U MERCATORU ODAVNO

Hoće li konačno dva Tedeschijeva 'bisera' ući u Konzum?

07.07.2014 u 07:00

Bionic
Reading

Vodeći domaći dobavljači pozdravljaju Agrokorovu akviziciju Mercatora, ali se i nadaju jačem plasmanu svojih proizvoda na policama novog regionalnog megalanca

Agrokorovi pak konkurenti na tržištu maloprodaje – šute i vjerojatno strepe. Naime u minianketi koju je tportal proveo među vodećim tvrtkama i konkurentima Agrokora nitko od trgovaca nije želio dati komentar o spajanju Konzuma i Mercatora u novi trgovački lanac zasad radnog naziva Adria Retail.


Tportal je za komentar pitao strane lance koji posluju u nas (Billa, Lidl, Spar), ali i domaće (Tommy i Plodine).

S obzirom da se spajanjem Konzuma i Mercatora stvara trgovačka mreža s nešto više od pet milijardi eura prihoda, to automatski znači najveću nabavnu snagu u regiji s kojom se bitno manja konkurencija teško može nositi.

Ipak, iako su značajno manji od Adria Retaila na području regije, ne smije se zaboraviti da Spar a pogotovo Lidl imaju jake matice u Austriji i Njemačkoj, a onda i kapital za daljnje širenje. To se pogotovo odnosi na Lidl koji je u Hrvatskoj u snažnoj ekspanziji, a zaleđe mu je nevjerojatno: trenutno diljem Europe ima 9.875 objekata, a prema nedavnim procjenama Planet Retaila, Schwarz grupa (u kojoj je i Kaufland) će do 2018. generirati prihod veći od 80 milijardi eura i prestići, primjerice, francuski Carrefour.

No zasad će, kako stvari stoje, u narednim godinama na tržištima naše regije još uvijek vladati Agrokor Ivice Todorića, pa stoga i ne čudi to da dobavljači redom čestitaju i gotovo ponizno pozdravljaju akviziciju Mercatora.

Iako će tek rijetki biti u poziciji postavljati uvjete, ipak se nadaju da će kroz novostvoreni lanac pojačati svoju prodaju. Agrokor se u pregovorima o preuzimanju Mercatora obavezao da će dobavljači zadržati svoje mjesto na policama tri godine ili će – što je vrlo važno – 'imati pošteno dodijeljeno mjesto sukladno njihovoj uspješnosti na tržištu'. Ova se formulacija može svakako tumačiti, a možda to već najbolje zna Atlantic grupa Emila Tedeschija, čija dva vrlo uspješna proizvoda - Barcaffe i Argeta - od Atlanticove kupnje Droga Kolinske nikad nisu ušla u Konzum.

Što će biti s tim proizvodima u Mercatoru, u kojem su dosad bili prisutni - pokazat će vrijeme, a u Atlanticu nisu htjeli komentirati što očekuju vezano uz njihov budući plasman.

Ovako su prokomentirali preuzimanje Mercatora: 'To je strateški odličan poslovni potez na kojemu iskreno čestitamo menadžmentu Agrokora. Atlantic ima izvrstan poslovni odnos sa sustavom Agrokora, jednako kao i s Mercatorom, te očekujemo još bolju suradnju u budućnosti. Smatramo da će uspješni sustavi pronaći modalitete za unapređenje poslovanja na svim razinama.'

Alen Fontana, direktor Dukata, vjeruje da će velika Agrokorova akvizicija imati pozitivne učinke po tu kompaniju.

'Preuzimanje Mercatora važan je regionalni iskorak Agrokora na tržišta Slovenije i zemalja jugoistočne Europe, u kojima posluje Mercator. Vjerujemo da će ono imati pozitivne učinke, među ostalim i na domaću prehrambenu industriju jer se ovim širenjem otvaraju vrata snažnijem plasmanu hrvatskih, pa tako i Dukatovih proizvoda, u zemljama u kojima posluje Mercator', rekao nam je Fontana.

Konzum i Dukat (u vlasništvu francuskog Lactalisa) više nemaju ozbiljnih trzavica oko polica kakve su se u nekoliko navrata događale u prošlosti i u vrijeme bivšeg vlasnika Luke Rajića.

U Krašu kažu da će posao preuzimanja Mercatora biti važan ne samo za Agrokor, nego za čitavo hrvatsko gospodarstvo.

'Agrokor je učinio značajan iskorak u učvršćivanju svoje pozicije jakog regionalnog igrača. Smatram da se radi o dobroj poslovnoj odluci, ne samo za Agrokor, već i za nas proizvođače, kojima akvizicija daje mogućnost povećanja udjela na tržištima na kojima posluje koncern', misli Marica Vidaković, prokuristica Kraša.

Marin Pucar, predsjednik Uprave Zvečeva, pojasnio nam je da je požeški konditor s Agrokrom već godinama strateški partner ne samo kao dobavljač, već i kao proizvođač Konzumovih robnih marki. 'Ova akvizicija i za Zvečevo nosi velik potencijal i nadamo se da će se naša pozicija strateškog partnera proširiti i na Mercator. Oko 24 posto naše proizvodnje odnosi se na robne marke, a u tom segmentu najveći kupac nam je dosad bio Agrokor', rekao nam je Pucar.

Dragutin Drk, prvi čovjek varaždinske Vindije, u Agrokorovom preuzimanju Mercatora vidi 'snažnu platformu za jačanje regionalne konkurentnosti svih Agrokorovih poslovnih partnera, a naročito partnera iz područja prehrambene industrije'.

'Uvjereni smo da će se sinergijom ostvarenom ovim spajanjem stvarati nove vrijednosti od kojih će koristi imati i proizvođači kako Hrvatske, tako i Slovenije, a među njima i Vindija. Kao izvozno orijentirana tvrtka, Vindija je s više od tisuću konkurentnih proizvoda u svakom trenutku spremna odgovoriti na zahtjeve regionalnog tržišta', poručuje Drk.