Fatalna nesreća zrakoplova Jeju Air na letu 2216 u Južnoj Koreji ukazala je na rizike koje sudari s pticama predstavljaju za komercijalne zrakoplove. Oni predstavljaju opasnost, ali samo rijetko uzrokuju ozbiljne nesreće
Što se točno dogodilo pri slijetanju aviona južnokorejske aviokompanije, pri čemu su poginuli svi putnici, odnosno 179 osoba?
Kako navodi Al Jazeera, piloti su obavijestili kontrolu zračnog prometa da je njihova letjelica udarila u jato ptica nedugo prije proglašenja hitnog stanja i pokušaja prinudnog slijetanja u međunarodnu zračnu luku Muan, izvijestilo je južnokorejsko ministarstvo zemljišta, infrastrukture i prometa.
Snimka nesreće, koja se dogodila u nedjelju, pokazuje kako dvomotorni Boeing 787-800 slijeće na pistu bez aktiviranog stajnog trapa. Zrakoplov je potom klizio po pisti prije nego što je udario u betonski zid i eksplodirao u plamenu, pri čemu je poginulo 179 od 181 osobe.
'Kaskadni kvarovi'
Geoffrey Thomas, glavni urednik Airline Ratingsa, rekao je da je sudar s pticama vjerojatno bio samo djelomičan uzrok smrtonosne nesreće.
Prema njegovim riječima, dokazi upućuju na to da je zrakoplov doživio električni kvar jer je prestao odašiljati podatke o lokaciji – poznate kao ADS-B podaci – kontroli zračnog prometa ubrzo nakon što je proglašeno hitno stanje.
Nije jasno zašto stajni trap nije bio aktiviran
'Izgleda kao da su piloti imali posla s kaskadnim kvarovima, čiju točnu prirodu još ne znamo. Ono što znamo jest da su se ADS-B podaci prekinuli, da zakrilca za slijetanje nisu bila otvorena te da stajni trap nije bio aktiviran', izjavio je Thomas za Al Jazeeru. 'Zašto su se te stvari dogodile, nije jasno, ali sve je uslijedilo nakon upozorenja kontrole zračnog prometa o jatu ptica', dodao je.
Vjerojatno će proći mjeseci prije nego što istražitelji utvrde točan uzrok nesreće, najsmrtonosnije zračne katastrofe zabilježene u Južnoj Koreji. Južnokorejske vlasti istražuju nesreću s Nacionalnim odborom za sigurnost prometa Sjedinjenih Američkih Država, u skladu s globalnim zrakoplovnim propisima, jer je Boeingov zrakoplov proizveden u SAD-u.
Koliko su ptice opasne za avione?
Sudari s pticama relativno su česta opasnost u komercijalnom zrakoplovstvu, ali rijetko uzrokuju ozbiljne nesreće. Prema Američkoj saveznoj upravi za zrakoplovstvo (FAA), zabilježeno je 19.400 sudara s divljim životinjama – uključujući ptice – u američkim zračnim lukama tijekom 2023. godine. Osim toga, američki zračni prijevoznici prijavili su još 236 sudara u 55 drugih zemalja iste godine.
U velikoj većini slučajeva najozbiljniji ishod je manja šteta na zrakoplovu. Međutim takvi incidenti godišnje uzrokuju troškove od oko 1,5 milijardi dolara za industriju, tvrdi Thomas. Također je naveo da su sudari s pticama postali češći zbog povećanja zračnog prometa, kao i razvoja tiših zrakoplova.
Prema regulatornim podacima, većina zrakoplova nakon sudara s pticama ostaje potpuno operativna. Od gotovo 1400 takvih susreta u Ujedinjenom Kraljevstvu 2022. godine, manje od njih 100 uzrokovalo je štetu na zrakoplovima ili prekinulo let, izvještava Uprava za civilno zrakoplovstvo.
Primjeri iz prošlosti
Iako su sudari s pticama rijetko uzrok ozbiljnih problema, tijekom godina dogodilo se nekoliko nesreća povezanih s njima. Stručnjaci koji su istraživali pad leta 302 Ethiopian Airlinesa 2019. godine otkrili su da je neki objekt – najvjerojatnije ptica – aktivirao neispravan sustav kontrole leta, što je uzrokovalo nagib nosa zrakoplova prema dolje.
Godine 2009. let 1549 US Airwaysa sletio je na rijeku Hudson u New Yorku nakon sudara s jatom ptica nedugo poslije polijetanja iz zračne luke LaGuardia. Airbus A320-214 uspio je prinudno sletjeti na vodu bez poginulih.
Godine 1995. poginula su 24 člana kanadske i američke posade nakon što se njihov zrakoplov srušio na bazu zračnih snaga na Aljasci zbog sudara s guskama.
Doug Drury, stručnjak za zrakoplovstvo s australskog Sveučilišta CQ, izjavio je da sudar s pticom sam po sebi ne bi trebao dovesti do fatalne nesreće.
'Kontrola zračnog prometa upozorila je pilote na prisutnost ptica u tom području', rekao je Drury, dodavši da bi Boeing 737 trebao biti sposoban prinudno sletjeti čak i s jednim motorom izvan funkcije. 'Nažalost, ima više pitanja nego odgovora', rekao je za Al Jazeeru.
Postavio je pitanje zašto piloti nisu usporili zrakoplov tijekom slijetanja, zašto su navodno sletjeli u suprotnom smjeru od piste te zašto su to učinili izvan uobičajene 'zone slijetanja'.
'Piloti su uvježbani da uspore letjelicu nešto iznad brzine zaustavljanja kako bi smanjili udaljenost kontakta s tlom. Zašto pista nije bila prekrivena vatrootpornim materijalom', zapitao se Drury.
Međunarodna zračna luka Muan također je trebala imati sigurnosne mjere za rastjerivanje jata ptica, poput zvučnih uređaja koji oponašaju zvukove puške, rekao je, napominjući da se takve mjere često koriste u zračnim lukama diljem svijeta.
Južnokorejske novine Chosun Daily izvijestile su da je procjena utjecaja na okoliš u zračnoj luci preporučila postavljanje zvučnih topova, lasera i upozoravajućih svjetala. Međutim implementacija tih mjera odgođena je zbog radova na proširenju piste.
Sedmodnevna nacionalna žalost u Južnoj Koreji
Južna Koreja proglasila je sedmodnevnu nacionalnu žalost, tijekom koje se zastave vijore na pola koplja, a vršitelj dužnosti predsjednika Choi Sang-mok posjetio je mjesto nesreće kako bi odao počast žrtvama.
Vlasti su izvijestile da su do sada privremeno identificirani ostaci 141 žrtve. Dok istražitelji rade na utvrđivanju uzroka katastrofe, vlasti razmatraju provođenje posebne inspekcije svih Boeinga 737-800 u zemlji.
Choi, koji je na dužnost stupio prije samo tri dana nakon opoziva predsjednika i premijera, naložio je opsežnu inspekciju cjelokupnog zrakoplovnog sektora u Južnoj Koreji.
'Čim završi oporavak od nesreće, ministarstvo prometa treba provesti hitnu sigurnosnu inspekciju cjelokupnog operativnog sustava zrakoplovstva kako bi se spriječilo ponavljanje ovakvih nesreća', izjavio je Choi.