Kad Hrvatska uđe u Europsku uniju, najveći dio teretnog prometa do krajnjeg juga Hrvatske ići će najdužim mogućim zaobilaznim putem: prvom trajektnom linijom Ploče – Trpanj, a potom cestom po Pelješcu. Novi list upozorava da će, zaobilazeći Neum, putovanje trajati dvostruko dulje, ali i koštati višestruko skuplje
Rješenje na kojem su inzistirale vlasti Dubrovačko-neretvanske županije – trajektom od Ploča do Trpnja, pa cestom po poluotoku Pelješcu - plaćat će se i kroz pripremu infrastrukture, odnosno popravljanje i izgradnju cesta na Pelješcu, kroz pojačanu subvenciju države na trajektnoj liniji koju održava Jadrolinija, ali i kroz cijenu koju će plaćati sami korisnici, prijevoznici i gospodarstvenici. Njima ne samo da će biti skupa karta za trajekt, navodi Novi list, nego će imati i povećanu potrošnju goriva na dužoj obilaznoj ruti oko Neuma.
Problem je, kako podsjeća riječki dnevnik, nastao kad su nedavno HDZ-ove vlasti u Dubrovačko-neretvanskoj županiji odlučile odbaciti prijedlog SDP-ovog ministra pomorstva, prometa i infrastrukture Siniše Hajdaša Dončića, po kojem se u prostorni plan trebala uvesti tzv. točkasta izmjena na lokaciji Pelješkog mosta. Time bi se, po ministrovom prijedlogu, makar privremeno omogućilo uspostavljanje najracionalnije, najkraće i najbrže trajektne linije između Komarne i Pelješca.
Linija je duga svega 1,8 nautičkih milja pa bi putovanje do Pelješca i obratno trajalo manje od 15 minuta, što bi pretpostavljalo učestalije prometovanje trajekta, ali i cijenu karte za putnike u iznosu 14 kuna, odnosno 66 kuna za osobni automobil.
Umjesto te varijante, odabrana je četiri puta duža linija Ploče – Trpanj koja podrazumijeva i skoro sat vremena plovidbe te cijenu karte od 24 kune za putnika te 138 kuna za automobil. Da nije državne subvencije od 50 posto, komercijalna cijena iznosila bi 276 kuna.
No navedenom linijom puno više će prometovati teretna vozila koja nakon stupanja na snagu schengenskih uvjeta na graničnom prijelazu s BiH kod Neuma neće više smjeti prolaziti s određenim vrstama tereta.
'Cijena svake tone na trajektu iznosi 44 kune, čemu treba pridodati još 44 kune subvencije države za svaku tonu, što znači da je komercijalna cijena oko 88 kuna', izračunao je Novi list, uz podsjećanje da po podacima Porezne uprave na putu prema jugu Hrvatske i obrnuto prosječno svakog dana prolazi oko 300 teretnih vozila, od čega je oko 30 posto praznih vozila.
Procjenjuje se i da će država morati izdvajati barem 20-ak milijuna kuna godišnje za subvenciju linije Ploče – Trpanj, a sličan trošak morat će podnijeti i prijevoznici, nezadovoljni takvim rješenjem. Oni će, naime, imati i dodatne troškove na 70 kilometara dužem putovanju do Ploča, a potom i od Trpnja do Stona te spoja s magistralom.
I Hrvatske ceste će u manje od godinu dana morati osigurati normalno odvijanje prometa na Pelješcu. Za početak, to je dovršetak kilometar i pol duge obilaznice oko Trpnja koja će koštati oko 5,5 milijuna kuna. Problem je i maleno pristanište u Trpnju, kao i činjenica da će teretnjaci ići kroz centar tog malog turističkog mjesta. Na sve to treba dodati i obnovu, dogradnju ili rekonstrukciju ceste između Trpnja i Stona, što će zahtijevati dodatnih 110 milijuna kuna.