Do kraja ove godine iz državnih tvrtki Autocesta Rijeka – Zagreb i Hrvatske autoceste planiraju se izdvojiti djelatnosti naplate cestarine i održavanja u jednu zajedničku tvrtku, koja bi trebala imati ukupno oko 2.750 djelatnika, što je bitno manje od sadašnjih brojki. U ovom trenutku obje spomenute državne tvrtke zajedno imaju oko 3.300 djelatnika, što znači da bi oko 550 naplatničara i cestara bilo višak
Prijedlog budućeg ustroja ovih su dana izradili predstavnici uprava HAC-a i ARZ-a u suradnji s konzultantima, a zatim su isti materijal dostavili resornom ministru pomorstva, prometa i infrastrukture Siniši Hajdašu Dončiću. Za prekobrojne zaposlenike u HAC-u i ARZ-u trebale bi biti osigurane otpremnine u skladu s kolektivnim ugovorom, stimulativne mjere za mirovinu, a moguće su čak i prekvalifikacije za neka druga radna mjesta. Izgledno je također da bi dobar dio tih troškova kreditirala Europska banka za obnovu i razvoj (EBRD).
U svakom slučaju nova državna tvrtka mora biti osnovana do 1. siječnja iduće godine jer je upravo to svojevrsni ultimatum što ga je ministar Hajdaš Dončić dao menadžerima ARZ-a i HAC-a. Ukoliko se do zacrtanog roka ne osnuje nova tvrtka za naplatu i održavanje ministar je zaprijetio čak i smjenjivanjem uprava jer ne bi izvršile preuzete obveze, piše Novi list
Već sutra bi o svemu navedenom, kao i o detaljima osnivanja nove cestarske tvrtke Hajdaš Dončić trebao razgovarati s predsjednicima Uprave u HAC-u i ARZ-u Draženom Guštinom i Željkom Denonom. Jedan od važnijih ciljeva novog ustroja svakako je povećanje efikasnosti i smanjenje troškova te se procjenjuje da bi uštede kroz novi sustav rada mogle iznositi i više od 100 milijuna kuna na godišnjoj razini.
U procjeni efikasnosti korištena su iskustva razvijenih zemalja Europske unije i svjetski parametri u poslovima održavanja autocesta koji kazuju da je nedopustivo imati više od tri čovjeka na održavanju i naplati po jednom kilometru autoceste. U ovom trenutku taj prosjek u HAC-u i ARZ-u iznosi oko 3,3 zaposlena po kilometru jer ARZ i HAC imaju u nadležnosti oko 1.000 kilometara autocesta.
Cilj je prosjek spustiti do razine 2,6 ili 2,7 zaposlenih po jednom kilometru, što i nije previše radikalno i ambiciozno jer postoje primjeri zemalja u kojima je zaposleno svega 1,7 radnika po kilometru, pri čemu treba uzeti u obzir da se potrebe i troškovi održavanja dijelom razlikuju zbog vremenskih uvjeta, odnosno klime u područjima gdje se autoceste nalaze.
U novu tvrtku ušla bi i vrijedna imovina, prije svega mehanizacija i nekretnine naplate i održavanja u cijeloj državi, a tu je riječ o nizu strateški razmještenih centara za održavanje uzduž autocesta. Ta imovina bila bi temeljni kapital buduće tvrtke koja bi imala i novi menadžment.
Treba navesti i to da osnivanje nove tvrtke ne znači i tihu privatizaciju ARZ-a i HAC-a, koji bi i dalje ubirali prihode od cestarina, ali bi sada u tim tvrtkama ostao jako mali broj zaposlenih. Ostale bi tek službe financija, uprave, projektnih ureda, službe koje ionako imaju relativno mali broj ljudi, pa se neslužbeno procjenjuje da bi zajedno ARZ i HAC mogli imati manje od 400 zaposlenih.