Europska komisija je u četvrtak kaznila s ukupno 875 milijuna eura njemačke proizvođače automobila Volkswagen i BMW zbog udruživanja u kartel kako bi spriječili konkurenciju u tehnologiji pročišćavanja dušikova oksida iz ispušnih plinova dizelskih motora
U kartelu je bilo pet proizvođača automobila: Daimler, koji proizvodi mercedese, BMW te Volkswagen, Audi i Porche, koji su dio Volkswagen grupe.
Daimler je otkrio Komisiji postojanje kartela te je u cijelosti oslobođen od kazne. Volkswagen je kažnjen s 502 milijuna eura, a BMW 373 milijuna eura.
Pet proizvođača raspolaže s tehnologijom, nazvanom sustavi selektivne katalitičke redukcije (SCR), koja pročišćava ispušne plinove tako što se u ispušni sustav dodaje tekuća urea, nazvana “AdBlue”, koja dušikov oksid pretvara u bezopasnu vodu i dušik. To se događa samo ako se doda dovoljno te “plave tekućine”.
Problem je u tome što su proizvođači međusobnim dogovorom smanjivali emisiju štetnih tvari samo kako bi zadovoljili minimalne zakonske norme, iako su imali tehnologiju koja omogućava znatnije smanjenje.
Daimler, BMW, Volkswagen, Porsche i Audi održavali su u zadnjih pet godina redovite tehničke sastanke kako bi zajedno razvijali SCR-sustave za dizelske osobne automobile koji udovoljavaju tim regulatornim zahtjevima EU-a.
EU je još 2007. uveo minimalne standarde za emisije dušikovih oksida (tzv. norme „Euro 5“ i „Euro 6“), koje se provode od 2009. godine.
Suradnja pet proizvođača omogućila im je da razviju tehnologiju za smanjenje emisije dušikovih oksida novih dizelskih osobnih automobila i da tu tehnologiju brzo izbace na tržište, u korist potrošača i okoliša.
Međutim, oni se odlučili da neće konkurirati međusobno čime su prekršili pravila tržišnog natjecanja.
Dogovorili su se o veličini spremnika AdBlue smještenih u dizelskim automobilima o rasponima do sljedećeg punjenja. Pritom su znali da se dodavanjem veće količine AdBleua može još učinkovitije čistiti dušikov oksid iz ispušnih plinova pod određenim uvjetima vožnje.
“Znali su da imaju tehničku mogućnost čišćenja bolje nego što to zahtijeva zakon. Umjesto toga, odlučili su se na dosluh međusobnim dogovorom da nitko od njih neće ciljati na pročišćavanje iznad minimalnog standarda propisanog zakonom”, navodi Komisija.
Komisija ističe da ovaj slučaj pokazuje kako je legitimna suradnja krenula u krivom smjeru. “Proizvođači su zajedno razvili vrlo dobru tehnologiju, ali odlučili su se ne natjecati u iskorištavanju njenog punog potencijala. Postizanjem zajedničkog dogovora kako bi se izbjeglo natjecanje u pogledu učinkovitosti SCR-sustava, prekršili su naša pravila tržišnog natjecanja”, kaže Komisija.
Tim dogovorom oni su eliminirali prijetnju da će njihovi konkurenti biti bolji, a strah od konkurencije ključni je pokretač inovacija.
Ovo je prvi put da Komisija kažnjava kartelsko udruživanje temeljeno na tehnologiji, a ne na utvrđivanju cijena ili na podjeli tržišta.
Ovaj slučaj nema ništa zajedničkoj s “Dieselgateom”, slučajem u kojem je Volkswagen razvio sustav koji je krivo pokazivao emisiju plinova prilikom mjerenja. Taj je slučaj još uvijek sudski predmet u više država.