Tadžikistan i Uzbekistan redovito se spominju među slabim svjetskim državama. Godine 2012. Transparency International rangirao je Uzbekistan kao petu najkorumpiraniju zemlju među 178 koje su se našle na popisu. Tadžikistan je bio na 16. mjestu. Iste godine američki Fond za mir je objavio je svoju godišnju listu 'propalih zemalja' na koju je stavio obje države među 50 najslabijih na svijetu. I poput mnogih zemalja u ovoj kategoriji, one se često opisuju kao one koje sjede na rubu državnog neuspjeha. Zašto je tako, piše Foreign Affairs
Godine 1990. Tadžikistan je nakon raspada SSSR-a zahvatio brutalni građanski rat u kojem je poginulo 50.000 ljudi, a raseljeno ih je više od 800.000. Uzbekistan nije doživio krah. Umjesto toga, izgradio je jedan od najvećih državnih sigurnosnih aparata u postsovjetskoj Euroaziji. Od tada obje države preživljavaju po svojim pravilima unatoč redovitim predviđanjima da će se raspasti. Možda se čini kao misterij što se neke slabe države, poput Tadžikistana i Uzbekistana, i dalje drže, dok druge ne uspijevaju. Međutim, u Euroaziji je državna sposobnost za upravljanje i manipuliranje konkurencijom nad lokalnim resursima u korist Vlade i njenog sigurnosnog aparata ključ uspjeha, piše Foreign Affairs.
U Tadžikistanu i Uzbekistanu lokalni resursi koji su bili dovedeni u pitanje su pamuk i žitarice, odnosno unovčavanje istih. Ti usjevi predstavljaju 'nepokretni kapital', jer se ne mogu izdvojiti, preseliti ili prodati bez sudjelovanja države; bale pamuka ili žito su jednostavno preveliki i preteški da bi se žetva i prodaja odvijale u tajnosti. Vlasnici zemljišta suočili su se s temeljnim problemom: kako generirati i preusmjeriti nezakonitu zaradu od prodaje tih usjeva u svoje džepove? Dakle, morali su tražiti političke pokrovitelje, što je dovelo do korupcije, favoriziranja i tržišnog natjecanja među njima, piše Foreign Affairs.
U Uzbekistanu je unovčavanje žetve pojačalo državnu koheziju tako što je povezalo lokalne vlasti i vladu; zemlja je preživjela 1990-e i konsolidirala državnu vlast kroz ogromni sustav pokroviteljstva vezan za poljoprivredu.
Za razliku od toga, Tadžikistan se nije mogao osloniti na takva pokroviteljstva, s obzirom na vrlo neujednačenu koncentraciju usjeva u cijeloj zemlji. Uzbekistanska strategija koja je širila nezakonitu zaradu lokalnim elitama očuvala je politički poredak u kratkom roku. No s vremenom takav sustav je počeo nagrizati vladavinu prava te poticati nezadovoljstvo.
U posljednjim godinama Sovjetskog Saveza antikorupcijske čistke političkih lidera u mnogim sovjetskim republikama zaprijetile su pristupu lokalnih elita pokroviteljima i njihovoj nezakonitoj zaradi. U mnogim slučajevima i same lokalne elite su svrgnute, pa tako i u Tadžikistanu i Uzbekistanu, što je radikalno izmijenilo dugogodišnje navike poslovanja. Tadžikistan je 1992. utonuo u građanski rat, koji je potrajao do 1997. godine. Do kraja rata veći dio tadžikistanskog gospodarstva bio je devastiran, osobito na jugu koji je bogat pamukom i u glavnom gradu Dušanbeu gdje se većinom vodio rat, piše Foreign Affairs.
U Uzbekistanu su gospodarske mogućnosti promicale koheziju među uzbekistanskom lokalnom elitom i održale zemlju jedinstvenom.
Postratna rekonstrukcija u Tadžikistanu te nestabilnost u Uzbekistanu 2000-ih otkrivaju dugoročne slabosti temeljne državne sigurnosti i režimske kohezije s pokroviteljstvom i rentama. Budući da je u Tadžikistanu građanski rat završio 1997, vlada je pokušavala uspostaviti monopol nad uporabom sile. U tome se natjecala s kriminalnim skupinama koje se bave krijumčarenjem droge; oporbenim rivalima koji su htjeli svrgnuti s vlasti Rahmona, islamističkim skupinama povezanim s afganistanskim talibanima, bivšim državnim ratnim zapovjednicima koji su poveli male skupine pobunjenika, oteli međunarodne humanitarne radnike i ubili državne dužnosnike.
Tadžikistanske elite su se nadale otvorenoj ekonomskoj suradnji u zamjenu za potporu režimu, no ostale su razočarane jer je vlada nastavila koncentrirati resurse.
Lekcije iz Tadžikistana i Uzbekistana mogu se primijeniti i na druge zemlje koje karakterizira niska mobilnost kapitala – kojih je gotovo 40 diljem Azije, Afrike i Latinske Amerike. Kao i Uzbekistan, buntovni režimi u Bjelorusiji, Siriji (prije 2011) i Zimbabveu ostali su iznenađujuće izdržljivi dijelom i zato što su koristili svoju kontrolu nad rentom kako bi kooptirali lokalne elite. Tadžikistan i države poput Kirgistana, Libanona i Somalije naglo su pale, jer njihovi režimi nisu bili u stanju obuzdati takve suparnike.