoji INNOVO DBB d.o.o., a ne i ime nekog dizajnera, objašnjava Ljubičić dalje, važan je naručitelj projekta i njegov korisnik, a to je Vlada Republike Hrvatske i Ministarstvo vanjskih poslova, suodgovoran je i HRT koji na naše pismeno upozorenje ne reagira i dalje emitira spotove sa spornim znakom na kraju spota.

‘Nažalost, cijeli slučaj sam morao predati izvrsnoj odvjetnici specijaliziranoj za autorska prava i morat ćemo pravnim putem tražiti rješenje ovog slučaja plagijata i oglušivanja vrha države na tu nepobitnu činjenicu’, poručio je Ljubičić.

IZ MVPEI-ja poručuju da je tijekom cijelog postupka bila osigurana anonimnost natjecatelja pred Ocjenjivačkim sudom. Sam identitet autora postao je poznat tek nakon donošenja odluke Ministarstva vanjskih poslova i europskih integracija kao naručitelja, a na temelju odabira Ocjenjivačkog suda.

Također, navode dalje, svojim potpisom na prijavnici natjecatelji su potvrdili autorstvo natječajnog rada, čime su jamčili da su ovlašteni za njegovu predaju i da posjeduju ovlasti daljnjeg korištenja i izmjene natječajnog rada.

Nakon završenog natječajnog postupka Ministarstvo je s tvrtkom INNOVO DDB d.o.o. sklopilo ugovor u kojem, između ostalog, stoji da njegovim potpisom autor jamči naručitelju da je isključivi autor predmetnog dizajna vizualnog identiteta, da dizajn vizualnog identiteta dosad nije bio javno objavljen, da je autor isključivi vlasnik dizajna, te da na njega nitko drugi ne polaže bilo kakva prava s osnove raspolaganja, a koja bi na bilo koji način onemogućila naručitelja u raspolaganju pravima stečenim ugovorom, stoji u priopćenju MVPEI-ja. Također, ugovorom je definirano kako u suprotnom sve obveze koje bi eventualno proizlazile iz zahtjeva trećih osoba suprotnih danom jamstvu padaju na teret autora.