Nitko ga isprva nije htio, a danas ga naručuje nekoliko država - borbeni zrakoplov Rafale, koji je u međuvremenu pokazao svoje sposobnosti u borbi, iskoristio je pozitivnu francusku vanjsku politiku i činjenicu da nije američki proizvod kako bi se prodavao po svijetu, piše agencija France Presse
Hrvatska je u petak objavila da će nabaviti 12 rabljenih modela Rafale F3R po cijeni od 999 milijuna eura. Time će ukupan broj Rafalea prodanih u inozemstvu narasti na 156, četiri više nego što ih je trenutno u francuskim oružanim snagama.
Uspjeh u prodaji aviona stigao je kasno.
Francuzi ga 2002. nisu uspjeli prodati Češkoj, Južnoj Koreji i Nizozemskoj, tri godine kasnije ni Singapuru, a potom niti Maroku, Ujedinjenim Arapskim Emiratima i Brazilu.
Zrakoplov tvrtke Dassault Aviation stekao je 'ugled' aviona koji se ne može prodati, piše AFP.
Njegov spori razvoj, uzrokovan rezovima u francuskom obrambenom proračunu, zadavao je „prave glavobolje i nije pomogao“ u promidžbi u inozemstvu, istaknuo je Richard Aboulafia, francuski vojni analitičar.
„Tad je bio nov, nekorišten i stekao se dojam, posebice kod europskih partnera, da je američko naoružanje bolje. Ali danas znamo da je učinkovit“, dodao je Jean-Pierre Maulny, zamjenik direktora instituta za međunarodne odnose Iris.
Rafale se 2007. pokazao u borbi u Afganistanu, a potom i u Libiji, Sahelu i na Levantu. Osam godina kasnije uslijedile su prve prodaje - 24 komada Egiptu, 36 Kataru i 36 Indiji godinu nakon.
Suočeni sa skepsom američke politike prema Arapskom proljeću te sankcijama Washingtona nad Indijom zbog nuklearnih testova 1998. godine, te su zemlje htjele raznovrsnije naoružanje raznovrsnijih dobavljača, kažu analitičari.
Oni naglašavaju kako si zemlje ne mogu dopustiti da njihov program naoružanja bude doveden u pitanje u slučaju promjene politike u Washingtonu, kao što je bio slučaj sa zrakoplovima F-14 koje je SAD prodao Iranu prije Islamske revolucije 1979. godine.
Planeti su se poravnali
Alternativa američkim zrakoplovima i Rafaleu je Eurofighter, borbeni zrakoplov koji je rezultat suradnje Londona, Berlina, Madrida i Rima. No izvoz tih aviona moraju odobriti sve četiri države što mu otežava kupnju.
Maulny je naglasio kako je „Rafale stoga postao dobra opcija“. Prednost mu je što može nositi rakete dugog dometa Meteor koje se smatraju superiorne drugim raketama zrak-zrak.
Stručnjak instituta Iris ističe i kako je streljivo koje zrakoplovi koriste „ključan element“ te da Europa zato održava svoj raketni sektor.
„Što će nam borbeni zrakoplovi koji mogu nositi samo rakete koje SAD ne želi isporučiti?“, naglasio je.
Iako je Belgija 2018. izabrala F-35, taj američki zrakoplov ostaje „skup, kompliciran i neprikladan brojnim državama što je otvorilo prozor za Rafale“, dodaje Maulny.
U izvozu francuskih zrakoplova bila je ključna i uloga službenog Pariza.
„Planeti su se poravnali“ tijekom petogodišnjeg mandata socijalističkog predsjednika Francoisa Hollandea kad je podrška vlade bila vrlo djelotvorna i dovela je do potpisivanja prvih ugovora, rekao je AFP izvor upućen u to pitanje.
„Francuska vlada znatno se više uključila kao potpora nego u Rafaleovim početnim godina“, rekao je Aboulafia, dodavši kako Francuska povoljne uvjete kupovine svojih zrakoplova.
Tako je Egipat krajem travnja najavio kupnju još 30 zrakoplova Rafale koje će isplaćivati deset godina uz garancije same francuske države.
U slučaju Egipta, kao i Grčke koja je u siječnju kupila 18 Rafalea, postoji i „povezanost geostrateških interesa“ s Parizom, posebno oko turske politike na istočnom Sredozemlju, naglasio je Maulny.
No to nije sve. Rafale ove godine sudjeluje i na natječajima u Švicarskoj i Finskoj, a interes za njim su pokazali i Indonezija i Ujedinjeni Arapski Emirati.