dug postupak

Kad se prizemlje MiG-ovi, naš zračni prostor dvije godine će čuvati stranci

08.02.2021 u 21:35

Bionic
Reading

Hrvatska bi Vlada odluku o odabiru novog borbenog aviona morala donijeti najkasnije do 1. svibnja, i to je garancija da se ugovor s odabranim ponuditeljem potpiše do kraja godine.

No, zbog odgode odluke gotovo je sigurno da novi borbeni avion hrvatski piloti neće moći koristiti 2024. godine kada istječu resursi postojećim MiG-ovima. Stoga će se morati pronaći novo rješenje kako premostiti vrijeme između spuštanja MiG-ova i preuzimanja novog aviona te njegove upotrebe u Hrvatskoj, tvrde sugovornici Jutarnjeg lista iz vojnih krugova koji su dobro upoznati s procesom nabave borbenog aviona.

Naime, nakon potpisa ugovora kreće dvogodišnja obuka pilota i mehaničara. Treba obučiti rukovatelje naoružanja i pripremiti infrastrukturu, a Ratno zrakoplovstvo mora se pripremiti za prihvat novog zrakoplova. Osim toga, i sami ponuditelji su rekli da je za isporuku njihovih aviona, bez obzira na to jesu li novi ili rabljeni, potrebno minimalno dvije do četiri godine.

U svakom slučaju, već je jasno da će zbog višegodišnjeg hrvatskog otezanja nabave novih aviona Hrvatska s odabranim partnerom morati dogovoriti prijelazno rješenje za razdoblje od trenutka spuštanja MiG-ova do ovladavanja novim avionom.

U ovom trenutku Hrvatska ima osam operativnih borbenih aviona. Iako su zapovjednici HRZ-a i načelnik Glavnog stožera davno rekli da dio MiG-ova mora biti spušten 2023., a preostali godinu dana poslije, sada ministar obrane Mario Banožić u Hrvatskom vojniku tvrdi kako im resursi istječu tek krajem 2024. godine, sugerirajući da se svi avioni moraju tada spustiti, što je suprotno onome što tvrde vojni zapovjednici.

Bez obzira na to verbalno produljenje resursa do kraja 2024. godine, novi avioni dotad ne mogu biti isporučeni, niti osoblje može ovladati novim sredstvom. Stoga je jedno od rješenja da država s kojom se ugovori nabava novih aviona pošalje određeni broj aviona, pilota i mehaničara u bazu na Pleso te da jedno vrijeme obavljaju nadzor hrvatskog zračnog prostora. To bi, prema procjenama, moglo trajati do dvije godine.