LETI, LETI DALEKO

Kupuju novi zrakoplov, a ne znaju treba li im uopće

11.02.2013 u 09:19

Bionic
Reading

Namjera nabave aviona Agencije za civilno zrakoplovstvo (CCAA) podiglo je prošli tjedan veliku buru u javnosti, prije svega zbog dojma dijela građana da se kupuje novi VIP prijevoz za političare. No, Agencija avion želi nabaviti prije svega za svoje potrebe. Uglavnom se to odnosi na poslove postavljanja standarda avionskih prilaza aerodromima u Hrvatskoj. Ono što im je problematično je činjenica da avion samo za tu zadaću ne bi bio niti približno isplativ.

Stoga su kontaktirali više državnih institucija, nudeći da zajedno uđu u projekt. Državna uprava za zaštitu i spašavanje, Hitna medicinska služba i Hrvatska kontrola zračne plovidbe bi prema tom planu bili glavni sukorisnici. No, u Kontroli leta nisu prežestoko zagrijani za ovaj posao, s obzirom da oni svoja kalibriranja radio-navigacije bez problema odrađuju plaćajući specijaliziranu srpsku firmu oko 170 tisuća eura godišnje. Srbi su posao dobili na javnom natječaju, a prije njih je isto obavljao mađarski operater, piše Novi list

S druge strane, nije najjasnije bi li avion mogao biti korišten za traganje i spašavanje te medicinski transport. Naime, od 1. srpnja 2014. godine Hrvatska će u potpunosti morati poštovati pravila EU-a kada su ove djelatnosti u pitanju. Neće biti dozvoljeno »svaštarenje«, što je najbliži opis ovih sustava u Hrvatskoj danas.

Pored svega ovoga, avion bi se, drže u CCAA, mogao i koristiti u transportu, kad nije na drugim zadaćama. Kada bi im se sve poklopilo po prvim planovima, avion bi godišnje u pogonu bio 400 i više sati, čime bi operativni troškovi leta bili oko 1.500 eura. To je pristojno nizak operativni trošak, jasno, ukoliko bi zrakoplov bio zbilja iskorišten za sve zadaće koje su spominjane.

Sama kupnja još je daleko od provedbe. Tek se treba napraviti analiza iskoristivosti, nakon koje bi bilo jasno isplati li se ovakav avion kupovati. Kontrola leta iako nije zagrijana za sudjelovanje je pod političkim pritiskom da pristane na dogovor, ali ostaje još vidjeti kako bi se taj zrakoplov uklopio u europske zrakoplovne, pravne i tržišne norme. CCAA inače već tri godine pokušava provesti ovaj projekt, ali do sada nisu bili došli niti do 'cost-benefit' analize.