'Kralj Zagreba, lukav političar, svačiji čovjek', kako su američki obavještajci prije prošlih lokalnih izbora opisivali Milana Bandića, odlučio je da za ove lokalne izbore koji se održavaju za nešto više od mjeseca dana neće uopće imati kampanju. Odrekao se i PR agencija, sučeljavanja s protukandidatima još i ranije, a ako mu se može vjerovati, njegovo nas lice neće gledati s plakata. Ankete mu idu u prilog iako su mediji puni napisa o navodnim aferama i malverzacijama
Iako kaže da kampanju neće imati, Aleksandra Kolarić, predsjednica Hrvatske udruge za odnose s javnošću, napominje kako je Bandić u intenzivnoj kampanji oko godinu dana. 'To da on nije u kampanji su izjave u sklopu njegove uobičajene retorike za približavanje građanima', pojašnjava i dodaje kako zagrebački gradonačelnik njeguje sliku u javnosti da osobno i poimence rješava svaki pojedini problem građana.
Napominje da Bandić već mjesecima u zagrebačkim kvartovima organizira tribine o legalizaciji bespravne gradnje na kojima direktno susreće građane, a upravo je takva, interpersonalna komunikacija najučinkovitija, što smatra i Bandić.
'Meni ne treba nikakva agencija ni dodatna prezentacija mojim sugrađanima. Mene sugrađani dovoljno dobro poznaju, a mislim da sam upoznao sugrađane u ovih 13 godina', rekao je prije nekoliko dana. Puno je puta Bandić u verbalnim sukobima u Skupštini sa svojim bivšim stranačkim kolegama spominjao brojne parove cipela koje je istrošio hodajući po Zagrebu i obilazeći građane. Ipak, jeftinije je kupiti novi par nego grad oblijepiti predizbornim plakatima.
'On je procijenio je da se može odreći troškovno zahtjevnijeg dijela kampanje. Ovo je kampanja cipelama, a ne oglasna kampanja. Procjena je da je u tolikoj prednosti da ne mora ići u ovaj drugi dio', kaže Kolarić. Bandić očito zna što radi i kad izbjegava sučeljavanja. Nedavno je svojim protukandidatima poručio da se ona sučeljava samo s građanima, a da oni slobodno 'kriče u zatvorenim prostorima'.
'Nijedan kandidat koji je u takvoj prednosti ne ide na sučeljavanja zašto se dovodi u mogućnost da u sučeljavanju izgubi dio te prednosti. On zna da bi Ostojić mogao biti dominantniji', tvrdi Kolarić.
Kad smo kod mogućeg Bandićevog protukandidata, njegov je minus, kaže Kolarić, što ne poznaje grad i njegove probleme kao Bandić koji sve to ima u malom prstu. Također ima dvojan identitet: iako je kandidat za gradonačelnika, i dalje je ministar. Ostojić je također shvatio prednosti interpersonalne kampanje, pa tako gotovo svakodnevno na ulicama zagrebačkih kvartova komunicira s građanima. 'To je strateški nužan potez da se ministra spusti među građane, no nisam sigurna uspijeva li mu to s obzirom na taj dvojan identitet. Dok je god on ministar, nosi teret nepopularnosti ove vlade, ali i teret krivnje gradskih SDP-ovaca koji imaju većinu u Skupštini za situaciju u gradu', zaključuje Kolarić.
Darija Mateljak, komunikacijska stručnjakinja, smatra pozitivnom činjenicu da se kandidati odlučuju na izravan kontakt s građanima. To, kaže, rade i Rajko Ostojić i Ivo Baldasar u Splitu. 'Usmjereni su na realne probleme kvartova, ne bave se općom kampanjom, metapolitikom', pojašnjava.
Ističe da su se političke kampanje mijenjaju te se izbori više ne dobivaju plakatima i skupim televizijskim oglasima. Bitan je terenski rad i internetsko oglašavanje te angažman na društvenim mrežama.
Ipak smatra kako je odbacivanje sučeljavanja loš potez. 'To ne doprinosi kvaliteti političkog dijaloga, trebalo bi biti toga i više među izglednim kandidatima. Koliko je fer prema biračima da kaže: Ja ću vas ignorirati. Izbjegavanje sučeljavanja uvijek se tumači kao bijeg, što nije politički fer', pojašnjava Mateljak i zaključuje kako nikada ne bi kandidatu savjetovala da u kampanji kaže 'silencio stampa'.