Objavom rata hrvatskim izdavačima i najavom Zakona o udžbenicima, Jadranka Kosor ponovila je gradivo bivšeg ministra obrazovanja Dragana Primorca. Najavivši da bi isti udžbenici trebali vrijediti barem četiri godine, ponovila je ono što je i Primorac želio postići projektom besplatnih udžbenika, no nije uspio
Time je postalo jasno da je Primorčev projekt besplatnih udžbenika, u Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta nazivan jednim od najvećih projekata hrvatskoga školstva, doživio debakl i prije no što je ukinut, i to zato što nije do kraja definirao izradu udžbenika pa je izdavačima ostavljeno dovoljno prostora da, kako je to Kosor rekla, svake godine izdaju novi udžbenik iz matematike.
Naime, 31. ožujka 2006. na snagu je stupio Zakon o udžbenicima za srednju i osnovnu školu, a njime se reguliralo i uređivalo izdavanje udžbenika. Potom je donesen i Udžbenički standard kojem je cilj formulirati višegodišnje trajanje udžbenika te odrediti licencu za izdavače i kvalitetnu tehničku opremljenost udžbenika. No prema riječima predsjednika Zajednice nakladnika i knjižara Zdenka Ljevaka, taj standard nikad nije zaživio u praksi. Spomenimo da na stranicama Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta postoji dokument Udžbenički standard, no u istome stoji da tek trebaju biti doneseni dokumenti za njegovu primjenu.
Na pitanje zašto nisu i dosad rađeni udžbenici koji bi vrijedili više godina, Ljevak kaže da je Primorac, kad je donesen Zakon o udžbenicima, u roku 90 dana trebao donijeti standard za izradu udžbenika, no to nikad nije učinjeno.
'To je ujedno i postalo najveći kamen smutnje na relaciji Ministarstvo – nakladnici. Nakladnici su se stalno pozivali na standard, standarda nije bilo, a iz Ministarstva su nam stalno odgovarali da pričekamo jer se moraju usuglasiti', kaže Zdenko Ljevak
Iz MZOS-a, pak, tvrde da je navedeni Udžbenički standard pravno u potpunosti valjan te ga stručna povjerenstva i danas primjenjuju prilikom ocjenjivanja novih udžbenika koje izdavači žele staviti na tržište.
Kako su onda ovih godina rađeni udžbenici, pitali smo Ljevaka.
'Prema školskom programu, forma je bila zadovoljena, no standard je trebao biti preduvjet da bi i ti udžbenici imali višegodišnju trajnost', tvrdi Ljevak i dodaje: 'I dalje je problem isti, a riječ je o tome koji je stav Ministarstva. Ono mora znati što želi i očekujemo da to konačno bude rečeno. Najveći problem u ovoj situaciji vidim u tome što Ministarstvo nije zauzelo čvrsti stav. Zakoni se moraju poštivati, no prije moraju biti postavljeni tako da budu provedivi.'
Kao primjer, Ljevak je naveo da nije toliki problem u pojedinačnim udžbenicima, nego je problem u kompletima. Naime, nitko nije propisao što čini neki komplet udžbenika. 'Tu je bilo dosta nereda', rekao je Ljevak i dodao da očekuje da će Ministarstvo temeljito razmisliti o Zakonu i da će u formiranje novog uključiti izdavače, a da će zakon formulirati kakvi udžbenici trebaju biti i kako će se do njih dolaziti da bi se isključile nelegalne radnje oko proizvodnje i kupnje udžbenika. Koje su to konkretno, Ljevak nije precizirao.