Najave Europske komisije o dodatnih 800 milijardi ulaganja u jačanje europske obrambene industrije te Hrvatske da će do 2030. povećati izdvajanja za obranu na 3 posto BDP-a snažno su odjeknule u klasteru domaće vojne industrije. Na najvećem regionalnom sajmu vojne opreme ASDA-i mnogi su otkrili svoje planove...
Da dobra kaciga glavu čuva, zna svaki vojnik. One iz Međimurja prodaju se u 80 zemalja. Godišnje ih u Šestan-Buschu proizvedu 1250, a željeli bi mnogo više. Šansu vide i u europskom projektu jačanja vlastite obrambene industrije, prenosi HRT.
'Prije svega ja bih htio modernizirati ovu proizvodnju, robotizirati neke stvari. Mi idemo u razvoj novih kaciga i drugih sredstava, npr. zaštitnu masku i tako dalje', rekao je Alojzije Šestan, glavni direktor Šestan-Buscha.
Europski novac uložili bi u istraživanje i razvoj jer jedino inovacijama, poručuju, mogu konkurirati na tržištu. I nisu jedini. Slično govore i u DOK-ING-u - hrvatskom izvozniku u 40 zemalja. Iskustva iz Ukrajine uče ih da moraju pojačano ulagati u besposadne sustave.
'Pogotovo sada koje traže razno razne konfiguracije besposadnih sustava, od zaštite kritične infrastrukture, protuterorizma, vojne inženjerije, pokretljivosti i protupokretljivosti. Definitivno smo spremni za odgovoriti na tako nešto, ali da - trebat ćemo proširiti i proizvodne i razvojne kapacitete za tako nešt'o, rekao je Gordan Pešić, predsjednik Uprave DOK-ING-a.
Utrostručenje kapaciteta
U osječkoj ORQA-i, koja uspješno izvozi dronove u 50 zemalja, nemaju ni najmanju dvojbu. Pripremaju se utrostručiti kapacitete. Rizik im je, kažu, ipak manji jer ne ovise samo o vojnim narudžbama. Europski novac uzeli bi za ulaganje u domaću pamet.
'Evo, na primjer, kamera koju držim u ruci je jedinstvena u svijetu, proizvedena u Hrvatskoj i trenutačno jedina nekineska kamera koja se može koristiti na ovakvim tipovima letjelica i stoga ovakve investicije želimo koristiti da i dalje budemo inovativni i potpuno se odvojimo od Kine u ovakvim komponentama', rekao je Petar Biočić, voditelj razvoja ORQA-e.
I domaći proizvođač taktičkih radiostanica za vojnike svoju poslovnu priliku vidi u projektu ReArm Europe.
'Mi smo spremni uložiti i dodatnog truda i znanja i novaca za nove produkte. Ovo je perfektan produkt, ali mislimo izdati još nove produkte koji su vezani uz komunikacijske tehnologije, rekao je Robert Tomljanović', direktor IMPEL GROUP-a.
Dobrodošla injekcija
Inženjeri okupljeni u MICRO-LINK-u uočili su da u vojnim komunikacijskim sustavima postoje nedostaci. Imaju ideju kako ih ukloniti, pa bi im europska financijska injekcija dobro došla.
'Tako je tako je. Radi se o prilagodbi postojećih rješenja potrebama naših korisnik', kaže Darko Žvan iz MICRO-LINK-a.
Svi se slažu u jednom. Europski novac je primamljiv, ali vojna industrija je specifična jer je broj kupaca ograničen na države i vojske.
'Ići u nešto novo, razvijati firmu, povećavati firmu, a da nemate narudžbi je veliki problem. Za mene je to velika prilika i veliki rizik', kaže Šestan.
A rizik je, svi se slažu, manji ako imaš proizvod koji drugi ne znaju napraviti. Stoga bi europski novac, poručuju, trebalo ponajprije povući za istraživanje i razvoj novih proizvoda te poboljšanje postojećih.