Iransko ministarstvo obrane predstavilo je u Dohi, na nedavno održanoj izložbi mornaričke vojne tehnike i opreme (DIMDEX), model podmornice klase Fateh, opremljene propulzijom neovisnom o zraku (AIP), bespilotnu letjelicu velike visine i duge izdržljivosti (MALE) tipa Šahid-149 Gaza te čitav niz protubrodskih, protuzračnih i balističkih projektila. Donosimo više o podmornicama klase Fateh, koje bi dodavanjem sustava AIP značajno poboljšale svoje operativne sposobnosti, kao i o dronovima Gaza, a oni su u najnovijoj inačici dobili radar, novi stajni trap i potkrilne učvršćivače
Među najzanimljivijim izlošcima sajma DIMDEX, rasprostranjenog na 11 nacionalnih paviljona, svakako je bio model podmornice klase Fateh jer bi umjesto ranije planiranih baterija trebao dobiti pogonski sustav neovisan o zraku. Prema pisanju specijaliziranog portala Naval News, na integraciji ove sposobnosti u klasu Fateh već duže vrijeme radi iransko Tehnološko sveučilište Malek Aštar (MUT) testirajući različite pomorske sustave.
Prema nekim izvorima, sustav AIP trebao bi biti ugrađen na prvu u nizu podmornica klase Fateh za otprilike godinu dana. Nakon procjene rezultata testiranja na prvoj podmornici, proces modernizacije proširit će se na ostala plovila te klase. Analitičari predviđaju da će ugradnja propulzijskog sustava značajno poboljšati operativne sposobnosti Fateha, posebice podvodnu izdržljivost i smanjenje akustičnog potpisa, a što su ključni atributi modernih podmornica.
Izloženi model podmornice klase Fateh prikazuje sustav AIP smješten iza jedra ispred glavnog pogonskog dijela. Uz ovu preinaku, u usporedbi s trenutnim izgledom trupa podmornice, prikazani model imao je drugačiji dizajn gornjeg dijela trupa ispred jedra, kao i istaknutu lažnu kobilicu koja se proteže duž dna trupa. Stručnjaci ocjenjuju da je sustav AIP najvjerojatnije modernizirani Stirlingov motor, u kojem kao radni medij trajno djeluje isti plin koji je s okolišem povezan samo toplinski.
U usporedbi s motorima s unutarnjim izgaranjem, Stirlingov motor ima veći stupanj djelovanja, manje zagađuje okoliš te može raditi uz bilo koje gorivo. Na maketi Fateha, izloženoj u Dohi, vidljiva su tri generatorska modula, no prikazani model nije odavao detalje gdje bi mogli biti instalirani spremnici tekućeg kisika (LOX) potrebni za napajanje Stirlingova motora.
Autonomija od pet tjedana ispod površine
Klasa Fateh, što na perzijskom znači 'osvajač', pripada klasi poluteških podmornica, za koje iranski mediji tvrde da mogu djelovati 200 metara ispod površine mora gotovo pet tjedana. Službeni Teheran je nakon završnih testova 2019. objavio da je Fateh opremljen sonarom, električnim pogonom, kombiniranim sustavom upravljanja bitkom, navođenim projektilima zemlja-zemlja, navođenim torpedima te sustavima za elektroničko i telekomunikacijsko ratovanje.
Dostupni podaci govore da klasa Fateh postiže površinsku brzinu od 11 čvorova, odnosno 20,3 kilometra na sat, a pod vodom se može kretati brzinom od 14 čvorova (25,9 km/h). Opremljena je i s 11 uvlačivih senzora, uključujući elektrooptički jarbol i optički periskop, te čitavim nizom elektroničkih obavještajnih sustava za potrebe pronalaženja ciljeva.
Fateh predstavlja značajan napredak u iranskoj brodogradnji, označavajući kvalitativan skok u odnosu na prethodnicu, klasu Gadir. Površinski deplasman klase Gadir iznosi skromnih 120 tona, a Fateh se može pohvaliti znatno većom istisninom od oko 600 tona. Inače, podmornica Fateh raspoređuje svoje naoružanje u četiri torpedne cijevi kalibra 533 milimetra, a smještene su u pramcu. Medijska izvješća pokazuju da njeno naoružanje uključuje i osam protubrodskih mina.
Značajnu pažnju medija na sajmu DIMDEX privukao je i borbeni dron Šahid-149 Gaza, kojim od 2022. upravlja Iranska revolucionarna garda. Letjelica je nazvana po Pojasu Gaze, u čast borbe Palestinaca protiv Izraela, te ima nekih sličnosti s američkim MQ-9 Reaperom. Radi se o većem, težem i sposobnijem zrakoplovu od ranijeg Šahida 129, sličnog MQ-1 Predatoru, a može letjeti 24 sata u maksimalnom borbenom dometu od 2500 kilometara.
Gaza sposobna pratiti stealth letjelice
Gaza je prvi iranski borbeni dron pokretan turboelisnim motorom te razvija maksimalnu brzinu od 340 kilometara na sat i penje se 495 metara u minuti. Sposoban je nositi 13 bombi i oko pola tone elektroničke opreme, što uključuje kameru za dnevno gledanje sa snagom zuma od 120 puta, termovizijsku kameru, laserski daljinomjer i antenu za satelitsku komunikaciju. Maksimalni plafon leta Gaze je 11.000 metara, a Iranci tvrde da može pratiti stealth letjelice u radijusu od 500 kilometara.
Za kontrolu zrakoplova sa smanjenim radarskim potpisom navodno su zaslužni radari čije su specifikacije otkrivene na sajmu u Dohi. Radi se o dva višemodna radara male težine i niske potrošnje, a sposobna su za snimanje visokorazlučive slike danju i noću u svim vremenskim uvjetima, uključujući snijeg, kišu, maglu i dim, zahvaljujući načinima rada sa sintetičkom aperturom (SAR), kao i s načinom rada indikatora zemaljskih i pomorskih pokretnih ciljeva (GMTI/MMTI).
Obitelj radara čini radar S-813 težine 70 kilograma, dometa 150 kilometara te sa submetričkim razlučivostima snimanja od jednog, dva i tri metra, a koji evidentira pokrete u širini pojasa od jednog do deset kilometara, uz potrošnju energije od 700 vata. Trideset kilograma lakši radar ima domet od 40 kilometara te SAR rezoluciju od jednog do dva metra, širinu otkosa od jednog do pet kilometara i potrošnju od 500 vata. Zanimljivo je to da Iranci spominju i način rada ISAR, što je obrnuto od načina SAR, a koji snima pomorske mobilne ciljeve.
Gaza je u Dohi predstavljena s pripadajućim raketama zrak-zemlja tipa F365, a one se mogu koristiti kao precizno ofenzivno oružje protiv oklopa i utvrda. Raketa F365 označena je kao višenamjenski projektil koji se podjednako može koristiti na kopnenim i zračnim platformama i to prvenstveno kao projektil tipa 'ispali i zaboravi'. Uz televizijsku kameru, F365 koristi laserski tragač, a metu uništava bojna glava težine devet kilograma, doleta do deset kilometara te s najvećom brzinom od 278 metara u sekundi.