Kakve će vremenske prilike biti iduće nedjelje i hoće li to biti ključan faktor odaziva birača na lokalne izbore - pitanje je koje ovih dana zabavlja političke analitičare. No Dragan Bagić, sociolog s Filozofskog fakulteta u Zagrebu, smatra upravo suprotno: Vrijeme neće imati gotovo nikakav utjecaj, za razliku od motivacije birača
Tu svoju teoriju Bagić će testirati na primjeru Zagreba, u kojem očekuje znatno veći odaziv nego na prethodnim lokalnim izborima. 'Ne dogodi li se to, moja teorija pada', iskreno priznaje Bagić za tportal.
'Dakle politička motivacija ključan je čimbenik odaziva - odnosno pitanje vide li birači nekog kandidata vrijednog svoje podrške i vrijednog napora izlaska na biralište. Kakva je kvaliteta ponude, tko ih može motivirati i nude li kandidati - u ovom slučaju zbilja stvarne osobe, pojedinci - sadržaj koji birači smatraju važnim', objašnjava Bagić.
'Nikakve vremenske prilike s time nemaju, niti će imati veze. Kandidati s kvalitetnim sadržajem lakše će motivirati svoje simpatizere, u suprotnoj situaciji odaziv će biti manji', uvjeren je Bagić.
Po pojmom 'kvalitetan sadržaj', dakako, svašta se može podrazumijevati: za birače nekih stranaka to su ideološki, politički i svjetonazorski stavovi, za druge konkretna rješenja konkretnih problema, za neke treće interes očuvanja stečenih pozicija i privilegija. Jasno, u mnogim slučajevima sve ove opcije se preklapaju.
'HDZ sasvim sigurno ima najširu mrežu ljudi, uglavnom motiviranu dvama faktorima - ideološkim s jedne i interesnim s druge. Na nacionalnoj razini to je vrlo evidentno. Ali ne treba predbacivati HDZ-u to što uspijeva motivirati svoje simpatizere, nego drugima što im to ne polazi za rukom', drži Bagić.
Sam odaziv na nedjeljne izbore na razini kompletne države, smatra, nema smisla predviđati - bit će sredina sa spektakularno dobrim i spektakularno lošim - a on osobno posebno će pratiti situaciju u dva grada:
'U Zagrebu je ponuda kandidata za gradonačelnika zaista široka: Tomašević uspijeva mobilizirati ljevicu i lijevi centar, desno od centra više je zanimljivih kandidata i možda nedostaje tek neki predstavnik 'tehnomenadžera' poput Sandre Švaljek ili Vladimira Ferdeljija prije četiri godine. Ali sveukupno, nitko ne može reći da 'nema za koga glasati', a to je situacija u kojoj bi se velik odaziv birača trebao podrazumijevati. Ukoliko se to ne dogodi, moja teorija pada u vodu - možda stvarno vremenske prilike igraju neku ulogu. Ali osobno u to ne vjerujem', rekao nam je Bagić.
Drugi grad na kojemu će držati oko jest Vukovar; i tamo je, kaže, ponuda kandidata iznimno velika i šarolika, pa bi bilo prirodno da ljudi zbilja glasaju u većem broju.