LAKŠE NEGO ŠTO SE ČINI

Koliko je teško srušiti putnički avion

18.07.2014 u 11:04

Bionic
Reading

Nakon što je postalo gotovo sigurno da je Boeing 777 Malaysia Airlinesa srušen projektilom mnogi su se zapitali je li zaista tako lako pogoditi i srušiti putnički avion. Nažalost, čini se da je odgovor na to pitanje – lakše nego što mislite

Zrakoplov Malaysia Airlinesa letio je brzinom od oko 965 km/h na visini od oko 11 kilometara, što je standardna visina za letove putničkih aviona, kada je pogođen projektilom ispaljenim iz, prema svemu sudeći, mobilnog raketnog sustava tipa Buk.

Dotični raketni sustav dizajnirali su Sovjeti još 1970-ih, ali je u međuvremenu doživio niz promjena i poboljšanja. Posljednja verzija sustava, Buk-M3, trebala bi postati standardna oprema ruske vojske od 2016. No proruski separatisti najvjerojatnije ne raspolažu posljednjom verzijom Buka, nego koriste Buk-M1 ili Buk-M2, koji su Rusi, Bjelorusi i Ukrajinci naslijedili nakon raspada Sovjetskog Saveza.

No i te verzije raketnog sustava su izuzetno opasne – imaju domet do čak 22 kilometra, u njih su ugrađeni sofisticirani sustavi praćenja mete, a dizajnirani su specifično za rušenje zrakoplova.

Kako je u razgovoru za Slate ustvrdio Steve Mastalerz, stručnjak za vojno naoružanje, za nekoga tko je obučen za upravljanje takvim sustavom 'ne bi bilo teško srušiti zrakoplov te veličine koji se giba tom brzinom na toj visini'. Mastalerz dodaje da se, s obzirom na sustav navođenja rakete na određenu metu, moralo raditi o 'itekako namjernom činu'.