Hrvatske željeznice raspisale su natječaj za obnovu pruge Knin-Zadar, u prvom redu zbog prijevoza tereta iz luke u Gaženici, ali to donosi novine i za putnike koji se vlakom ne voze iz Zadra sad već cijelo desetljeće. Zadar bi tako dobio novi željeznički kolodvor i futuristički prijevoz do grada što zvuči vizionarski, ali Zadrani su na oprezu jer je krenula sezona predizbornih obećanja
Do Gaženice vlakom, a od Gaženice do centra Zadra tramvajem, metroom ili sky lineom. Tako je barem u planu nakon što se obnovi željeznička pruga Knin-Zadar čija će obnova vrijedna 90 milijuna eura trajati tri godine.
"To djeluje kao naučna fantastika. Gaženica je super napravljena i ona funkcionira, ja sam iz Preka, ali za željeznicu ne vjerujem", kaže Zdravka Fenrih iz Preka na Ugljanu, za RTL Danas.
"Teško. Možda u nekoj dalekoj budućnosti, ali ne vjerujem sad. Sve morate gledati je li nešto isplativo ili ne. Zato je željeznica i propala jer nema robe, nema putnika, nema ljudi. Uglavnom taj dio Ravnih kotara i Zagore je ispražnjen", kaže Zdravko Žarković.
Zadranin Anto Pavić smatra da takvo nešto sigurno treba izgraditi. "Bolje nego autobus. Brže tramvaj ide nego autobus, je l' tako?", kaže Anto.
Što se tiče putničkog željeznice, Zadar je odsječen od svijeta od 2014. godine. Da bi se putovalo vlakom trebalo bi doći do Knina, a do Knina ne postoji iz Zadra niti jedna autobusna linija.
HŽ Infrastruktura raspisala je natječaj za obnovu željeznice Knin – Zadar koji obuhvaća rekonstrukciju 73 od ukupno 96 kilometara te dionice. Projekt se financira iz Europske investicijske banke i zajma.
"Druga faza podrazumijeva izmještanje dionice pruge iz naselja Bibinje i Sukošan. Upravo je u tijeku ishođenje lokacijske dozvole, nakon čega očekujemo raspisivanje i za taj projekt. Treća faza je obnova kolodvora na tim dionicama koja će se financirati iz europskih sredstava. Te u konačnici nabavka novih, modernih putničkih vlakova koji bi vratili i putnike", kaže Josip Bilaver (HDZ), državni tajnik za more i EU fondove.
Tada bi i Zadar trebao dobiti i novi željeznički kolodvor u Gaženici, a sadašnji željeznički koridor širok i 200 metara pretvorio bi se u zeleni pojas, igrališta, novu osnovnu školu i vrtić. Uz sve bi funkcionirala i linija za brzi prijevoz do grada.
"Neka vrsta lakotračnog prometa, je li to neki tramvaj, neki lakotraki željeznički prijevoz ili neki drugi oblik, ali on bi imao zadatak povezati samu Gaženicu kao jedan prometni hub cijelog tog prometnog segmenta – avio prijevoza, cestovnog, željezničkog i pomorskog – sa samim centrom grada", pojašnjava pročelnik za prostorno uređenje i graditeljstvo Grada Zadra Darko Kasap detalje arhitektonske studije koju je izradio arhitekt Pero Marušić.
Alternativa ovom prijevozu bila bi dužobalna linija električnim brodom do zadarskog Poluotoka, zbog koje je i dobiven europski novac za obnovu rive. Ona bi trebala afirmirati županijske komunalne lučice na Puntamiki, u Diklu, Kožinu, Petrčanima i na Viru.
To bi značilo rasterećivanje cestovnih koridora u ljetnim mjesecima kod velikih gužvi. Električni brodovi mogli bi stići do kraja ove godine, neslužbeno doznaje RTL Danas, ali sva pristaništa nisu spremna za prihvat što bi zahtijevalo dodatna ulaganja u njih.