HŽ Infrastruktura do kraja ovog ili početkom idućeg mjeseca raspisat će javnu nabavu za željeznička vozila za posebne namjene, odnosno nabavu strateške mehanizacije, vagona i sitne pružne mehanizacije procijenjene nabavne vrijednosti 61,5 milijuna eura bez PDV-a, a bit će podijeljena u osam grupa
Prema dostupnim podacima, HŽ Infrastruktura posjeduje 108 pružnih vozila, od kojih je 11 strojeva strateške mehanizacije, a prosječna starost željezničkih vozila za posebne namjene lani je bila 36 godina. Iako je to bilo planirano prošle godine, nije rashodovano 12 pružnih vozila jer su potrebna za rad do isporuke novih. A u funkciji će ostati vjerojatno i naredne dvije, odnosno četiri godine, koliko iznose rokovi predviđeni za isporuku u planiranoj nabavi.
Strateška mehanizacija
Od spomenutih 61,5 milijuna eura, na stratešku mehanizaciju otpada 32 milijuna eura, na stratešku mehanizaciju za manipulaciju zastornog materijala 17,35 milijuna eura, na pružno vozilo – TMD četiri milijuna eura, na portalne kranove za izmjenu kolosijeka 1,6 milijuna eura, na stroj za pojedinačnu izmjenu pragova – MRT 3,42 milijuna eura, na deset FACC vagona za prijevoz rasutog tereta 1,3 milijuna eura, na osam vagona prilagođenih za rad kranova 1,36 milijuna eura te na sitnu pružnu mehanizaciju 388 tisuća eura.
Valja dodati to da je HŽ Infrastruktura ove godine od Končar – Električnih vozila nabavila mjerni vlak, odnosno tračničko dizelsko samohodno vozilo namijenjeno za kontrolu, mjerenje i ispitivanje pruga, vrijedno 12,84 milijuna eura i sufinancirano putem zajma Europske banke za obnovu i razvoj.
Sve to dio je Nacionalnog plana razvoja željezničke infrastrukture za razdoblje do 2030. godine, a on između ostalog uključuje nabavu nove strateške i pružne mehanizacije. Prema podacima iz Poslovnog plana HŽ Infrastrukture 2024. - 2028., vidljivo je da se u željeznička i cestovna vozila te stratešku mehanizaciju planira uložiti 88,7 milijuna eura.
Samo 12 posto preko 100 km/h
U nekoj dugoročnoj perspektivi to bi trebalo poboljšati poražavajuće brojke prijevoza koji u svakoj zemlji EU-a čini kičmu transporta bilo ljudi, bilo roba. A brojke govore da je s obzirom na stanje, odnosno sposobnost pruga u 2023. godini, na svega 12 posto njihove ukupne duljine od 2617 kilometra moguće voziti brzinom većom od 100 km/h, premda je 52 posto ukupne duljine pruge projektirano za brzinu veću od 100 km/h. Uz to, 89,5 posto čine jednokolosiječne pruge, a 10,5 posto, odnosno 275 kilometara, dvokolosiječne pruge, pa je ograničena i propusna i prijevozna sposobnost pojedinih željezničkih pruga.
To je, kako se navodi u Godišnjem izvješću HŽ Infrastrukture za 2023. godinu, rezultat toga što je uobičajeno ili pojačano održavanje pruga moguće na samo 35 posto njihove ukupne duljine, a na preostalih 65 posto, s obzirom na dotrajalost i tehničko-sigurnosno stanje, potrebno je obaviti veće investicijske radove te neke pruge i zatvoriti za promet.