'NAŠ BODUL' PAUL BRADBURY

Engleski avanturist koji je doveo more turista u Dalmaciju

17.03.2014 u 12:28

Bionic
Reading

Paul Bradbury već dulje od deset godina živi na otoku Hvaru i trenutačno je najčitaniji bloger iz Hrvatske koji objavljuje na engleskom jeziku. To je nedavno istaknuo poznati hrvatski stručnjak za marketing Krešimir Macan govoreći na konferenciji o online marketingu i turističkoj propagandi na internetu, koji je Bradburyja ocijenio iznimno visoko

Poznavaocima turizma u Dalmaciji Bradbury i njegov rad nisu nepoznanica i on već uživa velik ugled. Englez, rođen u Manchesteru 1969. godine, u posljednjih je desetak godina objavio više od četiri tisuće članaka samo o otoku Hvaru, o Dalmaciji općenito, pokretač je dviju internetskih stranica, autor je na svom blogu i objavio je tiskane turističke vodiče za Hvar i Split. Tiskani vodič za Split objavio je u suradnji s Milom Hvilshoj.

No nije biografija Paula Bradburyja zanimljiva samo posljednjih deset godina. Riječ je o čovjeku koji je prije Hvara i Dalmacije boravio u mnogim zemljama radeći kao humanitarac. Posljednji mandat prije dolaska u Hrvatsku odrađivao je u Somaliji, a prije toga je boravio u Ruandi, Tadžikistanu, Gruziji, a jedno vrijeme čak je predavao engleski jezik u školi u Hiroshimi.

Impresivna biografija čovjeka koji je u Manchesteru studirao njemački i ruski jezik počela je pomalo neobično. Paul nam je otkrio da je njegov prvi posao bio u turizmu, točnije u jednom minhenskom hotelu gdje je bio spremač. Okušao se i u poslu s vinima još u Engleskoj, da bi se na kraju, vidjevši na CNN-u reklamu o Hrvatskoj kao Mediteranu kakav je nekad bio, odlučio preseliti na našu obalu.

Za Hvar se odlučio kada je razmišljao o svojim planovima u Sarajevu i tada je kupio kuću u Jelsi gdje i sada živi. U međuvremenu je postao i jelšanski zet i kako nam je potvrdio, sada je osim znanja o vinima, stekao veliko znanje i dobro naučio sve o maslinovu ulju, maslinicima te urodu i uzgoju maslina.

U razgovoru za tportal Paul Bradbury nam je malo detaljnije predstavio svoje projekte.

Navodno ste sada odličan poznavatelj tehnologije proizvodnje maslinova ulja. Je li to istina?
Da, za dugih zimskih i jesenskih mjeseci kada nije sezona, to su zapravo jedine značajne novosti u manjim dalmatinskim mjestima kao što je Jelsa i o tome se najviše diskutira. Naime, na život u Jelsi odlučio sam se u kolovozu 2003. godine. Našao sam kuću i dogovorio kupnju, a kupoprodajni ugovor potpisao sam nakon dva mjeseca u listopadu. Jelsa je, naravno, tada izvan sezone izgledala sasvim drugačije, no svejedno sam ostao pri svojoj odluci. Nakon toga sam se i oženio na otoku i sada sam već pravi bodul, hvarski zet.

Kako ste se odlučili baviti turističkom propagandom i pisanjem bloga o Jelsi, Hvaru i Dalmaciji?
To je došlo logično, samo od sebe. Najprije sam se bavio nekretninama što je dobro išlo, ali tada je počela i ekspanzija turizma. Promatrajući stvari oko sebe, zapazio sam da jedan od najljepših otoka na Mediteranu zapravo uopće nije kvalitetno prezentiran u medijima, na internetu. Naime, izvan Hrvatske je malo tko znao nešto više o Hvaru.

Tada ste odlučili i pripremiti i svoj prvi tiskani vodič.
Da, to je bilo neophodno, turisti koje sam sretao na Hvaru su recimo u poznatom vodiču Lonely Planet mogli pročitati tek dvije rečenice i tri-četiri retka o Jelsi. Sve su to bili razlozi koji su me motivirali da se posvetim tome pa sam počeo intenzivno pisati blog i razvijati internetske stranice o svim gradićima i mjestima na otoku Hvaru. To je sve obuhvaćeno u pet turističkih zajednica koje su između sebe jedva komunicirale.
314968, 320695, 320924, 313000
Jeste li im predlagali suradnju?

Ma naravno, ali oni nisu bili previše zainteresirani. Općenito, mogu reći da sam sve rezultate postigao u suradnji s privatnicima i osobnom inicijativom. Primjerice, pisao sam o jednom poznatom hvarskom vinaru kojemu je kronično nedostajala radna snaga za rad u vinogradima. Tada su mom klijentu, nećete vjerovati, došli ljudi iz Australije koji su bili zainteresirani za suradnju. Drugom klijentu vinaru sam omogućio ekskluzivni prodajni ugovor s jednim kalifornijskim vinarom.

Vaš blog veoma je čitan izvan Hrvatske?
Moj blog Total Hvar čita se po cijelom svijetu. U Dalmaciji zaista nije bilo kvalitetnog internetskog portala i bloga na engleskom jeziku i to je činjenica. Tako sam pokrenuo, nakon Total Hvara i Total Split. Prvih godina i meni je Split bio samo mjesto ukrcaja na trajekt ili katamaran na koje sam uvijek kasnio. No rastom turizma i razvojem destinacije, uočio sam izniman potencijal i odlučio proširiti projekt na taj grad. Mislim da smo sada nakon 18 mjeseci uspjeli u tome i imamo kvalitetan sadržaj o Splitu.

Čitani ste i citirani u stranim medijima?
Da, Hufftington Post je pisao o projektima, isto tako BBC i Times, a i hrvatska ambasada u Washingtonu prenosi sadržaje s mog bloga. Pišem blog i za Google News. Imamo još puno ideja i planova. Želim naglasiti da smo u ovom projektu otvoreni za suradnju sa svim kvalitetnim projektima i poslovnim inicijativama. Promovirajući te projekte promoviramo i destinaciju. Nećemo se zaustaviti samo na Hvaru i Splitu, sada smo u fazi lansiranje projekta Total za zaleđe Dalmacije pod nazivom total-inland-dalmatia

Koji su to budući planovi?
Najkraće rečeno, želimo dati kvalitetnu i dobru informaciju o predivnoj Dalmaciji i želimo to pozitivno intonirati. Želimo ispričati priču o destinaciji. Već surađujem s velikim brojem poduzetnika i privatnika u Dalmaciji koji su puno okretniji i efikasniji nego institucije. Od institucija, samo nam je konkretnu podršku dao Joško Stella iz županijskog ureda za turizma i na tome sam mu zahvalan. No najvažniji su realni uspjesi i konkretni rezultati. Recimo, nedavno mi je prišao stanovnik Mexico Cityja i izjavio da se preselio na Hvar jer je čitao moj blog.

Paul Bradbury preporučio nam je i ovaj mali duhoviti video koji dobro definira osnove jelšanskog dijalekta koji je on već dobro savladao